10 trikov ako vygenerovať nápad na váš ďalší článok

machine-writing-1035292_1280

Dostali ste sa do situácie, kedy vám došli nápady na vytvorenie nových článkov na váš blog? Možno áno a možno nie. Tak či tak som si pre vás pripravila niekoľko užitočných tipov na to, ako získavať nové nápady pre váš obsah, aby ste sa do podobnej situácie nemuseli nikdy dostať. Článok som poskladala na základe svojich osobných tipov a na základe aktivít, ktoré robím v podstate denne, aby som bola schopná nové nápady vygenerovať.

Organizácia vašich nápadov

Prvú vec, ktorú musíte urobiť je, že si založíte excelovskú tabuľku alebo tabuľku na Google Drive, kam si budete vaše nápady ukladať. V prípade, že si nápady radšej zapisujete do zápisnika alebo do aplikácii ako Wunderlist, určite zvoľte to, čo vám vyhovuje viac. Akurát myslíte na to, že by ste mali mať všetky nápady na jednom mieste.

Neurobte rovnakú chybu ako ja

Aby som bola úprimna, svoje nápady som si začala organizovať v podstate len nedávno. Do určitej doby som fungovala tak, že som si jednoducho nápad napísala kamkoľvek, čo som mala práve po ruke. Či už to bol zápisnik, poznámkový blok na telefóne alebo wunderlist. Keďže si robím poriadok vo všetkých svojích dokumentoch skutočne iba zriedka, často som tak “stratila” veľa dobrých nápadov, ktoré už napríklad ani v dobe keď som ich objavila neboli aktuálne. Takže z osobnej skúsenosti viem potvrdiť, že tento chaos nefunguje.

Ako si organizujem nápady teraz?

Momentálne mám vytvorenú jednu tabuľku na Google drive, ktorá sa volá “Nápady na články” a v ktorej mám niekoľko “tabov”. Každý tab je priradený buď môjmu osobnému blogu, blogu našiexpati.sk alebo niektorému z mojich klientov.

V jednotlivých taboch mám väčšinou 4 stĺpce:

  • Nápad
  • Možný názov témy
  • Odkaz na zdroj
  • Poznámka k téme

Samozrejme sa mi občas stane, že túto tabuľku nemám vždy po ruke a nový nápad si zapíšem niekam inam. Práve preto si minimálne raz za týždeň nájdem pár minút čas a presuniem všetky nápady do jednej tabuľky.

Úloha pre vás

Zamyslíte sa nad tým, na koľkých miestach si uchovávate vaše nápady či poznámky. Ak na viacerých, rozhodnite sa pre jedno miesto, kde budete zhromaždovať všetko. Potom sa to už len snažte na tomto mieste udržiavať :)

Dobre. Teraz, keď už viete, že je veľmi dôležité uchovávať nápady na jednom mieste, poďme sa pozrieť na to, ako ich získať.

Ako získať nápady na článok

1. Myšlienková mapa

Ja osobne mám veľmi rada vizuálne pomôcky. Aj preto sa snažím pri akomkoľvek projekte na ktorom pracujem vytvoriť mind mapu – teda myšlienkovú mapu.

Myšlienková mapa spočíva v tom, že si na jedno miesto vizuálne štrukturujete informácie o vašom produkte alebo službe a vďaka tomu ste schopní generovať nové nápady na obsah.

Myšlienková mapa má viac využití a je na vás ako ju použijete. Ja ju teraz uvediem v súvislosti s tým ako získavať nápady na články.

Vďaka mindmape si vlastne “vybrainstormingujete” nápady na články. V ideálnom prípade môžete do tvorby mindmapy niekoho zapojiť, pretože viac hláv znamená aj viac uhlov pohľadu.

Napríklad takto nejak by mohla vyzerať myšlienková mapa pre moje služby. Jedná sa iba o príklad, ale takto by som mohla mapu rozširovať ešte veľmi dlho.

myslienkova-mapa

Výsledkom je, že aj keď ponúkam klientom obsahový marketing, nemusím písať iba o ňom. Môžem napísať o emailingu, o tom ako používam jednotlivé nástroje alebo dokonca o tom, ako by sa mala k obsahovém marketingu postaviť miestna kaderníčka. Zoznam tém je fakt neobmedzený.

Na vytvorenie myšlienkovej mapy používam väčšinou papier a pero alebo nástroj SimpleMind, ktorý je dostupný pre Mac zdarma.

Ako teda postupovať? Začnite tým, že si doprostred papiera napíšete produkt alebo službu. Následne si vytvoríte prvé vetvy, ktoré s vašim produktom alebo službou súvisia. Následne pokračujete vytváraním vetiev, ktoré súvisia s jednotlivými kategóriami.

2. Analýza kľučových slov

Jedným z hlavných nástrojov na získanie nápadov pre váš obsah je analýza kľúčových slov. Nie len, že zistíte, čo ľudia vyhľadávajú, ale takisto viete relatívne ľahko zistiť, koľko ľudí to v priemere zaujíma a podľa toho určiť prioritu jednotlivým článkom.

Na analýzu kľúčových slov slúži Google Keyword Tool, s ktorým ale ja osobne nepracujem veľmi rada, pretože je prispôsobený skôr pre PPC reklamu ako na generovanie nápadov. Avšak je to v podstate jediný nástroj zdarma, ktorý vám odhadne aj jednotlivé hľadanosti kľúčového slova.

Osobne radšej pracujem s Google našeptávačom, s nástrojom Keywordtool.io a dokonca niekedy aj s návrhom kľúčových slov na Skliku.

google-naseptavac

3. zahraničné weby

Naše malé trhy majú veľké privilégium v tom, že vieme čerpať inšpiráciu na obsah na zahraničných weboch. Obsah zo zahraničných webov je v podstate nevyčerpateľný zdroj nápadov.

Nájdite si hlavných hráčov vo vašom obore v zahraničí a buďte im denne v pätách. Sledujte o čom píšu a učte sa od nich. Následne vytvorte podobný obsah, ktorý aplikujete na váš trh. Napríklad tento článok. Téma nie je úplne z mojej hlavy. Podobných článkov v zahraničí som už videla niekoľko. Každopádne sa vám snažím dať reálne rady z mojej osobnej skúsenosti, ktoré môžete aplikovať na našom trhu.

4. Konkurencia

Sledovanie konkurencie je logický a viac menej potrebný krok pri akejkoľvek marketingovej aktivite.  V podstate by ste mali sledovať všetok vyprodukovaný obsah, ktorý vaša konkurencia napíše.

Ak na to máte energiu, zapisujte si jednotlivé názvy článkov niekde do tabuľky pod sebou. Raz za čas si tieto názvy prebehnite očami a skúste nájsť medzeru.

Je niečo o čom vaša konkurencia nepíše? Je niečo o čom vaša konkurencia píše ale vy viete, že to viete napísať lepšie? Ja verím, že áno. Nezostáva vám iné, len to napísať.

5. vplyvné webové stránky

Niekedy nemusíte ani tak sledovať webové stránky z oboru, ako sledovať veľké vplyvné weby, ktoré publikujú niekoľko krát denne a ktoré sú dostatočne inšpiratívne.

Ja osobne sledujem:

Uvediem príklad. Raz som niekde objavila článok “10 chýb, ktoré ako turista pravdepodobne robíte.” Hneď ma napadlo napísať článok pre môj blog, kde sú cieľovou skupinou expati: “8 chýb, ktoré ako expat pravdepodobne robíte”.

Úplne jednoduché. Inšpirácia je skutočne všade okolo.

6. Feedly

Feedly je super RSS nástroj, ktorý používam predovšetkým na organizáciu a sledovanie webových stránok, ktoré ma zaujímajú. Vo Feedly mám vytvorených niekoľko záložiek s rôznymi kategóriami. Feedly sa snažím denne prechádzať a prečítať si aspoň nadpisy článkov. Ak ma niečo zaujme, tak si to rovno aj prečítam. Ak práve nemám čas na čítanie, hodím si to do GetPocket a prečítam neskôr.

Okrem organizácie obsahu je však Feedly dobrý zdroj na nájdenie nových webov alebo relevantného obsahu. Akonáhle si tam pridáte jeden zdroj, odporúča vám ďalší, ktorý by vás mohol zaujímať a inšpirovať k ďalším nápadom na obsah.

feedly

7. Getpocket

Priestor, kde si uchovávate všetok zaujímavý obsah, ktorý si chcete prečítať ale momentálne na to nemáte čas.

GetPocket je parádný nástroj a ja už v ňom mám uložených niekoľko desiatok článkov. Ak viem, že článok viem využiť aj v budúcnosti označím si ho vhodným štítkom. Keď si raz za čas prejdem staré články, ktoré som si uložila, napadajú ma s odstupom času nové veci.

Okrem iného mi Getpocket doporučuje ďalšie články, ktoré by ma mohli zaujímať a vďaka tomu získavam nové zdroje a nové nápady.

getpocket

GetPocket má jednoduchý plugin do prehliadača aj na telefóny. Článok si uložíte jedným klikom.

8. Diskusné fóra

Diskusia na internete existuje v dnešnej dobe fakt na čokoľvek. Stačí nájsť kde na internete sa diskutuje o vašej službe alebo o probléme, ktorý vaša služba rieši a máte vyhraté. Užívatelia vám totiž v diskusií samy povedia čo je ich problém a vy im tak môžete naservírovať článok na mieru.

Nájsť vhodnú diskusiu na vašu tému je úplne jednoduché. Jednoducho použite Google. Nenechajte sa odradiť tisíckami príspevkov. Niekedy v tom 654. príspevku skutočne nájdete tu jednu podstatnú informáciu pre vás.

Z českých a slovenských fór navštevujem najčastejšie tieto:

Áno, jedná sa o ženské a mamičkovské weby. Je mi to jasné. Ale pokiaľ máte službu alebo produkt v B2C obore, pravdepodobne na tomto fóre nájdete nie jeden nápad na nový článok. Ženy a mamičky na materskej totiž riešia fakt všetko! :-) A my markeťáci im za to veľmi pekne ďakujeme.

9. Facebook skupiny a zaujímavé stránky

Facebook skupiny fungujú dosť podobne ako diskusné fóra. Akurát sa to všetko odohráva na Facebooku. Je až neuveriteľné, čo sa človek v týchto skupinách podozvedá. Najlepšie sú skupiny, ktoré majú viac ako 10 000 členov. Tam sa fakt rieši kadečo :-)

Relevantnú skupinu pre svoju službu (alebo klienta) nájdete jednoducho zadaním rôznych kľúčových slov do Facebook vyhľadávania. Ak nájdete prvú skupinu, Facebook vám odporúči ďalšie.

Ja osobne som zapojená do viacerých skupín. Niekedy nie sú relevantné ani pre jednu moju službu, aj napriek tomu my však chovanie ľudí na Facebooku otvára oči.

Okrem skupín sledujem na Facebooku rôzne stránky zahraničných portálov, asi všetkých slovenských portálov, blogerov a ďalších webov. Je to preto, aby som zistila, čo za obsah publikujú a ktorý obsah je medzi užívateľmi najviac populárný.

Je to jednoduché. Stalkujete na Facebooku všetko čo sa dá :) Nie len že získate nové nápady na obsah, zistíte čo funguje iným stránkám a zároveň viac pochopíte myslenie vašich zákazníkov.

Tip pre vás

Ešte pred tým ako sa rozhodnete stalkovať firemné stránky a ľudí v skupinách na Facebooku, zamyslite sa nad jednou vecou. Chcete skutočne zaplaviť váš osobný Facebook informáciami, ktoré vám slúžia skôr pre marketingový účel ako pre osobnú potrebu? Ja som túto chybu spravila a ľutujem to. Môj Facebook už nie je vôbec osobný. Naopak ho používam skôr ako pracovný nástroj. Keby ste scrollovali mojím newsfeedom nájdete tam ledva 10% príspevkov od mojich kamarátov. Momentálne uvažujem, že si vytvorím nový profil na Facebooku len pre pracovné účely. Avšak bude to náročné. Vy s tým ale môžete začať už teraz.

10. Newslettry

Newsletter je v podstate ďalší kanál vďaka ktorému sledujete dianie vašej konkurencie, veľkých hráčov a zahraničných portálov. Pokiaľ sledujete portály, ktoré pravidelne tvoria obsah, mali by ste sledovať aj ich newsletter. S najväčšou pravdepodobnosťou vám budú do mailu servírovať všetok vypublikovaný obsah.

Teraz vás možno napadne otázka, prečo by ste mali sledovať newsletter vašej konkurencie, keď ich už stalkujete na Facebooku a odoberáte ich RSS do Feedly. To je síce pravda. Pravdou je ale aj fakt, že veľa spoločností posiela do mailu aj rôzny exkluzívný obsah, ktorý bežne nepublikuje na svojích stránkách alebo na Facebook. Takto sa môžete dostať k ďalšiemu zaujímavému a inšpiratívnému obsahu, vďaka čomu môžete generovať vlastné nápady.

Tip pre vás

Ako som vám už radila pri Facebooku, poradím vám aj pri emaile. Vytvorte si jeden pracovný email, na ktorý si prihlásite tieto newslettre a ktoré budete raz za čas prechádzať podobne ako váš feedly feed. Opäť si tak môžete aspoň trochu oddeliť vaše súkromie od práce.

Záver

Čo by som ešte rada dodala na záver je vlastne veľmi dôležité. Najlepšie nápady na obsah získate predovšetkým vtedy, ak budete v kontakte s vašími zákazníkmi.

Pokiaľ blogujete, vyvolávajte diskusiu pod vašimi článkami a sledujte, ako vaši čitatelia reagujú. Ak máte možnosť pobaviť sa s niektorými vašimi čitateľmi osobne, o to lepšie.

Ak vymýšľate obsah napríklad pre B2C sektor, nie je vôbec od veci ísť na pár hodín do call centra, kde sa dozviete plno užitočných informácii priamo od vašich zákazníkov.

Takisto nezabudnite počúvať naokolo. Niekedy sa dozviete zaujímavé veci aj v obyčajnom autobuse alebo v kaviarni pri šálke kávy.

Verím, že vám tento článok pomohol a inšpiroval vás k tomu, ako získať nové nápady na váš obsah.

Máte nejaký vychytaný tip ako prichádzate s nápadmi na nové články vy?

3 thoughts on “10 trikov ako vygenerovať nápad na váš ďalší článok

  1. Karel says:

    Ja si napady na clanky davam do evernote. A oznacim tagem “clanek”. Ma to vyhodu, ze to funguje rychle i na mobilu. Nebo v prohlizeci pres evernote web clipper stahnu inspiraci a zase otaguju.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *