7 návykov skutočne efektívných ľudí (Krátke zhrnutie)

library-849797_1280

Keď som siahala po knihe 7 návykov skutočne efektivných ľudí, nemala som od nej asbolútne žiadne očakávania. Fakt som si myslela, že si zase prečítam niekoľko motivačných rád ako zefektívniť svoj život.

Veľmi som sa mýlila. Táto kniha mi otočila moje myslenie na ruby. A to dokáže máloktorá kniha. Takže už iba to, že o nej píšem niečo znamená.

Keď si pomyslím, že som ju ešte pri čítani úvodu takmer “zahodila”, mám až zimomriavky na chrbte. Ak sa teraz čudujete prečo, tak preto, že som ju čítala po anglicky. Okrem toho som ju nemala v papierovej verzii ale vo verzii na Kindle, kde sa mi strašne zlievali jednotlivé kapitoly. Takže aj napriek tomu, že veľa kníh čítam po anglicky, v tomto prípade doporučujem českú alebo slovenskú verziu. Minimálne mne sa potom jednotlivé súvislosti lepšie chápali.

O čom je vlastne knižka? Podľa mňa by sa kľudne dala nazvať návodom na šťastnejší život.

Som presvedčená o tom, že ak by sme si ju všetci prečítali, mali by sme sa v živote oveľa oveľa ale oveľa lepšie.

Čo sa mi na knihe veľmi páčilo, bolo to, že autor uvádzal v každej kapitole veľmi reálne príklady zo života. Išlo o životné situácie s ktorými sa mnohí z nás vedia stotožniť. Po prečítani mi potom vždy preblyskol hlavou taký ten “aha” moment.

Nebudem sa teda o knihe nejak extra rozpisovať. Bola by som radšej, aby ste si ju prečítali a pochopili samy. Každý si z nej totiž môže odniesť niečo iné. Takže tieto riadky berte skôr ako namotávku na jej prečítanie. Len v skratke predstavím jednotlivé body a kapitoly knihy.

Upozornenie: Ak sa nechcete dozvedieť, čo znamenajú jednotlivé návyky (kapitoly), nečítajte ďalej. Rovno sa pusťte do čítania knihy.

Ak vám nevadí, že už dopredu budete poznať princíp jednotlivých návykov, čítajte ďalej.

Ak si knihu nechcete prečítať vôbec a stačí vám stručný súhrn jednotlivých kapitol, čítajte ďalej.

1. Buďte proaktívní

Nevyhovárajte sa na nepriaznivé situácie okolia alebo ľudí. Vezmite svoj život do vlastných rúk. Naše šťastie sa neodvíja od toho čo sa okolo nás deje, ale od toho ako sa k tomu my postavíme a ako na jednotlivé situácie v živote zareagujeme.

Pokiaľ sa vyhovárate na okolnosti, ste reaktívní. Je pravdou, že väčšina z nás je reaktívná v mnohých životných situáciach. Či už to sú maličkosti alebo veľké veci. Začnite tým, že sa budete snažiť byť proaktívní.

Od kedy sme si s Janym prečítali túto kapitolu, začali sme ju aplikovať aj do nášho života. Je to taká milá hra, ktorú vedieme. Keď sa napríklad začnem stresovať tým “… že zase nič nestíham”, Jany mi na to povie “nebuď reaktívná”. Je to tak. Som reaktívná. Pretože aj napriek všetkému, faktom je, že toho stíham presne toľko, koľko potrebujem. Ak niečo nestíham je to tým, že sa vkuse na niečo vyhováram a sťažujem. Ak Jany napríklad povie “Bóže, zase musíme upratovať a celý víkend je v prdeli”, tak ja mu na to poviem “Nebuď reaktívný. Radšej si povedz, že chceš upratať, na miesto toho že musíš upratať. Bude to rýchlejšie a stále máme čas ísť poobede na pivo :-)”.

Ešte tu mám niekoľko príkladov z knihy, aby ste pochopili rozdiel medzi rektívným a proaktívným jazykom:

Reaktívný jazyk vs. proaktívný jazyk

  • Nemôžem s tým nič urobiť -> Poďme sa pozrieť na iné možnosti ktoré máme
  • Som proste taký -> Môžem byť iný
  • Doháňa ma to k šialenstvu -> Ovládam svoje pocity
  • Musím to urobiť -> Chcem to urobiť, pretože v opačnom prípade …

2. Začínajte s myšlienkou na koniec

Z tejto kapitoly som si odniesla predovšetkým to, že by sme sa mali všetci chovať tak, aby nám to dávalo zmysel v širšom kontexte. Mali by sme si povedať, čo chceme vlastne v živote dosiahnuť a akými ľuďmi chceme byť. A podľa toho sa máme chovať.

Takto by sme mali eliminovať správanie a aktivity, ktoré v tomto širokom kontexte pre nás nemajú miesto.

Súčasťou tohoto širšieho kontextu sú rôzne alternatívne centrá. Každý človek má svoje alternatívné centrum, aj keď si to neuvedomuje. Alternatívným centrom môže byť partner, rodina, peniaze, zábava alebo niečo iné. Podľa toho na aké alternatívne centrum sa zameriame, podľa toho sa odvíjajú naše aktivity v živote.

Ešte si požičiam jeden obrázok, ktorý podľa mňa túto kapitolu troška vystihuje.

pohreb quote

Ak ste tieto riadky nepochopili, nevadí. Je to iba namotávka na knihu, pretože celý kontext vám bude dávať lepší zmysel, keď si prečítate celú kapitolu.

3. To najdôležitejšie dávajte na prvé miesto

Tento bod ma strašne zaujal, pretože si myslím že ma využitie nie len v pracovnom ale aj v osobnom živote.

Skúste si najprv odpovedať na otázku “Ktorá vec, ktorú nerobíte, by významne a pozitívne zmenila váš osobný život, pokiaľ by ste ju pravidelne robili?

Vtip je v tom, že jednotlivé aktivity, ktoré vykonávame rozdeľujeme do štyroch kvadrantov.

Požičiam si ďalší obrázok:

  • Pokiaľ sa sústredite na kvadrant 1, nebudete nikdy s ničím hotoví.
  • Pokiaľ sa sústredite na aktivity v kvadrante 3 a 4, vediete v podstate nezodpovedný život.
  • Základom efektívného osobného riadenia je kvadrant 2.

Je to tak. Koľko krát v práci odkládame rôzne strategické úlohy, len preto že nám prišiel email, ktorý horí a musí sa neodkladne riešiť? Platí to aj pre osobný život. Koľko krát odkladáme príliš náročné povinnosti ako udržiavanie rodinných alebo partnerských vzťahov, či plánovanie našej budúcnosti na úkor lenivosti či pohodlnosti?

Činnosti, do ktorých sa nám poväčšine chce veľmi málo alebo vôbec, sú často tými najdôležitejšími činosťami, ktoré formujú náš spôsob života.

Ja som toto hneď aplikovala do svojho pracovného života. Do osobného menej, ale aj na tom pracujem :-) Každý deň sa snažím robím aspoň jednu “strategickú činnosť”. Ráno teda začínam zložitejšou úlohou. Či už sa jedná o nejakú komplexnejšiu analýzu, realizáciu nového nápadu alebo oslovenie ľudí, ktoré dlho odkladám. Takto viem, že každý deň urobím aspoň jednu aktivitu z 2. kvadrantu a že moja pracovná náplň teda nespočíva len v odpisovaní na emaily.

Ešte jedna myšlienka, ktorá ma v kapitole zaujala:

Mnoho ľudí si myslí, že úspech v jednej oblasti života, môže kompenzovať neúspech v iných oblastiach. Je to ale skutočne tak?

Nie :-) Pokiaľ chcete byť skutočne efektívný, musíte mať rovnováhu vo všetkých oblastiach.

4. Myslíte spôsobom “win-win”

Je časté, že v živote mnohí z nás fungujú na princípe “prehra – výhra” alebo “výhra – prehra”. Ide o to, že považujeme za normálne že niekto zo zúčastných dopadne horšie ako ten druhý. Či už to je v práci pri nejakej rivalite s ostatnými kolegami alebo aj v škole so spolužiakmi. Vďaka tomuto zaužívanému mysleniu sa vždy snažíme “poraziť” druhú stranu a byť v niečom lepší.

Ak by sme sa však na všetky situácie pozerali spôsobom “win – win” a snažili sa nájsť také riešenie a východisko, ktoré pomôže “zvíťažiť” všetkých zúčastneným stranám, bol by náš život jednoduchší a oveľa krajší.

5. Najskôr sa snažte pochopiť a potom byť pochopení

Na tejto kapitole som sa najviac bavila. Opisuje totiž situácie, ktoré sú pre nás úplne bežné. Koľko krát ste sa snažili druhému človeku pomôcť na základe toho, že ste jeho situáciu aplikovali na svoju situáciu a dávali mu rady z osobného života?

Typická situácia: Ak niekomu poviem, že ma bolí hlava, tak ten druhý človek mi hneď začne hovoriť: “Mňa keď bolí hlava, tak sa na hodinku prespím a je to v pohode. Skús to, určite ti to pomôže.” Ak by ma ten človek ale nechal dohovoriť alebo by ma pozorne počúval, vedel by, že moje bolesti hlavy pretrvávajú už od malička a často prichádzajú len tak. Vyspatie mi bohužiaľ nepomáha.

Toto je veľmi laicky príklad. Pretože aj keby ste vedeli, prečo ma tá hlava bolí, tak mi nepomôžete, lebo nie ste doktor. Ale aspoň by ste sa vedeli vžiť do mojej situácie a neradili mi niečo, čo mi nepomôže.

Ak človeka nikdy poriadne nevypočujete a nevžijete sa do jeho situácie, vždy sa budete snažiť aplikovať svoje rady na niekoho iného problém. Takže najprv musíte toho človeka skutočne vypočuť a pochopiť. V opačnom prípade končí rozhovor takto: “Ty to nechápeš. Nechajme to tak”.

6. Vytvárajte synergiu

Spolupracujte. Nie nadarmo sa vraví že 1 + 1 sú 3. Aj autor knižky to povtrdzuje.

Keď vytvárate synergiu, často to znamená, že hľadáte tretiu alternatívu. To znamená, že ak dve strany chcú dve totálne odlišné veci, mali by ste nájsť tretiu cestu, ktorá bude úplne iná, ale uspokojí obe strany.

V budhizme sa hovorí o “strednej ceste”. Stredná cesta ale v tomto kontexte neznamená kompromis. Znamená, že to je vyspelejšia a hodnotnejšia cesta.

Ak sa urobí kompromis, väčšinou nie je spokojná ani jedna strana. Ak vytvárate synergiu ste schopní nájsť úplne novú cestu, ktorá uspokojí obe strany.

Podstatou synergie je aj to, že si vážime odlišnosti na iných ľuďoch. Všetci sme iní a ak by sme boli všetci rovnakí, bude to nuda. Synergiu vytvárame tým, že si vážime tieto odlišnosti na inom človeku a zároveň sme schopní nájsť tretiu cestu.

7. Ostrite pilu

Tento návyk je vlastne kombináciou všetkých predošlých návykov dohromady. Zároveň ale znamená to, že efektívní ľudia (a šťastní ľudia) musia neustále obnovovať 4 dimenzie ľudskej podstaty.

Na čom by sme mali teda pravidelne a vo vyváženom pomere pracovať?

  • Na fyzických aktivitách (cvičenie, životospráva, zvládanie stresu)
  • Na duchových aktivitách (ujasňovanie hodnôt a záväzkov)
  • Na mentálných aktivitách (čítanie, predstavivosť, plánovanie, písanie)
  • Na spoločenských a citových aktivitách (služba, empatia, synergia, vnútroná istota)

Záver

Niekomu z vás možno týchto 7 (veľmi v skratke popísaných návykov) bude stačiť na uvedomenie si určitých vecí v živote. Každopádne aj napriek tomu odporúčam prečítať si celú knihu. Som presvedčená, že to nebudete ľutovať a budete z nej rovnako nadšení ako som ja :-)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *