Anmeldung: ako sa zaregistrovať v Nemecku

flag-812113_1920

Ešte pred tým ako si začnete užívať váš nový život v Nemecku, musíte počítať s tým, že sa prvé dni nezaobídete bez niekoľkých vybavovačiek.

Okrem toho, že si budete zháňať byt či zakladať účet v banke sa musíte zaregistrovať na nemeckom úrade a informovať tak štát, že ste sa do krajiny prisťahovali. Veľa expatov o tejto povinnosti nevie a zistí to často až po príchode do krajiny. Napríklad v dobe, keď vám v banke odmietnú vytvoriť bankový účet pretože nemáte “Tax ID”.

Samozrejme sa nič nedeje ak o registrácii neviete predom. Nižšie vám však vysvetlím, ako Anmeldung v Nemecku funguje. A samy pochopíte, že je dobré zaoberať sa týmto procesom ešte pred tým ako sa do Nemecka presťahujete. Ušetríte si totiž zbytočný stres a starosti.

Anmeldung? Čo to vlastne znamená?

  • Anmeldung je nemecké slovo, ktoré po slovensky znamená registrácia.
  • Táto registrácia slúži Nemcom na to, aby mali prehľad o tom, koľko obyvateľov majú vo svojej krajine a v konkrétnom meste.
  • Anmeldung sa rieši nie len po prisťahovaní, ale pri každej zmene adresy. Nezáleži teda na tom, či sa presťahujete do nového mesta alebo bytu. Musíte sa nahlásiť a dať štátu vedieť, kde momentálne bývate. Ak z krajiny odchádzate, máte o tom takisto povinnosť informovať štát.
  • Po registrácii získate vaše osobné daňové číslo, ktoré budete potrebovať takmer pri všetkom, čo si budete v Nemecku zariadzovať.

Ak teraz krútite očami a hovoríte si, aká to je zbytočnosť, tak nie je. Nemci to majú fakt dobré premyslené.

Predstavte si napríklad, že stratíte peňaženku s dokladmi. Na Slovensku by vám v najlepšom prípade vybrali peniaze a peňaženku odniesli na políciu. Podľa dokladov v peňaženke vás polícia nájde a vráti vám váš majetok.

Čo v prípade, že peňaženku stratíte v Nemecku?

Ak v nej nemáte uvedenú adresu bydliska, nemá vás polícia ako vypátrať. Ak ste sa ale poctivo zaregistrovali, polícia ma váš kontakt a peňaženku vám môže bezpečne vrátiť.

A to je len jeden z dôvodov, pre ktorý nemá zmysel zamýšľať sa nad nemeckou byrokraciou, ale jednoducho si na ten úrad zájsť a vybaviť si, čo je potreba.

Kde sa zaregistrovať

Zoznam úradov na ktorých sa môžete zaregistrovať nájdete na tejto stránke.

Pobočku si môžete zvoliť akúkoľvek. Adresu a otváracie hodiny pobočky si pozrite rozkliknutím na konkrétnú pobočku. 

Kedy sa zaregistrovať

Zo zákona je povinnosť zaregistrovať sa do 14 dní. Po prisťahovaní do Nemecka odporúčam registráciu čo najskôr, pretože na základe toho potom dostanete vaše Tax ID, ktoré budete potrebovať kvôli práci, kvôli spomínanému bankovnému účtu alebo kvôli prenájmu bytu. Ak už máte registráciu v Nemecku spravenú, ide všetko jednoduchšie. 

Ak sa presťahujete na novú adresu, mali by ste takisto svoju novú adresu nahlásiť do 14 dní. Osobne si myslím, že sa nič strašné nestane, ak to nezvládnete. Ja som sa zaregistrovala až po mesiaci a nikto mi nič nepovedal. Ale nespoliehajte sa na to, prosím :-) Pokiaľ nemáte vyslovene vážný dôvod na to, že sa nemôžete do 14 dní zaregistrovať, tak radšej dodržujte nemecké pravidlá.

Ako sa zaregistrovať

Tak toto je trocha kameň úrazu. Najjednoduchší spôsob je urobiť si online rezerváciu na konkrétný termín (dátum a čas) je na tejto stránke a potom sa už len včas dostaviť na úrad. Zlá správa je, že termíny sú poväčine minimálne mesiac dopredu plné (ak nie viac). A to môže byť často ten “vážný dôvod”, prečo to nestihnete do 14 dní. Ak teda viete, že sa budete o pár týždňov sťahovať, neotáľajte s online rezerváciou.

Od kamošky som dostala tip, že môžete skúsiť stránku s registráciou niekoľko minút neustále refreshovať. Občas sa vraj niečo uvolní, pretože ľudia sa neustále odhlasujú. V prípade núdze to môžete skúsiť, ale tiež by som sa na to nespoliehala.

Ak sa vám nepodarí zaregistrovať online, nemusíte ešte panikáriť. Na niektoré pobočky môžete ísť osobne a vyčkať si v rade. Najlepšie je ísť skoro ráno, ideálne ešte pred začatím pracovnej doby a počkať si na poradový lístok. Bude to trvať trocha dlhšie, možno aj niekoľko hodín, ale aspoň budete mať registráciu v ten istý děn vybavenú. Radšej si na to ale vyhraďte jeden celý deň.

Ďalšia zlá správa je, že nie všetky pobočky ponúkajú možnosť vystáť si radu bez registrácie. A tie čo to ponúkajú to dokonca neponúkajú každý deň. Neviem presne, ktoré to ponúkajú, musíte si prejsť jednotlivé pobočky na tejto stránke a tam sa k tomu nejako dopracovať. Jedna z pobočiek, kde to bolo možné ešte v januári 2015 bola na Yorckstraße a teraz sa tam dostanete už len vtedy ak máte termín. Takže sa to asi dosť mení.

Čo budete potrebovať?

Na registráciu si vezmite:

  • Doklad totožnosti (pas alebo občiansky).
  • Nájomnú zmluvu.

Ako registrácia prebieha?

Pokiaľ idete na registráciu úplne prvýkrát, bude vaša schôzka trvať asi 10 minút. Nie je to nič strašné. Musíte si akurát vyplniť registračný formulár, ktorý je celý po nemecky. Formulár dostanete priamo na pobočke. Ak neviete po nemecky, tak napríklad tu nájdete šablónu v angličtine, takže si ju ideálne vytlačte a vezmite so sebou. Paní za okienkom s vami prejde vaše údaje, niečo naťuká do počítača a dá vám jeden papier, ktorý informuje, že ste sa registrovali. Môže sa stať, že pani ktorá vás bude obsluhovať nebude vedieť po anglicky. Osobne si ale myslím, že sa nejak dohovoríte, aj v prípade, že neviete slovo po nemecky. Pri najhoršom vás pošle k niekomu inému :-) Nemyslím si, že je nevyhnutné brať so sebou na registráciu nemeckého kamaráta. Ak však niekoho takého máte a bude ochotný, určite to bude pre vás pohodlnejšie.

Daňové číslo a ďalšie doklady okolo registrácie vám potom prídu poštou. Ako všetko v Nemecku. Takže sa uistite, že máte svoje meno na schránke.

Pokiaľ si idete registrovať novú adresu, zaberie to maximálne 5 minút. Musíte vyplniť ten istý formulár, ale schôdzka už nebude trvať tak dlho.

Veľa šťastia a no stress. Je to jednoduchšie ako to znie!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *