Content marketing,Copywriting

Ako napísať dobrý článok (proces a návod v jednom)

Dve najčastejšie otázky, s ktorými sa stretávam pri tvorbe blogu, sú: “Ako vyťažiť z článku maximum?” a “Ako postupovať pri písaní článku?”

Mnohé e-shopy či poskytovatelia služieb tvoria na svojom webe blog. Ale mnohí takisto nemajú žiaden koncept, prečo článok tvoria, pre koho ho tvoria a ako z neho vyťažiť čo najviac tak, aby článok po niekoľkých dňoch len nezapadol na ďalšej stránke.

V tomto návode vám ukážem, ako pri tvorbe obsahu postupujem ja. Prejdeme si, čo je potrebné urobiť ešte pred samotným písaním, aby ste mohli váš budúci článok napísať podľa očakávaní.

Pozrieme sa na to, na čo by ste si mali dať pri písaní článku pozor a na čo sa, naopak, zamerať, aby sa článok dobre čítal. Nakoniec si ukážeme, ako s článkom pracovať po jeho publikácii.

Obsah článku

Predtým, ako začnete článok písať

Ako napísať článok (a na čo nezabudnúť pred jeho publikáciou)

Po publikácii článku

+ Checklist na stiahnutie >>

Predtým, ako začnete článok písať

Nadefinujte si cieľ článku

Prečo vôbec tento článok píšete?

  • Je jeho cieľom získať prirodzenú návštevnosť?
  • Píšete ho pre sociálne siete?
  • Píšete ho pre súčasných zákazníkov, ktorých chcete informovať o novinkách?
  • Píšete ho, pretože sa vás zákazníci na zákazníckej linke pýtajú stále na tie isté otázky?
  • Je vaším cieľom získať spätné odkazy?
  • Alebo len chcete napísať najlepší článok na danú tému na trhu?

Dôvodov na napísanie článku môžu byť desiatky. Nezáleží ani tak na tom, ako si tento cieľ nadefinujete, dôležité je to, aby ste mu rozumeli.

Uvediem príklad.

Keď som písala článok o digitálnom nomádstve, dala som si za cieľ získať aspoň 10 spätných odkazov a napísať najlepší článok na túto tému na slovenskom a českom trhu.

Prvý cieľ je ľahko merateľný. Získala som viac než 10 odkazov, takže článok splnil svoj účel.

Druhý cieľ už tak ľahko merateľný nie je. Je subjektívny. Je to naozaj najlepší obsah na danú tému? Ťažko povedať. No podľa môjho subjektívneho hodnotenia môžem povedať, že áno.

Vďaka tomu, že som mala nastavený cieľ, mal tento článok aj vedľajší efekt. Získala som nových ľudí, ktorí sa prihlásili k odberu môjho newslettera.

A návštevnosť článku mi v týždeň publikovania vyskočila na veľmi pekné čísla.

Ďalším príkladom je rozhovor s Ľubom Juríkom (*poznámka: článok už na blogu nie je, nehľadajte ho), kde sme sa spolu dohodli, že výmenou za jeho novú knihu s ním urobím rozhovor na blogu o podnikaní.

Cieľ? Žiaden.

Výsledok? No .. veď sa pozrite.


Ak neviete, prečo článok píšete, nemáte šancu následne povedať, či je tento článok dobrý a či splnil očakávania.

Nadefinujte si publikum

Je dobré vedieť, kto je vaša cieľová skupina a kto sú vaši čitatelia. Zamyslite sa nad tým, aký problém riešia a ako im ho práve vy môžete pomôcť vyriešiť.

V prípade článkov pre komerčné účely je dôležité rozdelenie publika podľa STDC modelu.

Zdroj obrázku: kaushik.net

Musíte aspoň tušiť, v akej fáze tohto modelu sa váš zákazník, respektíve čitateľ práve teraz nachádza. V skratke by ste mali vedieť, či tvoríte obsah pre:

  • Širšie publikum, ktoré patrí do vašej cieľovej skupiny.
  • Pre užšiu časť vašej cieľovej skupiny, ktorá rieši nejaký konkrétny problém.
  • Pre veľmi úzku časť vašej cieľovej skupiny, ktorá je pripravená nakupovať.
  • Pre vašich súčasných zákazníkov.

Pri písaní článku vám veľmi pomôžu aj marketingové persóny, ktoré by ste mali mať tiež nadefinované. Článok, ktorý píšete pre mamičku Katku z Humenného s dvoma deťmi, vám totiž pôjde jednoduchšie než pre cieľovku žien nad 30 rokov.

Nadefinujte si propagačné kanály

Mnohí tvorcovia obsahu začnú riešiť propagáciu až potom, ako je článok hotový. Podľa mňa to však nie je správny postup.

Od toho, kde budete článok propagovať, záleží aj to, akým štýlom ho budete písať.

Keď viete vopred, že váš článok budete propagovať predovšetkým na sociálnych sieťach, prispôsobíte tomu napríklad tón článku, úvod a predovšetkým jeho názov. Ak napríklad viete, že vám ide predovšetkým o návštevnosť z vyhľadávania, budete sa snažiť pokryť dostatočné množstvo kľúčových slov.

Jednoducho ku každému článku pristupujete úplne inak, keď viete, čo s ním budete robiť následne. Netvrdím, že s článkom napísaným pre vyhľadávače sa vám nemôže podariť preraziť na sociálnych sieťach. Práve naopak.

Ale ak píšete článok s predstavou, že to bude čítať úplne každý prostredníctvom všetkých možných marketingových kanálov, zbytočne sa do toho zamotáte a budete len tápať v tme.

Vždy si určte jeden prioritný distribučný kanál a následne niekoľko sekundárnych.

Urobte si mini kľúčovku

Mini kľúčovku by ste si mali urobiť bez ohľadu na to, či je vaším primárnym cieľom zvýšenie prirodzenej návštevnosti. Jednoducho by ste sa mali vždy aspoň pozrieť, či sa niečo v súvislosti s vašou témou vyhľadáva a ako sa to vyhľadáva. Pri tvorbe akéhokoľvek textového obsahu by ste mali vyťažiť maximum, čo sa týka vyhľadávačov.

Ako na mini kľúčovku?

  • Začnite písať do Googlu a on vám už nejaké kľúčové slová našepká. Ak sa vám to nechce robiť ručne, odporúčam si prácu urýchliť s Minerom na návrhy kľúčových slov z našepkávača.
  • Využiť môžete aj nástroj keywordtool.io, ktorý funguje na princípe našepkávača, ale k jednému kľúčovému slovu vám pokojne vyhodí aj desiatky navrhovaných kľúčových slov a nie je to obmedzené na počet z našepkávača.
  • Skúste súvisiace výrazy na Googli, ktoré sa vám zobrazia na konci prvej stránky po zadaní nejakého kľúčového slova. Aj na to môžete využiť Miner na návrhy súvisiacich kľúčových slov.
  • Kľúčové slovo si jednoducho tipnite. Príklad a vysvetlenie uvádzam nižšie.

Mne osobne sa často stávajú situácie, keď nenájdem vyhľadávané kľúčové slová k mojej téme a vtedy si musím jednoducho tipnúť a odhadnúť, akým spôsobom by sa mohla táto téma vyhľadávať v budúcnosti.

Napríklad na Heroes.sk robíme rozhovory s inšpiratívnymi Slovákmi. V článku s Michalom Molčanom máme nadpis pre sociálne siete “Michal Molčan: Podnikateľ sa môže spoločensky angažovať už len tým, že biznis robí poctivo”. Nadpis (okrem mena) neobsahuje žiadne kľúčové slovo, ktoré by mohol niekto vyhľadávať.

Preto sme titulok urobili viac prívetivejší pre vyhľadávače. Pre vyhľadávače máme: “Michal Molčan: Rozhovor o kávovej kultúre a podnikaní.” Tento titulok je už viac “SEO friendly.” Lebo “rozhovor”, “kávová kultúra” a “podnikanie” sú už s väčšou pravdepodobnosťou kľúčové slová, na ktoré môžeme nachytať nejakých návštevníkov. Dopredu síce nevieme, na aké kľúčové slová sa zobrazíme, ale aspoň troška navedieme Google na to, aby pochopil, o čom náš článok je.

Ako následne umiestniť kľúčové slová do článku?

Jeden článok by mal pokrývať jednu hlavnú tému, teda jedno hlavné kľúčové slovo + niekoľko ďalších príbuzných slov. Ak však budete písať napríklad 20-stranový článok, s takýmto obsahom je možné pokryť aj oveľa viac kľúčových slov, len musia logicky medzi sebou nadväzovať.

Kľúčové slová by mali byť následne a podľa vhodnosti umiestnené v titulku, nadpise, v URL adrese a, samozrejme, hlavne v texte. Prečítajte si viac o základoch SEO a o tom, ako správne vami vybrané kľúčové slová na web umiestniť.

Ubezpečte sa, že nevytvárate duplicitu

Predtým, ako začnete písať o nejakej novej téme sa ubezpečte, že na blogu už nemáte túto tému v nejakom článku pokrytú. Ak máte, môžete ju napríklad viac rozšíriť. Nemusíte si vytvárať nový článok, ktorý bude napríklad vo vyhľadávačoch vzájomne konkurovať tomu starému.

Príkladom je aj tento článok, ktorý teraz čítate. Pôvodný článok mal názov “9 tipov, ako napísať dobrý článok”. Článok som napísala už pred tromi rokmi a v tejto chvíli ho viem rozšíriť a doplniť o plnohodnotnejšie informácie. URL mi ostane rovnaká, len rozšírim pôvodný text.

Ak by som vytvárala nový článok, mala by som na blogu zbytočne 2 podobné články. Jeden by bol neaktuálny, ale z vyhľadávačov by mi stále chodila návštevnosť, pretože článok už má nejakú históriu a odkazy. Ten nový by bol super, ale chvíľu by trvalo, kým by získal nejakú históriu a následne by si konkuroval s tým starým. A preto je lepšie si to rovno zjednodušiť.

Spravte si kvalitný prieskum o danej téme

Pokiaľ práve nepíšete nejaký stĺpček alebo politický komentár, ťažko napíšete článok bez úvodného prieskumu. Ten by mal byť čo najkvalitnejší.

Povedzme, že máte kapacitu 2 hodiny na napísanie článku. V tom prípade sa venujte hodinu a pol prieskumu a len pol hodinu samotnému článku. Ak máte v hlave informácie a viete o čom písať, pôjde to už samo.

Predtým, ako začnete písať, sa takisto pozrite na články vašej konkurencie. Konkurenčné články, prípadne ďalšie články na danú tému a na nekonkurenčných portáloch by ste mali mať v malíčku. Mali by ste vedieť, do akej hĺbky pokrývajú vašu tému, čomu sa venujú. A vy to musíte urobiť minimálne takto a ideálne 3-krát lepšie.

Pripravte si štruktúru článku

Štruktúra článku vám pomôže predovšetkým pri dlhých článkoch, ale ja ju beriem na vedomie aj pri tých krátkych.

Vďaka spísaniu štruktúry si dokážete rozdeliť vaše myšlienky a upratať jednotlivé časti článku do logických celkov.

Verte mi, že vďaka štruktúre pri písaní ušetríte veľa času a namiesto premýšľania, čo ďalšie máte napísať, budete písať tak, že sa vám bude dymiť z klávesnice.

Štruktúra článku vám zabráni v tom, aby ste sa pri písaní zasekli.

Ako napísať článok (a na čo nezabudnúť pred jeho publikáciou)

Dajte textu hlavnú štruktúru

Týmto bodom nadväzujem na posledný bod z prvej časti tohto návodu. Ak máte vopred pripravenú štruktúru článku, mala by byť cítiť aj v samotnom texte.

Štruktúra textu by mala byť zložená z týchto troch hlavných bodov:

  • Úvod, z ktorého bude pre čitateľa na prvý pohľad zrozumiteľné, čo sa v texte dozvie. V úvode máte zároveň najväčšiu šancu nalákať čitateľa na to, aby si vás článok prečítal. Začať môžete zaujímavým faktom, štatistikou alebo nejakou silnou filozofickou otázkou. Ja napríklad rada začínam nejakým relevantným príbehom.
  • Obsah textu, ktorý by mal byť ideálne členený do logických celkov označených podnadpismi od druhej a pokojne až po šiestu úroveň. Napríklad tento článok má tri hlavné nadpisy druhej úrovne (h2), čo sú aj tri hlavné časti článku. Tie sú následne rozdelené podľa konkrétnych bodov nadpismi tretej úrovne (h3).
  • Záver, respektíve akékoľvek ukončenie, v ktorom buď v krátkosti zhrniete, čo si má čitateľ odniesť z článku, prípadne upozorníte na dôležitú myšlienku. V závere vášho článku by sa mal čitateľ aspoň na chvíľu zastaviť a premýšľať o tom, čo sa práve dozvedel. Pri komerčných článkoch je vhodné v závere pridať aj výzvu k akcii (CTA). Výzva k akcii môže byť žiadosť o okomentovanie textu (to často robím ja), ponúknuť čitateľovi možnosť prihlásiť sa k odberu newsletteru alebo rovno ponúknuť preklik na konkrétny produkt či službu, ktorú by mohol čitateľ po dočítaní článku chcieť využiť.

Prekvapili vás tieto tri body? Predpokladám, že nie.

Mňa však neustále prekvapuje, že mnohí autori a copywriteri sa tejto jednoduchej štruktúry nie sú schopní držať.

Pridajte obrázky, videá či iné vychytávky

Obrázky dodávajú čitateľovi priestor si pri čítaní textu trocha vydýchnuť, prípadne sa zastaviť a zamyslieť nad obsahom.

  • Každý článok by mal mať výstižný úvodný obrázok. Určite ste si už všimli, že mnohé blogy majú jednotnú líniu úvodných obrázkov pre svoje články a obrázok následne len prispôsobujú kontextu. Po niekoľkých rokoch blogovania, som tieto obrázky na svojom blogu zaviedla tiež. Inšpirovať sa ďalej môžete napríklad na blogoch Ahrefs, Semrush alebo Evisions.

  • Článok by mal obsahovať vhodné obrázky aj v rámci textu. Ale ak by ste mali vymýšľať obrázky nasilu a dávať tam nerelevantné “memečka”, radšej tam nič nedávajte.
  • Podľa potreby by ste mali do článku umiestniť ilustračné fotky alebo printscreeny.
  • Obrázky článku by mali byť optimalizované (… lebo nesmieme zabúdať na SEO). Tá najzákladnejšia optimalizácia obrázkov spočíva v tom, že vyplníte ALT text a obrázok správne pomenujete predtým, ako ho nahráte na web. Viac info v článku o optimalizácii obrázkov.

Obrázky môžu byť nahradené videami, gifkami, prípadne čímkoľvek ďalším. Ja osobne preferujem menej pohyblivých elementov v texte, takže vás poprosím využívať všetko s mierou a zbytočne to nepreháňať.

Nezabudnite na formátovanie

Bez formátovania sa bude text veľmi zle čítať, aj keď bude najlepší, aký ste kedy napísali. Podstatou formátovania je, aby bol čitateľ schopný text prescanovať očami a našiel v ňom to, čo potrebuje. A takisto, aby bol v texte nejaký biely priestor, pretože biela je dobrá. Takže:

Zdroj obrázku: nngroup.com
  • Používajte (už spomínané) podnadpisy.
  • Odrážkujte, čo sa dá. Ako vidíte, aj ja mám odrážky dosť rada.
  • “Boldom” vytučnite to, čo považujete za dôležité. Ale tu pozor. Stáva sa mi, že dostanem texty, kde je zvýraznených aj 50 % textu. A to čitateľovi naozaj nepovie, čo je dôležité. Odporúčam zvýrazniť maximálne jedno – dve slová vo vete, alebo jednu – dve vety v odstavci alebo v konkrétnej časti.
  • Občas sa môže hodiť kurzíva, napríklad, ak chcete niekoho alebo niečo citovať (na to môže poslúžiť aj samotná citácia), prípadne, ak použijete nejaký “amerikanizmus” či názov alebo značku firmy. To sú len prípady, ktoré mi teraz napadli a na ktoré sama používam kurzívu. Ak si však nie ste istí, či sa kurzíva bude hodiť, radšej sa držte obyčajného textu, lebo aj tu sa môžete popáliť a môže to vyzerať neprofesionálne.

Dôležitou súčasťou formátovania samotného textu je aj to, že budete používať kratšie odstavce a kratšie vety.

Skúste textový mostík

S týmto pojmom som sa prvýkrát stretla u Backlinka, ktorý používa pojem “Bucket Brigades”. Presný preklad tohto pojmu mi veľmi nedával zmysel, tak som si to aspoň pre seba interne nazvala ako textový mostík.

Tento textový mostík má v podstate slúžiť na to, aby udržal pozornosť čitateľa a popostrčil ho, aby čítal ďalej. Podľa Backlinka zvyšujú tieto textové mostíky priemernú dobu čitateľa na stránke.

Takže, o čo vlastne ide?

Hneď vám to vysvetlím.

Textové mostíky sú:

… napríklad posledné tri vety, ktoré som použila vyššie. Najčastejšie teda ide o krátke vety, pričom jedna veta = jeden odstavec. Môžu končiť dvojbodkou na konci. Ja som použila také tri najčastejšie typy textových mostíkov:

  • Otázka, ktorá navnadí na ďalšie čítanie.
  • Oznamovacia veta typu “Poďme si to vysvetliť, ukázať, povedať …”, ktorá takisto udržuje pozornosť čitateľa.
  • Oznamovacia veta s dvojbodkou na konci, ktorá nie je ukončená, ale pokračuje o odstavec nižšie.

Zoptimalizujte článok z hľadiska on-page faktorov

Opäť ide už o niekoľkokrát omieľané SEO. Ak ste si urobili domácu úlohu pred napísaním článku, mali by ste mať k dispozícii nejaké kľúčové slová, ktoré chcete v článku použiť. Ako následne postupovať s optimalizáciou?

  • Každý článok by mal mať unikátny titulok. Nie príliš krátky, ani príliš dlhý a mal by obsahovať dôležité kľúčové slová.
  • Každý článok by mal mať unikátny popisok. Prečítajte si viac o tom, ako k meta popiskom pristupovať a ako ich tvoriť.
  • URL článku by mala byť krátka, výstižná a ak to je možné, mala by obsahovať kľúčové slovo.
  • Kľúčové slová by mali byť prirodzeným spôsobom rozložené v texte.
  • Aj podnadpisy by mali obsahovať kľúčové slová.
  • Nadpis článku by mal byť lákavý predovšetkým pre čitateľa, ak však bude obsahovať aj vhodné kľúčové slovo, bude to super.

Viac informácií o on-page faktoroch nájdete v tomto článku.

Dodajte textu dôveryhodnosť vďaka odkazom

Hypertextový odkaz je základným kameňom internetu, aj keď sa môže zdať, že ide o akúsi mantru SEO šamanov. Ale odkazy neslúžia len preto, aby ste zvýšili pozície vo vyhľadávačoch. Pomáhajú predovšetkým vašim čitateľom, ktorí si chcú overiť, že to, čo píšete, ste si nevycucali z prsta. Zároveň si chcú čítať ďalej, predovšetkým o témach, ktoré nepokrývate do hĺbky vo vašom článku. Preto odkazujte. Interne aj externe.

Interné odkazovanie znamená, že odkazujete na vaše vlastné články alebo vstupné stránky naprieč webom. Áno, aj to vám pomáha so SEO, takže sa pri odkazovaní zamyslite predovšetkým nad anchor textom. To je taký ten podčiarknutý text, z ktorého vedie odkaz.

Anchor text by mal obsahovať kľúčové slovo. Takže namiesto odkazu “ … prečítajte si to v mojom článku vytvorte odkaz “ …. prečítajte si to v mojom článku o digitálnom nomádstve. Čím konkrétnejší  anchor text, tým lepšie pre vás.

Ak odkazujete interne, dávate čitateľovi možnosť prečítať si ďalšie zaujímavé zdroje a tým pádom zostať na vašej stránke dlhšie. Čitateľ vás zároveň bude považovať za autoritu, keď uvidí, že na svojom blogu už týchto tém pokrývate oveľa viac.

Externé odkazovanie znamená, že odkazujete na rôzne ďalšie externé weby, blogy, magazíny. To, že odkazujete externe, zvyšuje vašu autoritu v očiach vyhľadávača aj čitateľov. Prečo? No preto, že ste si urobili domácu úlohu a článok nenapísali na kolene, ale máte to overené ďalšími podkladmi, ktoré boli potrebné k vytvoreniu vášho textu.

Zároveň to je skvelá “egobaiting” taktika, takže ak na niekoho odkážete, len mu tým urobíte radosť. A ten niekto môže potom v budúcnosti len tak z ničoho nič odkázať na vás.

Píšte tak, aby sa to dobre čítalo

Poďme si ukázať pár základných trikov pre copywriterov, ktorých sa môžete úplne s prehľadom držať a nebude vás to stáť žiadnu námahu naviac. Práve naopak, váš článok urobíte dostatočne atraktívny pre vašich čitateľov.

Píšte v prvej osobe

Prvá osoba pomáha vytvárať dojem, že za textom stojíte vy a nie nejaký náhodný robotický generátor textov. Vďaka prvej osobe ste schopní písať omnoho viac ľudsky.

Či už sa rozhodnete pre jednotné alebo množné číslo, to nechám na vás. Ak ste jednotlivec, je to asi jasné. Ak ste firma, môžete sa dohodnúť, či každý autor bude písať sám za seba alebo či budete písať za firmu ako celok. V podstate to je asi jedno, záleží na tom, ako chce vaša značka pôsobiť navonok, ale mali by ste to zjednotiť naprieč celým blogom.

Prvá osoba však vždy pôsobí v texte lepšie než tretia. “Odporúčam vám …” vytvára oveľa lepší dojem než strohé “Odporúča sa …”.

Používajte činný rod

Ak ste už zabudli, aký je rozdiel medzi činným a trpným rodom, alebo ak ste práve chýbali na vyučovaní, pozrite si niekoľko príkladov, aby ste rozdiel medzi činným a trpným rodom pochopili.

Ak by som chcela použiť trpný rod, napísala by som vetu “Na článku sa pracuje.”

V prípade činného rodu, ktorý je zrozumiteľnejší a jednoduchší ale radšej napíšem “Pracujem na článku.”

Aj v angličtine sa stretnete s odporúčaniami vyhnúť sa tzv. “passive voice” a namiesto neho používať “active voice”. Odporúčajú to copywriteri, spisovatelia, blogeri. Jednoducho to je lepšie vstrebateľné, no nevyhneme sa tvrdeniu, že toto pravidlo neplatí vždy. Ak však ide o marketing a copywriting, nie je potrebné zbytočne experimentovať. S činným rodom (teda s “active voice”) jednoducho nič nepokazíte.

Zdroj obrázku: stevemasters.co.uk

Prihovárajte sa priamo k čitateľovi

Namiesto toho, aby ste text písali len veľmi všeobecne “Vysvetlenie je…” skúste radšej použiť “Vysvetlím vám to…” Znie to lepšie, udržiavate pozornosť čitateľa a ten má pocit, že sa prihovárate priamo jemu. A to vlastne takýmto štýlom písania aj robíte a nie je to teda len o pocite.

V tomto bode by vás ešte mohlo zaujímať, či máte svojim čitateľom na webe a v článkoch tykať alebo vykať.

Používajte pozitívne tvrdenia namiesto negatívnych

Teraz som mohla napísať “Nepíšte negatívne“, ale namiesto toho som sa rozhodla napísať “Píšte pozitívne.” Podľa všetkého potrebujeme vynaložiť viac energie na spracovanie negatívnych vecí.

Ak by sa vám nechcelo nad negatívnymi a pozitívnymi tvrdeniami premýšľať pri písaní celého textu, klaďte na to dôraz predovšetkým pri nadpisoch a tučne zvýraznených vetách, ktoré si čitateľ často prečíta len tak mimo kontext.

Používajte príklady

Určite ste si všimli, že sa vo svojich textoch snažím vždy uviesť nejaký príklad, ak o niečom píšem a chcem, aby ste to pochopili. Príklady sú dôležité. Bez nich si čitateľ nedokáže nič reálne predstaviť.

Príklad o tom, ako uvádzať príklad, som sa rozhodla neuvádzať. Myslím, že v tomto článku nájdete príklady príkladov habadej.

Pozorujte, čítajte a neprestávajte sa vzdelávať

Vyššie som uviedla len niekoľko tipov na to, ako pristupovať k vašim textom. Neuviedla som ani zďaleka všetko. Ak  máte chuť učiť sa ďalej, odporúčam vám pozorovať text okolo vás a zapisovať si ten, ktorý sa vám páči.

Ak sa totiž chcete v písaní článkov, textov a copywritingu zlepšiť, musíte sa neustále vzdelávať. Prvý krok ste urobili už tým, že čítate tento článok. Gratulujem.

Pokračovať môžete s e-bookom 365 copy trikov od Míšy Mužíkovej. Ten je zameraný viac na predajné texty ako také, ale veľa vám napovie aj pri písaní takýchto siahodlhých článkov.

Dobrý nadpis vám privedie viac čitateľov

Nadpis článku je kameňom úrazu mnohých textov. Aj ten najlepší článok sa môže v prúde internetu ľahko stratiť, ak jeho nadpis nie je atraktívny. Ja osobne považujem vytváranie nadpisov za tú najťažšiu časť celého článku.

Akokoľvek sa snažím vymyslieť “sexi” nadpis, vždy sa pri tom cítim nesvoja. Osobne preto ostávam pri tých jednoduchších nadpisoch. To sú tie, do ktorých zaobalím dôležité kľúčové slovo, na ktoré článok optimalizujem. To je moja istota.

Avšak, mám pre vás tri tipy, ktoré môžete mať pri vytváraní nadpisov na mysli. Ja ich využívam skôr pri vytváraní hlavných titulkov pre prezentačné a predajné stránky, ale sú aplikovateľné aj v tomto prípade.

  • Dajte čitateľovi to, po čom túži. 

Túžba: Chcem napísať článok, ktorý bude virálne zdieľaný
Možný nadpis: Naučte sa napísať článok, ktorý sa bude šíriť Facebookom raketovou rýchlosťou

  • Zbavte čitateľa obáv a vyriešte jeho problém. 

Obava: Bojím sa, že môj výsledný článok nebude nikto čítať, pretože nebude mať hlavu a pätu.
Možný nadpis: Zistite ako dokážete napísať správne štruktúrovaný článok

  • Prirovnajte čitateľa k tomu, čo pozná.

Prirovnanie: Chcem byť taká dobrá ako novinári
Možný nadpis: Naučte sa písať články tak ako ich píšu novinári

Na tieto “drobnosti” myslite tiež

  • Každý článok by mal byť zaradený v príslušnej kategórii. Jednak preto, aby ste mali prehľad na vašom blogu, ktorý článok kam patrí, ale aj preto, aby sa vašim návštevníkom na blogu lepšie orientovalo.
  • Ku každému článku priraďte aspoň 2 – 3 relevantné štítky (tagy), na čo existuje samostatné pole vo WordPresse. Vďaka týmto štítkom môžete z prirodzeného vyhľadávania nachytať nejakých návštevníkov na longtailové frázy (málo vyhľadávané frázy, vďaka čomu sú aj málo konkurenčné).

Každý článok by mali vidieť aspoň dvoje oči

Ak nie ste silní v gramatike, určite si nechajte článok skontrolovať korektorkou (korektorom), ktorý za vás vychytá všetky hrúbky, neposlušné čiarky či dĺžne. Ja som začala blog písať už takmer pred štyrmi rokmi a jediný feedback, ktorý som dostávala bol ten, že sa to kvôli strašnej gramatike nedá čítať. Gramatika mi vtedy neprišla podstatná, ale neskôr, keď som sa začala obsahovým marketingom živiť, som si povedala, že už to ďalej ignorovať nemôžem. Za 4 roky som sa síce výrazne zlepšila, ale žiaden článok nejde von bez korektúry.

Pred korektúrou sa vám bude hodiť aj niekto na editáciu článku. Niekto, kto vám poradí z toho obsahového hľadiska – čo je v článku naviac, čo tam nie je dostatočné vysvetlené, prípadne, v ktorej časti ste napísali úplnú hlúposť. Ja sa snažím väčšinou dohodnúť vždy s nejakým kolegom z odboru, aby si môj článok prečítal a dal mi naň feedback (napríklad mne s týmto článkom pomáhala moja osvedčená kolegyňa a kamoška Michel Struharová). Ja sa tiež rada takýmto editovaním vždy niekomu odvďačím.

V ideálnom prípade by mal každý článok vidieť aspoň jeden editor a jeden korektor.

Po publikácii článku

Dajte o vašom článku vedieť ostatným

Pre mňa osobne je oveľa milšie článok písať než ho následne propagovať. A verím, že to tak má mnoho autorov, ktorí majú pocit, že so svojou propagáciou ostatných ľudí len otravujú.

Aj preto som v prvej časti článku uvádzala to, že je dobré mať vopred nadefinované, ako chcete na článok priviesť návštevnosť. Pomôže vám to v tom, aby ste sa distribúcii obsahu v konečnom dôsledku nevyhli úplne a urobili aspoň to “povinné” minimum.

Dôvodom, prečo sa niektorí autori do propagácie článku často nevrhajú s obrovskou vervou môže byť aj to, že si za kvalitou článku až tak nestoja. Ak je toto aj váš prípad, vráťte sa k obsahu článku a vyšperkujte ho do takej podoby, kedy budete skutočne hrdí na to, v akom je stave. Ak ste o kvalite článku presvedčení, často vám nebude prekážať zdieľať ho aj na svojich osobných sociálnych profiloch.

Poďme sa už ale pozrieť na základné kanály na propagáciu článku:

Bežné distribučné kanály:

  • Zdieľajte článok na Facebooku, Twitteri, prípadne iných sociálnych sieťach vašej firmy či značky.
  • Pošlite článok emailom na ľudí vo vašej emailovej databáze, od ktorých máte súhlas na takéto posielanie emailov.
  • Počkajte, kým sa článok zaindexuje a začne vám z neho chodiť prirodzená návštevnosť (ako dopomôcť indexácii a lepším pozíciám si môžete prečítať o bod nižšie).

Náročnejšie distribučné kanály:

  • Zaplaťte si reklamu na Facebooku, prípadne iných sociálnych sieťach. Túto metódu nepovažujem za úplne bežnú pri menších a osobných blogoch, pretože na to, aby sa vám platená reklama na článku ako tak vyplatila, sa budete musieť troška pohrať s nastaveniami a zacieliť na relevantné publikum. Facebook je už reklamou presýtený, takže to chce tak trocha umenie získať zaujímavú a relevantnú návštevnosť prostredníctvom tejto formy propagácie. Pre firemné blogy však ide o jednu z „must-have“ taktík.
  • Navštívte relevantné diskusné fóra a skupiny na Facebooku, kde sa diskutuje o vašej téme. Ideálne by ste mali byť aj pravidelnými diskutérmi a nerobiť si len “reklamu”. Ak však nájdete skutočne relevantnú diskusiu, kde dáte ľuďom vedieť o svojom článku, privedie vám to veľmi zaujímavú návštevnosť.
  • Oslovte vašich známych, influencerov a partnerské firmy, ktoré by vám pomohli článok zdieľať na svojom webe či na svojich sociálnych sieťach. Väčšinou ide o pracnejšiu aktivitu s malým výsledkom a s pocitom neustáleho obťažovania a aj preto sa jej málokto venuje a radšej si zaplatí reklamu na Facebooku – je to jednoduchšie.

Nezabudnite na link building (interný aj externý)

Link building je sám o sebe súčasťou distribúcie, ale ja ho uvádzam takto zvlášť, aby som mu mohla venovať viac priestoru. Takisto to oddeľujem preto, pretože okamžité odkazovanie na článok vám málokedy prinesie aj okamžitú návštevnosť. V dlhodobom horizonte ale pomáha lepším pozíciám vo vyhľadávačoch.

Ako na interné prelinkovanie článku

Ako som už spomínala vyššie v článku, interné prelinkovanie znamená vytvoriť spätné odkazy v rámci vášho webu, teda interne.

Nový článok nie je v tejto chvíli okrem vašej hlavnej stránky blogu pravdepodobne odnikiaľ nalinkovaný. Preto tomu môžete pomôcť, ak si otvoríte niekoľko starších článkov, v ktorých sa zmieňujete o danej téme a pridáte na článok odkaz. Ja to tak robím úplne bežne a vždy vytvorím spätne aspoň 2 – 3 interné odkazy zo starších článkov. Interné prelinkovanie vám zároveň pomôže s rýchlejšou indexáciou nového článku.

Ako na externé prelinkovanie článku

Tu už prichádza na rad tzv. “link building outreach”, kedy by ste mali začať oslovovať relevantné weby, ktoré píšu o podobnej alebo rovnakej téme ako vy a skúsiť z nich vymámiť odkaz.

Kde môžete začať?

  • Oslovte partnerské portály, ktoré písali o podobnej téme a ktoré môžete skúsiť požiadať, či by na vás odkázali.
  • Dohľadajte vaše guestposty, ktoré ste publikovali v minulosti a do ktorých môžete ešte zasiahnuť aj spätne.
  • Oslovte autorov článkov, na ktoré odkazujete z vášho článku. Autori týchto textov budú benevolentnejší k umiestneniu odkazu, keďže ide o tzv. reciprocitu.
  • Skúste osloviť autorov článkov, z ktorých ste robili prieskum, aby ste mohli vytvoriť váš článok.
  • Môžete takisto okomentovať nejaké relevantné články s pridaním odkazu na váš obsah.

Samozrejme, možností ako na získanie spätných odkazov je kvantum, ale často sa za nimi skrýva niečo viac než len publikovanie článku a oslovenie autora externého článku. Preto tu uvádzam zatiaľ tie, ktoré môžete zapracovať v krátkom časovom intervale.

Článok propagujte aj po dlhšej dobe

Nový článok bude v obehu na blogu ešte dlhú dobu, no o pár týždňov a mesiacov už bude patriť medzi tie staršie. To ale nič nemení na tom, že s jeho propagáciou môžete pokračovať aj o niekoľko mesiacov.

Pravidlá na jeho propagáciu sú v podstate rovnaké, ale ak máte napríklad veľké publikum na sociálnych sieťach, môžete článok zdieľať častejšie než len raz. Možno o mesiac alebo o dva bude pre niektorých vašich čitateľov oveľa viac relevantnejší.

Zároveň sa vždy pozerajte aj na príležitosti okolo vás. Ak sa niekde o vašej téme diskutuje alebo o nej napísal niekto nový, zapojte sa, komentujte a dajte o vašom článku vedieť aj vtedy, keď je už niekoľko mesiacov starý.

A ak máte obavu z toho, že starý článok už nebude nikoho zaujímať, čítajte ďalej.

Článok pravidelne aktualizujte

Hovorí vám niečo tzv. “evergreen content”? Ide o typ obsahu, ktorý je aktuálny ešte dlho potom, čo ste článok publikovali. Patria sem napríklad rozsiahle návody alebo zoznamy. Do evergreen contentu sa naopak nedajú zaradiť novinky alebo aktuality.

Znakom evergreenového obsahu je to, že vám vaša krivka prirodzenej návštevnosti v Google Analytics postupne rastie.

V prípade noviniek a aktualít uvidíte v Google Analytics jeden veľký “peak” a potom vám už na článok príde maximálne niekto, kto tam náhodou zablúdil.

Aj preto by ste sa mali pri tvorbe obsahu venovať predovšetkým evergreen contentu. Problém je ale ten, že to, čo bolo aktuálne napríklad pred dvoma rokmi, už nemusí byť aktuálne dnes. A keďže nie je žiadnou novinkou, že svet okolo nás sa mení exponenciálnou rýchlosťou, je veľká pravdepodobnosť, že aj vaše články budú zastaralé, aj keď ich kontext a podstata sa úplne nemusela zmeniť.

Práve preto aktualizujte.

Sústreďte sa predovšetkým na také články, kam vám chodí zaujímavá organická návštevnosť a pri ktorých nechcete, aby sa vaši čitatelia dočítali nezmysly a neaktuálne informácie. Aj tento článok je aktualizovaný. Aktualizovala som ho po troch rokoch, aj keď som to mala v pláne urobiť asi pred rokom. Keď som totiž tento článok písala v roku 2015 bol ešte celkom sexi.

Dnes už je takýchto článkov na internete milión, takže som to nechcela nechať tak a prezentovať sa ako niekto, kto píše články bez väčšej pridanej hodnoty. Článok som takmer celý prepracovala. Podstata a kontext je rovnaký, ale teraz sa v ňom dozviete omnoho viac informácií, ktoré sú zároveň aktuálnejšie a pre vašu prácu aj prínosnejšie.

Aktualizácia článku v podstate znamená to, že na blogu ponecháte tú istú URL a obsah článku, len ho trocha upravíte, prípadne rozšírite.

Ďalším dôvodom na aktualizáciu článku je aj to, aby ste si nevytvárali nový obsah na podobnú tému, ktorú už na blogu máte vytvorenú. Tieto články by si mohli zbytočne konkurovať (viac som o tom písala v prvej časti tohto článku).

Ako článok aktualizovať?

  • Aktualizujte zastaralé údaje, obrázky či príklady.
  • Článok rozšírte o nové a plnohodnotnejšie informácie.
  • Upravte štruktúru článku, najmä v prípade, ak ste ho písali už pred niekoľkými rokmi a teraz tam vidíte len čierny text na bielom pozadí, ktorý je možno zaujímavý, ale vôbec nie čitateľný.
  • Optimalizujte ho na nové kľúčové slová, ktoré ste našli buď vďaka analýze kľúčových slov alebo cez Google Search Console.
  • Zapracujte akékoľvek zmeny, ktoré ste sa dozvedeli z dnešného článku a veríte, že by vášmu starému článku mohli pomôcť.

Urobte si analýzu článku

Analýza vašich článkov je súčasťou procesu obsahových manažérov a teda obsahového marketingu. Ale zmieňujem ju pre istotu aj tu. Pretože aj copywriter, ktorý sa na tvorbe článku podieľal od začiatku do konca má právo vedieť, ako sa článku darilo.

Koľko ľudí si ho prečítalo? Z akých kanálov na článok chodilo najviac návštev? Získal článok nejakú spätnú väzbu? Priviedol nové konverzie?

Takúto analýzu môžete zaviesť napríklad raz do mesiaca a potom vždy po nejakom dlhšom období, napríklad po troch alebo šiestich mesiacoch. Ak budete článok “repostovať” na sociálnych sieťach a zároveň budete získavať novú organickú návštevnosť, z dlhodobého hľadiska budú vaše čísla vyzerať úplne inak.

Záver

Podstatou tohto článku bolo ukázať vám proces, ktorého by ste sa mali držať pri písaní každého článku, pokiaľ chcete tvorbu obsahu uchopiť viac koncepčne.

Netvrdím, že každý jeden bod tohto procesu je potrebné splniť do bodky. Veď ani ja sama to nerobím. Pri niektorých článkoch to bude potrebné viac a pri niektorých menej. Je len na vás ako si to celé nastavíte.

S týmto “procesným checklistom” však budete mať poruke všetko dôležité a s tvorbou článku by ste tak mali mať čo najmenej problémov.

Ak by vám predsa len na tomto zozname niečo chýbalo alebo vám niečo nebolo jasné, dajte mi vedieť, ideálne do komentárov. Rada to sem doplním alebo poupravím.

Úplne na záver tu mám pre vás ešte na stiahnutie aj finálny checklist. Nájdete v ňom všetky body zmienené v článku. Môžete si ho vytlačiť alebo zaškrtávať v digitálnej podobe. S grafickou podobou checklistu mi pomohla grafička Petra Gregušová. Ďakujem!

>>> Stiahnuť checklist <<<

A ak ste čítali pozorne, viete, že teraz nasleduje priestor na nejakú výzvu. Ja vás vyzývam k tomu, aby ste mi k článku pridali váš komentár, ktorý bude obsahovať napríklad niektorý z nasledujúcich bodov:

  • Akú hlavnú myšlienku ste si z tohto článku odniesli?
  • Čo vám v článku chýba?
  • Aké copy triky najčastejšie používate pri písaní vy?
  • Aké distribučné kanály využívate pri propagácii obsahu?

Ale pokojne napíšte aj čokoľvek iné, čo vám napadne.

13 replies on “Ako napísať dobrý článok (proces a návod v jednom)”

  1. Ahoj Gabi,
    ďakujem za skvelý článok, ktorý mi pomohol viac pochopiť ako napísať článok aby bol viac zaujímavý ako tie čo píšem teraz. Ja som ešte v písaní začiatočník a tak by som sa chcela zlepšovať. Tvoj článok je mi naozaj nápomocný. Ďakujem 🙂
    S pozdravom,
    Jolka

  2. Patrik

    Dobrý deň,

    zaujímal by ma váš názor na písanie, kde sa využíva skôr My ako Vy.

    Napríklad namiesto „všetko čo chcete urobiť“ by sa použilo „všetko čo chceme urobiť“.

    Neevokovalo by to v čitateľovi akúsi spriaznenosť so skupinou a autorom? Máte s niečím takým skúsenosti? Alebo sa (pri vykaní) skôr využíva Vy?

    Ďakujem za odpoveď.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *