Linkbuilding

Konkrétne príklady, ako získavam spätné odkazy

Aktualizované: 6.9.2018

Kedysi som sa dosť venovala linkbuildingu. Už sa mu nevenujem. Tento článok je však veľmi užitočný, tak som vám ho chcela nechať k dispozícii. Na blogu ho mám aj z rôznych nostalgických dôvodov. Dlho som na ňom makala a je v ňom spísaných 7 rokov vlastných skúsenosti. 

Jednotlivé linkbuildingové taktiky sú úvedené tak, ako som ich reálne používala v praxi. Ono to totiž ide aj bez toho, aby ste donekonečna nakupovali PR články.

Tento článok vznikol pôvodne v roku 2016 a tvorilo ho 10 tipov. O rok neskôr som vytvorila druhý článok a pridala ďalších 10 tipov. Pri písaní tretieho dielu som sa rozhodla spojiť všetky taktiky do jedného prehľadného článku, ktorý je ešte stále možné postupne dopĺňať a rozširovať.

Ak sa chcete aj vy podeliť o linkbuildingovú taktiku, ktorú využívate a máte k nej aj nejaký praktický príklad, napíšte mi. Rada ju zverejním.

A teraz sa už pusťte do čítania. Čaká vás 27 šťavnatých metód s praktickými príkladmi ako na získanie spätného odkazu.

1. Chytím sa príležitosti vždy, keď ju vidím

V dobe, keď píšem o tejto linkbuildingovej taktike, mám len jedného klienta, pre ktorého robím aktívny linkbuilding. Ostatným klientom pomáham s blogom, s tvorbou obsahu alebo s vedením copywriterov. Avšak dušu linkbuildera v sebe nezapriem a často vidím príležitosti na odkaz práve tam, kde ho nevidia ani aktívni linkbuilderi. Ak takýto prípad nastane, snažím sa situáciu vždy využiť a odkaz získať.

Konkrétny príklad:  

Pred niekoľkými týždňami som publikovala nový článok na tému PR článkov. Keďže cieľom bolo napísať tento článok pre začiatočníkov, ktorí vyhľadávajú frázy typu “ako napísať PR článok” a “ceny PR článkov”, rozhodla som sa článok nejak extra nešíriť po sociálnych sieťach. Zdieľala som ho len na svojom Twitteri. Printscreen nižšie už ďalej hovorí za všetko.

Voilá. Toto je asi najjednoduchšie získaný odkaz ever a krásna ukážka pasívneho linkbuildingu v praxi. Majte teda oči otvorené a chyťte sa príležitosti, keď ju vidíte.

2. Robím poloautomatizovaný linkbuilding outreach

V máji som mala prednášku na SEOlogrovi naživo na tému Linkbuilding outreach, ktorý (ne)funguje. Ako som sa dozvedela, nikto poriadne netušil, čo je linkbuilding outreach. Takže, ak ste si vyľakane prečítali tento podnadpis, ktorému nerozumiete, je to v pohode. Nie ste jediní.

Linkbuilding outreach je, na rozdiel od metódy spomenutej o bod vyššie, forma aktívneho a relatívne časovo náročného linkbuildingu. Spočíva v tom, že oslovujete webové stránky s cieľom spropagovať novovytvorený obsah. Respektíve buďme úprimní. Primárny cieľ je získať odkaz na tento nový obsah.

V ľudskej reči to znamená, že napríklad po napísaní tohto článku si aktívne vytipujem blogy a stránky, ktoré píšu o linkbuildingu a napíšem im, že som práve publikovala nový obsah a že budem rada, ak si ho prečítajú a prípadne zazdieľajú na sociálnych sieťach alebo na mňa rovno umiestnia odkaz – v prípade, že sa im článok páči.

Linkbuilding outreach je veľká téma predovšetkým na zahraničnom trhu. U nás, na Slovensku a v Čechách, nie je až tak veľmi rozšírený. Ale verím tomu, že s trochou kreativity sa dá aplikovať aj na našich trhoch.

Konkrétny príklad:  

V Spotibo sme vďaka linkbuilding outreachu oslovili 120 webov a získali 13 spätných odkazov. Nezdá sa vám to veľa? Verte mi, bol to úspech.

To, ako sme postupovali, by bolo na celý článok, takže vás radšej odkážem na ďalšie zdroje:

3. Prispievam obsahom na iné portály

Nie, nemyslím guestblogging. Ten spomínam až nižšie. Myslím tým pravidelné prispievanie kvalitným obsahom na iné portály. Ideálne by ste to nemali robiť s cieľom získať spätný odkaz, ale ak tam tá možnosť existuje, je dobré ju využiť.

Konkrétny príklad č. 1:

Ja som sa stala autorom inšpiratívnych rozhovorov na portáli Meet the Heroes. Ide o skvelý projekt niekoľkých nadšencov, ktorí spovedajú inšpiratívne osobnosti zo Slovenska. Ako autor tam mám svoju vlastnú vstupnú stránku s odkazom na moje osobné stránky. Súčasťou tímu som sa ale nestala kvôli odkazu.

Na tomto príklade vám chcem ukázať to, do akých všetkých oblastí môže linkbuilding vstupovať. Nie je to len o tom, že aktívne získavate spätné odkazy na váš web. Je to hlavne o tom, že vytvárate hodnotný obsah, budujete si cenné kontakty, angažujete sa nielen vo svojom odbore, ale aj mimo neho.

Jednoducho povedané – ak máte veľa aktivít a široký záber, nemusíte si platiť linkbuilderov, pretože takéto aktivity po sebe zanechajú stopu vo forme spätných odkazov úplne prirodzene.

Konkrétny príklad č. 2:

Podobným príkladom je aj odkaz, ktorý získal Robert Vlach z Forbes.cz pre svoj portál navolnenoze.cz (napríklad v článku o tom, ako delegovať na voľnej nohe). Získať odkaz z Forbesu nie je teda nič jednoduché, nakoľko Forbes takmer vôbec neodkazuje externe. Ale Robert odkaz získal vďaka tomu, že do magazínu prispieva relatívne často, píše pre cieľovku profesionálov na voľnej nohe a prispieva kvalitným obsahom.

Nedám ruku do ohňa za to, že tento obsah nie je platený. Ale aj keby bol platený, je to stále obsah, ktorý si chcete prečítať, nekričí z neho reklama a je prínosný. Zároveň má Robert vlastnú stránku autora, čo úplne nebýva výsadou inzerentov.

4. Nebránim sa účasti v podcastoch

Radšej píšem než rozprávam, takže účasť v podcastoch je pre mňa relatívne veľký výstup z komfortnej zóny. Ale zároveň si uvedomujem, že to je skvelá cesta, ako budovať povedomie o mene, značke firmy a získať nejaký ten spätný odkaz.

Účinkovanie v podcastoch môže byť úplne v pohode súčasť aktívneho linkbuildingu alebo budovania povedomia o svojej značke.

Ak na to máte príležitosť, pokojne sa sami ponúknite, že by ste boli radi hosťom podcastu. Alebo poproste nejakého kamoša, nech vás navrhne, ak je vám nepríjemné navrhovať sám/samu seba.

Producenti podcastov neustále hľadajú témy a zaujímavé osobnosti, takže sa určite potešia akémukoľvek tipu. Avšak aj tu platí, že musíte byť aktívny, angažovaný a mať čo povedať. Ak máte zlý produkt, ponúkate zlé služby a nemáte čo povedať, tak vás asi do podcastu len tak nikto chcieť nebude.

Konkrétny príklad:  

Podcast na TravelBible.cz o digitálnom nomádstve je moja podcastová prvotina. Ale získala som z neho 4 spätné odkazy a večnú slávu. Ale nie, srandujem! 🙂 #vtipnavlozka

5. Neodmietam novinárov

Novinárov sa neodmieta. Táto myšlienka mi dosť zarezonovala, keď som robila rozhovor s Matoušom Vinšom. Je pravda, že moja reakcia bola najprv takáto: “Kto by už len odmietol pomôcť novinárovi?”. Ale to som si pôvodne predstavila takých tých profesionálov z N-ka alebo SMEčka, ktorým by som sa ešte asi aj poklonila, ak by odo mňa niečo potrebovali.

Bohužiaľ, sú prípady, kedy sa vám ozve nie veľmi profesionálny novinár. Možno je dokonca aj arogantný a možno od vás chce odpoveď ASAP. Takýchto ľudí budete mať často chuť odmietnuť, pretože nebudete mať čas ani náladu niečo s nimi riešiť. V takomto prípade si ale spomeňte na mňa a podajte pomocnú ruku. Nikdy neviete, kedy sa vám to môže vrátiť, práve aj v podobe spätného odkazu.

Konkrétny príklad:  

Po skúsenostiach s niektorými novinármi zo slovenského prostredia som bola celkom sklamaná. Ale nechcem si nikoho pohnevať, takže konkrétny príklad uvádzať nebudem. Ale nie raz sa mi oplatilo zaťať zuby a pomôcť a poznám mnohých ľudí, ktorí majú podobné skúsenosti ako ja.

6. Prispievam na Wikipédiu

Dobre, neprispievam. Ale mám niekoho, kto to robí za mňa. Viete si predstaviť mňa s mojím štýlom písania vytvárať encyklopedické zápisy? Párkrát som to skúsila a skoro som sa zbláznila. Preto som svoj účet prenechala šikovnej babe, ktorá mi s tým pomáha.

Pointou je mať vytvorený jeden účet, prostredníctvom ktorého budete na Wikipédiu prispievať. A občas ako referenciu môžete uviesť ako zdroj váš web alebo blog. Nie však v prehnanej miere. Referencie by mali byť rôznorodé a hlavne relevantné.

Wikipédia je slobodná encyklopédia, je zadarmo, nie je tam žiadna reklama a všetci ju čítame. Tým pádom môžeme aj prispieť. Áno, je pravda, že som si pôvodne účet na Wikipédii nevytvorila z nezištných dôvodov, ale obsah, ktorý je pod mojím účtom vytvorený, je prínosný a odkazuje len na referencie, ktoré sú nejakým spôsobom doplňujúce k danej téme.

Ale pozor: Tak ľahko, ako môžete na Wiki prispievať, tak ľahko ju môžete aj premazať. Týmto príspevkom sa totiž sama vystavujem riziku, že niekto objaví môj účet a povie si, že mi len tak zo srandy premaže odkazy.

Takže to, že vás vyzývam, aby ste sa inšpirovali touto metódou, (ku ktorej sa verejne priznávam) to robím z veľmi naivného presvedčenia, že vy to nebudete robiť len kvôli získaniu odkazu. Ale zadarmo to tiež asi robiť nebudete, pokiaľ nepatríte do úzkej hrśtky nadšencov. Berte to však tak, že vašou odmenou za dobre vykonanú prácu bude spätný odkaz. Bude síce nofollow, ale bude z Wikipédie. Takže, prosím, len v rámci dobrých mravov, áno?

Konkrétny príklad:  

Aby ste mi verili, že získať odkaz z Wikipédie je reálne, mrknite na stránku Digitálny nomád. Na konci je referencia na môj článok o digitálnom nomádstve. (Update ku dňu 10.6.: Ups, odkaz tam už nie je. Asi sa to niekto rozhodol premazať.)

7. S klientmi organizujem súťaže pre blogerov

Aj linkbuildingovú metódu súťaží spomínam o niekoľko bodov nižšie. Avšak v súvislosti so strednými a vysokými školami. Podobný koncept však funguje veľmi dobre aj v prípade blogerov. Súťaž pre blogerov využijete predovšetkým v prípade, ak chcete získať odkazy aj z takých blogov a stránok, ktoré pre vás za iných okolností nie sú až tak relevantné. Má to ale háčik. Aby to malo výsledky, nesmiete to úplne odfláknuť. Musíte vymyslieť zaujímavú odmenu, venovať čas osloveniu blogerov, baviť sa s nimi, pripomínať sa. Nie je to teda niečo, čo sa len tak “stane samo”.

Konkrétny príklad:  

Tento koncept súťaže sme dali dokopy spolu s Linkim pre klienta Biano.sk. Biano je vyhľadávač nábytku a my sme sa rozhodli urobiť súťaž pre knižných blogerov. Za iných okolností pre nás knižní blogeri nie sú až tak veľmi relevantní. Úprimne, ani mi nenapadá žiaden relevantný spôsob, ako získať odkaz od knižného blogera pre Biano.sk tak, aby ten odkaz nebol úplne od veci. Takže sme zorganizovali súťaž o knižný kútik. Podstatou súťaže bolo vytvoriť blogpost s vysnívaným knižným kútikom. Prvá cena bola relatívne vysoká, no okrem toho sme mali aj “cenu útechy” vo forme knižky od partnerského kníhkupectva pre každého súťažiaceho. Jeden zapojený bloger = jeden odkaz na Biano. Relatívne jednoduché, nie?

8. Tvorím obsah, ktorý je najlepší na danú tému

Už dlhšie som sa pohrávala s myšlienkou skúsiť napísať obsah, ktorý bude najlepší na danú tému. Obsah, ktorý bude odpovedať na všetky možné aj nemožné otázky a bude taký rozsiahly, že by sa čitateľ musel veľmi snažiť, aby v ňom nenašiel to, čo hľadá. Tento typ obsahu má aj svoj názov. Hovorím o Skyscraper technike od Briana Deana.

Pre viac informácií si pozrite video nižšie:

Konkrétny príklad:

Nakoľko ide o linkbuildingovú metódu, ktorá je náročná na čas, dlho som s ňou otáľala. Potom sa mi však naskytla skvelá príležitosť vyskúšať si to na svojom osobnom blogu. Keďže som sa po návrate z Ázie chystala napísať článok o digitálnom nomádstve, rozhodla som sa to spojiť s linkbuildingovým experimentom a napísala som ten najkomplexnejší článok o digitálnom nomádstve, ktorý na slovenskom trhu existuje (aj napriek tomu mi odkaz naň niekto vymazal z Wiki).

Článok som písala 2 týždne a vyprodukovala obsah v rozsahu bakalárskej práce. Ale stálo to za to.

Podarilo sa mi získať viac než 10 odkazov na jeden článok, čo je na slovenské pomery celkom pekné číslo.

Veľkú časť webov som oslovila sama, niekoho som o odkaz vyslovene požiadala, ale postupne som začala zbierať aj prirodzené odkazy. Napríklad tento z portálu ekonomika.sme.sk bol veľmi milým prekvapením.

Oplatí sa to?

Som presvedčená o tom, že čas investovaný do takto kvalitného obsahu sa skôr či neskôr vráti.

Túto metódu sme skúšali aj na blogu Spotibo, konkrétne na tematiku meta popiskov. Zatiaľ máme len pár získaných odkazov, pretože medzinárodný trh je troška väčší oriešok než slovenský, ale aj tak verím tomu, že časom uvidíme výsledky, s ktorými budeme spokojní.

9. Odkazujem na zaujímavé blogy a kvalitné články

Toto sa môže zdať ako primitívna linkbuildingová taktika, ale mnohí si neuvedomujú jej dôležitosť. Stretla som sa totiž s tým, že autori článkov nie sú ochotní odkazovať externe, pokiaľ za to niečo nedostanú.

Pritom často získate najlepšie odkazy tak, že prvý krok urobíte práve vy. Tým, že odkazujete na iných, dávate o sebe vedieť, budujete si nové vzťahy a zároveň posilňujete kvalitu vášho obsahu.

V prípade, že na niekoho odkážete, nebojte sa následne daný portál alebo blog osloviť a povedať mu to. Len tak. Nič za to nechcite. Som presvedčená o tom, že oni si na vás neskôr určite spomenú.

Konkrétny príklad:

Chcete získať odkaz od Avinasha Kaushika? Odkážte na jeho článok. Mne sa tak podarilo získať odkaz z jeho blogu vďaka “pingom” vo WordPresse. Stačilo, aby som odkázala na jeho článok a on to schválil vo svojom WordPresse, kde mu chodia upozornenia na odkazy. Je to síce nofollow odkaz, ale tie sú tiež dôležitou súčasťou zdravého odkazového portfólia. Mne z toho odkazu prišlo dokonca aj pár návštev.

Pingy vo WordPresse síce úplne nesúvisia s tým, čo som písala vyššie, ale je to ďalší pekný vedľajší efekt toho, čo môžete získať, keď budete odkazovať externe.

10. Komentujem na sociálnych sieťach

Komentovanie na sociálnych sieťach súvisí tak trochu s bodom vyššie. Platí tu totiž podobné pravidlo. Urobte v niečom prvý krok, pomôžte niekomu inému a v konečnom dôsledku za to môžete získať aj odkaz.

Konkrétny príklad:

Keď som písala článok o tykaní vs vykaní na internete, ako podklady mi poslúžili primárne komentáre ľudí z facebookovej diskusie. Stačilo, aby sa zapojili s niečím hodnotným do diskusie a mali veľkú šancu objaviť sa aj s odkazom v článku.

11. Rada napíšem recenziu na služby či referenciu na človeka

Ak ste si zakúpili nejaký dobrý produkt, využili kvalitnú službu alebo radi spolupracujete s nejakým konkrétnym človekom, nebojte sa o to podeliť. Jednak pohladíte ego človeka či služby, ktorú recenzujete a zároveň môžete získať nejaký ten odkaz.

Vtip je v tom, že často čakáme, kým nás druhá strana vyzve k zaslaniu našej recenzie. Napísali ste niekedy recenziu na Heuréke ešte predtým, ako vám prišiel e-mail so žiadosťou? Ja teda nie.

Ak však robíte aktívny linkbuilding, môžete sa aktívne zamerať na recenzie či služby bez toho, aby vás o to protistrana ako prvá požiadala. Vo väčšine prípadov sa dotyčná osoba poteší vašej iniciatíve a recenziu s odkazom na web umiestni. Ak nie, nevadí, je to aj ich strata, nielen vaša.

Kedy premýšľať o napísaní recenzie?

  • Absolvovali ste zaujímavé školenie?
  • Využili ste novú službu?
  • Prečítali ste čerstvo vydanú knihu?
  • Využili ste služby freelancera či agentúry?

Konkrétny príklad:

Keď som dočítala knihu Online Gral, bola som z nej úplne nadšená. Autorovi som poslala veľmi dlhú spätnú väzbu, za ktorú mi síce pekne poďakoval, ale to bolo všetko.

Neskôr som si uvedomila, že som to vlastne mohla urobiť inak. Mala som napísať krátku recenziu na knihu a rovno mu ponúknuť, aby to umiestnil na web. Nemôžem predsa čakať, že on urobí prvý krok.

O pár mesiacov neskôr som tak urobila a s hotovou recenziou ho požiadala o umiestnenie referencie na web. Na moje prekvapenie bola odozva pozitívna a teraz mi na ich webe visí referencia s mojou fotkou a odkazom na web.

12. Prednášam na konferenciách

No dobre… nie, že by som to robila nejako často. Moja prvá verejná prednáška bola na affiliate konferencii v Bratislave.

Každopádne aj prednášanie na konferencii má zaujímavý potenciál na získanie odkazu.

Je síce pravda, že zúčastniť sa nejakej konferencie nie je úplne ľahké a pravdepodobne to nebudete môcť zaradiť do vášho mesačného linkbuildingového plánu. Avšak, keď sa stane, že vy alebo niekto z vášho tímu na nejakej konferencii predsa len prednášať bude, snažte sa z toho vyťažiť maximum.

Okrem toho, že získate odkaz na váš web z prezentačného webu konferencie, môžete získať odkazy aj z portálov, ktoré o tejto konferencii píšu.

Takisto aj vy sami môžete aktívne konferenciu zaregistrovať do rôznych eventových portálov alebo napísať nejakým magazínom, či sa o konferencii nechcú zmieniť. Vo väčšine prípadov sa to nebude považovať za reklamu, nakoľko nie ste organizátor konferencie. Zároveň urobíte dobrý skutok naviac, pretože aj vy pomôžete organizátorom podujatia s propagáciou eventu.

Takisto sa pravdepodobne stane, že niektoré portály budú z konferencie písať súhrny. Ustrážte si to. Ak sa o vás zmienia, ale bez odkazu, určite im napíšte a dodatočne ich o odkaz poproste.

Konkrétny príklad:

Sama som skúsila z mojej prednášky vyťažiť viac než jeden odkaz. Začala som tým, že som si vyhľadala články, ktoré o affiliate konferencii píšu. Zaujal ma článok na portáli pcrevue.sk, kde už zaznelo moje meno ako prednášajúcej, avšak bez odkazu. Okrem toho bol v článku uvedený neaktuálny názov prednášky. Preto som im napísala a poprosila ich, či by mohli názov aktualizovať a zároveň, či by mohli pridať odkaz na môj web. Podarilo sa a získala som nový odkaz.

13. Píšem o konferenciách, na ktorých sa účastním

K tejto linkbuildingovej metóde ma inšpiroval kolega Janko. V zásade to je úplne jednoduchá technika. Ak ste totiž účastník akejkoľvek konferencie, môžete o tom spätne vytvoriť záznam na váš blog a ideálne odkázať na ďalšie takéto záznamy iných spoločností.

Takto si vzájomne s niekoľkými blogmi môžete v podstate veľmi ľahko vymeniť odkazy. Ak by na vás neodkázali sami od seba, poproste ich o to. Ak váš článok nebude vyslovene zlý, nevidím dôvod, prečo by vás odmietli.

Konkrétny príklad:

My sme túto metódu v Spotibe ešte vylepšili. Chceli sme totiž rovno vyskúšať live blogging. Rozdiel je v tom, že sme nepublikovali záznam z konferencie po jej skončení, ale robili sme to v jej priebehu.

Malo to super efekt a získali sme 11 nových odkazov. Nezískali sme ich však prirodzene. Jednotlivé weby sme museli so žiadosťou o odkaz osloviť. Pre viac informácií sa pozrite na prípadovú štúdiu o live bloggingu v linkbuildingu od kolegu Janka.

14. Chystám sa spustiť verejné školenie

Pokiaľ ste odborníkom na nejakú tematiku, prečo sa o to nepodeliť na verejnom školení či v online kurze? Podporíte tak vašu značku alebo značku vašej firmy, zvýšite vašu dôveryhodnosť, naučíte sa niečo nové a pravdepodobne aj niečo málo zarobíte. Nesnažila by som sa na tom zbohatnúť, ale pasívny príjem sa vždy hodí. A nakoniec môžete získať aj nejaký fakt kvalitný a autoritatívny odkaz.

Začať môžete na portáloch ako seduo.cz, naucmese.cz či learn2code.sk.

Konkrétny príklad:

Pred niekoľkými mesiacmi som sa aj ja rozhodla urobiť verejné školenie linkbuildingu. Založila som si kurz na portáli naucmese.cz. Keďže som však z časových dôvodov nemala priestor kurz propagovať a ani pripravovať, nakoniec som možnosť prihlasovania zrušila a odložila to na neurčito.

Pri zakladaní školenia som si vytvorila aj osobný profil, kde bolo možné umiestniť follow odkazy nielen na môj web, ale aj na weby mojich klientov. Aj po zastavení registrácie na školenie môj profil stále funguje a odkazy sú stále rovnako funkčné ako predtým.

Dôležité upozornenie: Prosím, nerobte si kurzy na naucmese.cz len kvôli odkazu a následne ich nerušte. Ja som to neurobila zámerne. Ku kurzu sa určite vrátim.

15. Píšem a zapájam sa do tzv. “Round up” článkov

Som fanúšik tzv. “Round-up” článkov a vôbec sa tým netajím (aj keď je pravda, že v poslednej dobe je ich až príliš veľa). Ide vlastne o typ článku, v ktorom požiadate o názor rôznych profesionálov na jednu konkrétnu tému. Tieto názory následne spracujete do komplexného článku.

Tieto články fungujú z viacerých dôvodov:

  • Ak sa do nich zapojíte, automaticky získate odkaz.
  • Ak článok vytvoríte, je takisto dosť možné, že získate odkaz napríklad v sekcii “Napísali o nás” (metódu spomínam aj na konci článku).
  • Nie je to časovo náročné ani pre jednu, ani pre druhú stranu.
  • Články sú obľúbené na sociálnych sieťach.
  • Články sú väčšinou aj dobre indexované a prinášajú pravidelnú prirodzenú návštevnosť.
  • Vytvoríte si nové vzťahy a otvoríte si dvere pre budúcu zaujímavú spoluprácu.

Konkrétny príklad č. 1:

Takýto článok som dávala dokopy pre klienta o najkrajších plážach podľa slovenských blogerov. Všetci blogeri v článku dostali odkaz v podstate za niekoľko minút práce a ja som následne získala nové odkazy z ich blogov v sekciách “O nás” alebo “Média”.

Konkrétny príklad č. 2:

Prispela som do Hankinho článku o najväčších chybách v začiatkoch podnikania, vďaka čomu som získala nový odkaz na svoj blog.

16. Zapisujem si svoje mesačné aktivity a píšem zhrnutia roku

Aj keď je pravda, že som pôvodne bola veľký hejter ročných zhrnutí, jeden rok som sa pristihla pri tom, že som si ich prečítala asi 20. Tak ma to namotivovalo, že som si aj ja začala zapisovať svoje mesačné aktivity a vyhodnocovať ciele, ktoré som si dala na začiatku roka. Je to pre mňa vždy pekný motivátor do ďalšieho roka a zároveň relatívne sebakritické ohliadnutie za celým rokom.

Každopádne som si až pri písaní tohto článku uvedomila, že to môžem využiť aj v linkbuildingu. Pôvodne som si ciele spísala kvôli tomu, že pravdepodobnosť ich dosiahnutia je väčšia, ak sú napísané na papieri, ako keby som si ich len povedala v hlave.

Konkrétny príklad:

Keď som napísala zhrnutie roka 2017 (na blogu už nehľadajte), získala som 8 spätných odkazov. Zaujímavé bolo, že som nikoho aktívne neoslovovala. Nabalilo sa to samo ako lavína. Zároveň som bola prekvapená, že ani mňa aktívne nikto neoslovil, či by som mu nevložila odkaz do môjho zhrnutia. Naschvál som to neurobila, pretože som si chcela vyskúšať, či sa niekto ozve. Neozval.

Tu sú ešte nejaké príklady ďalších zhrnutí od kolegov blogerov a freelancerov. Všimnite si na konci ten zoznam ďalších článkov, na ktoré odkazujú.

17. Obklopujem sa správnymi ľuďmi a influencermi

Obklopovanie sa správnymi ľuďmi a influencermi nie je niečo, čo by som robila vyslovene za účelom linkbuildingu. Týchto ľudí chcem mať okolo seba a chcem ich sledovať, pretože sa pohybujem v rovnakom odvetví ako oni, zaujíma ma, čo hovoria a aké majú názory.

Poznať sa so správnymi ľuďmi je dôležité z viacerých dôvodov. Všetci vieme, že osobné kontakty a odporúčania často prinesú najlepšie pracovné ponuky, zákazky, nových kamarátov a podobne.

Ak to však všetko prepojíte, pomôžu vám títo ľudia v konečnom dôsledku získať aj zaujímavé odkazy na vaše stránky. Niektoré linkbuildingové metódy uvedené v tomto článku by možno neboli bez úvodného kontaktu a známostí ani možné.

Preto odporúčam, aby ste sa v podstate denne zoznamovali s rôznymi ľuďmi a influencermi. Či už osobným podaním ruky, výmenou e-mailu alebo len komentárom v diskusii.

18. Robím rozhovory a baví ma to

Ak ste tvorcom rozhovoru, vytvoríte si obsah, ktorý priláka kvalitné spätné odkazy. Avšak pozor. Rozhovor musí byť skutočne jedinečný a kvalitný. Nestačí dať dokopy 4 otázky, ktoré nemajú pre čitateľa žiadnu pridanú hodnotu, len preto, aby to bol nejaký rozhovor.

Konkrétny príklad:

Môj blog www.nasiexpati.sk (kedysi fungoval, už nefunguje) je tvorený z 90 % len rozhovormi. Ide o kvalitné rozhovory, pri ktorých trávim niekoľko hodín. A rozhovory priťahujú kvalitné spätné odkazy. Občas sa môže stať, že niektoré stránky majú tendenciu moje rozhovory kopírovať celé, čo, samozrejme, nemám rada z hľadiska duplictiy obsahu. Avšak mám partnerstvá, kedy sa s portálom dohodnem, že môj rozhovor publikuje v skrátenej verzii a odkáže na jeho plnú verziu. Tieto odkazy mi okrem iného prinášajú peknú návštevnosť.

19. Rozhovory občas poskytujem tiež

Ak máte čo zaujímavé povedať, nechajte sa vyspovedať. Táto taktika je v podstate podobná podcastom, ktoré som už spomínala vyššie. Aj v textovom rozhovore je úplne normálne, že vás predstavia a ešte predtým, ako začnú samotné otázky, tak o vás niečo málo napíšu. Vtedy je príležitosť zmieniť váš osobný blog alebo stránku spoločnosti, pre ktorú pracujete.

Konkrétny príklad:

Ako príklad uvediem rozhovor s Michalom Pastierom na Heroes.sk, kde hneď v úvode vidíte odkaz na Exponeu.

20. Hľadám príležitosti na kvalitný guestblogging

Guestblogging považujem za lepšieho nástupcu PR článkov. Stále však existuje veľa ľudí, ktorí nevedia guestbloging pre linkbuilding správne využívať. Najjednoduchšie je, samozrejme, napísať guestblog a na konci textu sa uviesť ako autor. Ja sama to tak občas robím. Ale len vo chvíli, ak mi portál nepovolí spätný odkaz priamo v texte. K tejto možnosti sa ale prikláňam až ako k poslednej.

Konkrétny príklad:

Guestblogging môže byť takisto cestou akejsi “recyklácie” obsahu. Ja som to takto urobila, keď som písala článok pre Janku na travelhack.me. V podstate sme sa už na začiatku dohodli, že napíšem článok, ktorý bude “pozliepaný” z obsahu, ktorý už mám u seba na blogu. A tak vzniklo 11 aktivít, ktoré by ste v Berlíne nemali vynechať a ktoré mi zároveň odkazujú na 2 moje články o Berlíne.

21. Z každej infografiky vyťažím maximum

Na infografiky mám stále strašne zmiešané pocity. Je to už tak povediac “otrepaná” linkbuildingová aktivita. Zároveň to vôbec nie je lacná záležitosť. Vytvoriť kvalitnú infografiku, ktorá zaujme je fakt ťažké a časovo náročné. Na druhej strane však stále verím, že infografika má dlhodobý prínos pre získavanie spätných odkazov.

Konkrétny príklad:

Pre dovolenka.sme.sk sme urobili infografiku, kde sme porovnali exotické krajiny z hľadiska sezóny, počasia, dokladov a cien. Keď sme infografiku publikovali, rozposlali sme ju niekoľkým portálom, pre ktoré by to mohlo byť zaujímavé. Takto sme získali prvé a veľmi dobré odkazy, ktoré by sme inak z týchto portálov nezískali. Výhodou bolo, že sme nemuseli pre každý portál vytvárať jedinečný typ obsahu, ale mali sme jeden obsah, ktorý bolo možné použiť pre všetkých.

22. E-book neberiem iba ako lead magnet

E-book je na tom podobne ako infografika. Môže sa zdať, že ide o veľa práce s malým ziskom. Ale nie je to tak. E-book vám okrem iného bude slúžiť ako lead magnet na získavanie e-mailov, takže táto práca určite nevyjde nazmar. Keďže ale dnes nechcem rozoberať lead magnety, ale linkbuilding, uvediem rovno príklad, ktorý sa týka tejto témy.

Konkrétny príklad:

Na BezHladoveni.cz sme vytvorili e-book 100+2 tipů na hubnutí bez hladu. E-book obsahuje skutočne obsiahle tipy a triky ako schudnúť. Každý tip má maximálne jeden odstavec, takže sa zbytočne nerozpisujeme a zachovávame stručnú štruktúru. Pôvodne sme e-book vytvorili ako lead magnet na získavanie e-mailov. Chceli sme z neho však vyťažiť viac. E-book sme si dali vytlačiť. Niekoľko kusov sme poslali rôznym blogerkám a portálom, ktoré by mohol e-book zaujímať. Vďaka tomu sme získali niekoľko prirodzených odkazov. Nebola to žiadna veľká pecka typu získania desiatok odkazov. Ale tých niekoľko odkazov, ktoré sme získali, bolo skutočne prirodzených a kvalitných.

23. Viem, ako môžete získať odkaz zo stránky vysokej či strednej školy

Táto linkbuildingová taktita sa podľa mňa ešte veľmi nedostala na naše trhy, každopádne v zahraničí je veľmi rozšírená. Ja som sa o nej dozvedela, keď som začala pracovať pre nemeckú spoločnosť Visual Meta a prišlo mi to ako veľmi dobrý nápad. V zásade ide o to, že keď chcete získať odkazy z webov vysokých a stredných škôl, ktoré sú často jedny z najautoritatívnejších stránok, musíte byť o niečo viac kreatívni.

Konkrétny príklad:  

Na Shopalike.cz sme urobili súťaž, v ktorej mohol niektorý zo študentov vyhrať až 25 000 Kč. Do súťaže sa mohol zapojiť ktokoľvek z vysokej školy a poslať svoj kreatívny nápad v podstate na čokoľvek. Pravidla súťaže teda neboli nejak extra komplikované. 25 000 Kč sa môže zdať ako vysoká cena za niekoľko odkazov, ale niektoré firmy si to môžu jednoducho dovoliť. Táto investícia priniesla doslova desiatky nových odkazov z webov vysokých škôl, ktorých autorita vo vyhľadávačoch je proste niekde úplne inde. Okrem iného to nebola iba investícia do odkazov, ale do posilnenia značky medzi mladším publikom a získanie jeho dôvery.

24. Viem, ako komentovať a prečo to je dôležité

Ak máte čo povedať alebo sa viete zmysluplne vyjadriť k iným článkom, tak sa k nim vyjadrite. Odkazy z komentárov a diskusií sú často považované za black hat taktiku, ale pokiaľ ich robíte fakt zmysluplne, vôbec by som sa im nevyhýbala, pretože sa pripravujete o zaujímavú možnosť zvýšenia návštevnosti.

Ja som sa veľmi do online diskusií nezvykla zapájať. Takisto som nekomentovala takmer žiadne články. Väčšinou som všetko iba čítala. Avšak, začala som na tom pracovať, pretože viem, že keď sa zapojím do nejakej diskusie či niekde pridám komentár, podporí to troška aj moje meno. Takisto si uvedomujem, že na tej druhej strane je človek, ktorý si dal s článkom veľa námahy a že ho poteší každý jeden komentár. Preto som začala komentovať a získavať odkazy na svoj web. Aj keď sú často nofollow, vôbec mi to nevadí, lebo mi občas privedú aj nejakú návštevnosť.

Konkrétny príklad:  

Ako príklad uvediem článok od Rolanda Vojkovského, ktorý bol fakt dobre spracovaný. Medzi komentáre som pridala aj svoj komentár. Nielen že mám odkaz, z ktorého mi prišlo niekoľko nových ľudí na môj web, ale mám ešte aj nového followera na blogu. (Update: O pár rokov neskôr aj skvelého pracovného parťáka a kamoška)

25. Teším sa, keď mi niekto pomôže len tak

Pomôžte niekomu len tak. Nikdy neviete, ako sa vám to môže v budúcnosti vrátiť. A ak sa vám to náhodou nevráti, určite sami viete, aké to bolo vo vašich začiatkoch. Každá pomoc sa totiž hodí.

Konkrétny príklad:  

Toto síce nie je príklad toho, ako som získala odkaz ja, ale určite stojí za zmienku. Keď som začínala blog www.nasiexpati.sk, ktorý bol na začiatku minimálne publikum, ozvali sa mi z portálu www.letenkyzababku.sk. Tento portál má momentálne viac ako 70 000 fanúšikov na Facebooku.

Jednoducho mi napísali, že si všimli môj blog, páčia sa im moje články a veľmi radi budú niektorý z nich zdieľať na Facebooku. Na oplátku sa potom o nich môžem niekedy zmieniť ja. Vtedy som skoro vyskočila zo stoličky, že si ma niekto všimol a ešte mi chce pomôcť. Celá natešená som sa im musela nejako odplatiť, a tak som vďaka tomuto urobila stránku “partnerské stránky”, kde sa stali mojím prvým partnerom a získali tak odkaz za to, že mi zdieľali príspevok, ktorý mi priviedol desiatky nových fanúšikov na moju stránku.

26. Vytváram si profily V relevantných katalógoch

Pamätáte sa ešte na všetky možné katalógy odkazov, vďaka ktorým ste mohli za deň získať aj 100 nových odkazov? Haha, ja ešte áno. Každopádne tieto katalógy sú už dávno zabudnuté a nepoužívané. To ale neznamená, že by ste kvalitný odkaz už nemohli týmto spôsobom získať. Existuje veľa “záujmových katalógov” (nazvime to tak), kde sa môžete ako osoba alebo firma zaregistrovať a mať tak vytvorený vlastný profil.

Konkrétny príklad:  

Ja som napríklad zaregistrovaná ako freelancer na www.freelanceri.sk.

27. Píšem o zaujímavých ľuďoch a značkách

Veľa blogerov alebo aj firiem má na svojich webových stránkách sekciu “média”, “napísali o nás” alebo čokoľvek podobné. Na tejto stránke si bloger alebo firma umiestni odkazy na príslušné články, rozhovory alebo zmienky v rôznych médiách a na iných stránkach. Je to niečo, čo zvyšuje dôveryhodnosť pre zákazníkov. Ale zároveň to dobre funguje aj pre linkbuilding. Túto taktiku odporúča aj linki.cz.

Konkrétny príklad:  

Ja som takto získala odkaz od známej blogerky Silvie, ktorá má tiež takúto stránku na svojom blogu www.unboxingtraveller.com. So Silviou som urobila rozhovor a takto som získala odkaz na jej stránke. Úprimne, pôvodne som ani nevedela, že Silvia túto podstránku na webe má, takže to nebol môj zámer. Všimla som si to až vo chvíli, keď mi z jej blogu začala chodiť nejaká návštevnosť.

Záver

Dúfam, že vás niektoré tipy alebo príklady inšpirovali a že vám pomôžu vo vašich linkbuildingových aktivitách. Nezačínajte ich však robiť hneď teraz. Skôr majte pri rôznych spoluprácach a pri nadviazovaní nových partnerstiev oči otvorené.

Budem rada, ak mi napíšete do komentárov, ktorý tip vás najviac zaujal. A takisto sa budem tešiť na vaše vlastné linkbuildingové taktiky aj s praktickými príkladmi.

38 replies on “Konkrétne príklady, ako získavam spätné odkazy”

  1. vacsinu tych tipov som uz poznal, alebo zachytil aj inde. neznamy bol pre mna len ten s tymi sutazami pre studentov (mozno preto sa casto nespomina lebo to moze byt dost nakladne).

    kazdopadne ale nikdy neuskodi osviezit si pamat . ak chce clovek robit linkbuilding naopzaj dobre je to dost vyrazne kreativna cinnost a aj opakovana inspiracia pride vhod 🙂

    1. g.krehelova@gmail.com Author

      Je to tak 🙂 Väčšina LB taktík nie je nejakou super novinkou. Skôr ide o to, ako sa to linkbuilderom podarí použiť v praxi. Vďaka za komentár 🙂

  2. Techniku guestbloggingu ještě zatím moc neovládám ani nepoužívám, ale určitě je to škoda. Je to další ze skvělých způsobů, jak získat silné backlinky. Jinak co se týká odkazů z .edu domén například, tak ty je opravdu těžké získat, ale ten nápad se soutěží se mi líbí 😉 Díky za článek a za připomenutí starých dobrých metod.

  3. Spomínanú infografiku o exotických destináciách sme zverejnili aj na našom portále. Je to veľmi prepracovaná a dizajnovo podarená infografika.
    Inak veľmi dobrý článok ako na získavanie spätných odkazov a samozrejme super je celý tento web. Ďakujem za inšpirácie a rady:)

  4. S tými komentármi plne súhlasím, niekedy je to takmer jediná spätná väzba, ktorú človek dostane v takomto online svete. Ne nejaké katalógy stránok si fakt nespomínam, dnes to zastrešuje hlavne konto na facebooku či instagrame.

  5. V zahraničí to ešte robia tak že oslovia univerzity s projektom alebo so stážou. A už sa dá spolupracovať s univerzitami ktoré sú v tom rebríčkoch a teda aj DA a PA sú vysoké. Mne sa zatial podarilo získať jeden odkaz z domény Harwardu 🙂

  6. Pri linkbuildingu úplne zbožňujem, keď mi príde na schválenie „duchaplný“ komentár s odkazom na shop pod označeným reklamným článkom inej firmy 🙁 Niektorí linkbuilderi buď majú prehnanú odvahu alebo nemajú absolútny cit pre svoju prácu.

  7. Jaj, a teraz som slávny 🙂 Ale aj u mňa si tiež treba odkaz zaslúžiť, tak easy ako Gabka píše to nebude, ak nemáte ozaj kvalitný obsah.

    Atribut nofollow je dnes absolutne nezmyselný, lebo Google ho používá úplne inak než bol navrhnutý. Osobitne by som každému webu, kde sú všetky odkazy nofollow, okamžite dal riadnu penalizáciu za page rank sculpting.

    Inak u linkbuildingu pozor eště na jednu vec – aj vy byste mali odkazovať na relevantné stránky von. Ak z článku nikde neodkazujete, prípadne nie nikam mimo interné linky, tak to tiež neni dobré.

    1. Gabka Author

      Hehe 🙂 Jasné, že odkaz si treba zaslúžiť. Ono myslím, že tie príklady dosť vypovedajú o tom, že bez kvalitného obsahu by to nešlo. Dôležité je však potom, aj ten kvalitný obsah nejak využiť a o tom je článok 🙂

      A o odkazovaní na relevantné stránky sa tiež zmieňujem v metóde číslo 9 🙂

    1. Gabka Author

      Ahoj Anička,

      ďakujem za feedback! Držím palce pri budovaní odkazov s klientmi. A ak budeš mať nejaký zaujímavý tip aj ty, neváhaj napísať 🙂

      Gabka

  8. Veľmi kvalitný článok. Normálne by som bol zvedavý, že kto bol Vašim učiteľom, lebo ste mladá a na toto treba skúsenosti. Už len z písania vidno, že ste šikovná. Bol som zvedavý, že kto robí na dovolenka.sme, lebo sa veľmi zlepšili a len náhodou som Vás našiel, lebo som hľadal blogy o cestovaní a preklikal som sa až na Váš web. Trochu sa niekoľko rokov okolo tohto motám a málokto používa tie správne metódy, ale Vy píšete veľmi fajn a pútavo.

    1. Gabka Author

      Ďakujem Peter za milý komentár 🙂 No, už nie som najmladšia 😀 Ale učiteľov som okolo seba mala vždy veľa, čo je ľahké, keď sa pohybujete okolo šikovných ľudí. Začínala som v agentúre H1.cz a odvtedy som na týchto fajn ľudí naviazaná, takže im určite patrí veľká vďaka.

      1. Peter Sorger

        Gabka, až dnes som v čakárni u doktora do detailov prečítal Váš článok, lebo je dosť dlhý (inak klobúk dolu pred vami blogermi, že toľko píšete, lebo to berie čas a či je to efektívne, to viete už len vy, lebo v živote treba robiť ešte kopec iných vecí). Dúfam, že som to neprehliadol, ale ja by som ešte pripomenul, že stačí aj osloviť toho s kým spolupracujete, lebo to určite tak robíte, len ste to tu zabudli napísať. Napríklad ak mám maloobchod, predávam nejaký produkt alebo službu, tak oslovím niekoho kto má iba veľkoobchod a odoberám od neho a robím mu nejaký zaujímavý obrat, tak či by mi pridal odkaz na mňa.

        1. Gabka Author

          Dobrý deň, Peter,

          áno, je pravda, že takéto „základné“ metódy získavania odkazov som do článku nedávala. Keďže článok pôvodne vznikol tak, že som sa zamerala na metódy, ktoré veľa ľudí nepoužíva a následne ho v tomto duchu rozširovala. Ale keď bude čas, dáva zmysel ho doplniť aj o tieto veci.

          Takže vďaka za komentár a som rada, že ste si našiel čas na prečítanie 🙂

          Gabka

  9. Zdravím Gabka,
    Ďakujem za dobrú prácu, rozsiahly článok a hlavne za uvedené praktické príklady. Tie celkovo považujem za najväčší prínos v článku, sú najcennejšie. Techník je mnoho, no najdôležitejšie je uplatňovať ich v praxi 🙂
    A aj takto uvedené príklady dokážu mnohých ľudí inšpirovať oveľa lepšie, ako len samotné techniky.

    Keďže som sa v rámci práce a SEO výskumu dostal k tvojmu článku „náhodne“ už viackrát, aj to hovorí samo o sebe o jeho kvalite, prínose a užitočnosti 🙂

    Ďakujem a prajem všetko dobré.

  10. Ďakujem za veľmi kvalitný článok a hlavne za uvedené praktické príklady z Vašej praxe. S blogovaním a tvorením kvalitného webu akurát iba začínam, no vidím, že som zmeškal vlak a mám čo doháňať.

    No aj vďaka Vám viem, že sa budem mať ako posúvať dopredu. Už viem čo to je pre mňa dlho neznáme slovo linkbuilding 😀 a hlavne ako na to.

    Prajem všetko dobré

  11. V prvom rade si dovolím zložiť hlbokú poklonu za tak neuveriteľne dlhý a vyčerpávajúci článok. Wow 🙂

    Našla som v ňom viacero inšpiratívnych tipov a ďakujem za ne. Pravda je, že linkbuilding sa za posledných 15 rokov (teda od čias, kedy som sa mu trošilinku venovala v rámci mojich online aktivít) neuveriteľne posunul a skomplikoval.

    Teraz mi napadlo, že dobrým tipom pre niekoho, kto sa tomu venuje by mohlo byť veľké porovnanie techník kedysi a dnes – čo predtým stačilo a teraz už nestačí 🙂

    Ešte by som možno rada poznamenala, že z môjho pohľadu sú úplne iné možnosti získavania odkazov pre portál, či magazín (kvalitný obsah) a zase iné pre online obchody (dá sa na nich síce vytvoriť blog, no primárne potrebujete získať odkazy na tovar a nie na články).

    1. Gabka Author

      Ďakujem za komentár a za poklonu, Zuzka. Cením si to! 🙂

      Áno, súhlasím. Získavanie odkazov na články a na konkrétne produkty je zásadný rozdiel. Ale v mojej praxi sme sa ani u e-shopov veľmi nesnažili získavať odkazy na konkrétne produkty. Aj odkaz na blog, kategóriu alebo iný kvalitný obsah v konečnom dôsledku podporí web, a teda aj produkt. Ale tu musí byť link builder výrazne kreatívnejší, to je pravda.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *