Desatoro dobrého content marketéra

desatoro-uvod

Zdroj: Freepik

Tak ako kresťania, tak aj ja mám svoje desatoro. Aplikovala som si ho ale na svoju prácu.

Tu je:

  1. Buď ľavou (aj pravou) rukou každého copywritera
  2. Maj základný prehľad o marketingu a o jeho trendoch
  3. Využívaj svoje organizačné schopnosti na 100%
  4. Nevyhováraj sa na to, že nie si grafik
  5. Nikdy nezabúdaj na dôležitosť SEO pri tvorbe akéhokoľvek textu
  6. Neboj sa pracovať so sociálnými sieťami a komunikovať so zákazníkom
  7. S vývojarmi buď dobrý kamarát
  8. Raz do dňa sa prelúskaj cez Google Analytics
  9. Každý deň si prečítaj aspoň 10 článkov s rôznou tématikou
  10. Uctievaj Neila Patela

Hmm počkať.

  • Kto je vlastne content marketér či špecialista na obsahový marketing?
  • Čo presne tento človek robí?
  • Ako rozpoznať kvalitného content marketéra?

Ak vás desatero zaujalo a chceli by ste sa o práci content marketéra dozvedieť niečo viac, čítajte ďalej.

V článku sa dočítate:

  • Prečo by sa mal špecialista na obsahový marketing jednotlivým bodom z môjho desatora venovať.
  • Ako rozpoznáte kvalitného špecialistu na obsah.

Tak poďme na to :-)

1. JE ľavou (aj pravou) rukou každého copywritera

1 final

Content marketér nie je copywriter.

Je veľmi dôležité tento rozdiel pochopiť.

Copywriter (alebo copík) je človek, ktorý sa špecializuje na tvorbu marketingových textov. Vie sa vyhrať s každým jedným slovom alebo vetou. Je kreatívný. Nerobí mu problém napísať slogan, ktorý bude mať 3 slová alebo článok, ktorý bude mať 3 normostrany.

Content marketér je naopak človek, ktorý často copywriterom zadáva prácu a udáva im ten správný smer. Contenťák musí vedieť copíkom poradiť a dať im konštruktívný feedback na ich prácu. Okrem toho im pomáha s ďalšími “technikáliami”, ktoré copíkov až tak nebavia. Napríklad optimalizácia nadpisu alebo interné prelinkovanie. Nuda, čo?

Avšak aj taký content marketér musí vedieť ako napísať článok na blog, či predmet emailu. V opačnom prípade by nemohol copíkom dávať žiadne rady, pokiaľ sa do toho aspoň trocha nevidí.

2. MÁ základný prehľad o marketingu a o jeho trendoch

2 final

Správný content marketér zablúdi pri svojej práci takmer do každej oblasti v marketingu. Preto by mal mať základný prehľad aj o ostatných marketingových disciplínach, nástrojoch, súčasných trendoch, ale aj o ľuďoch v obore.

3. Využíva svoje organizačné schopnosti na 100%

3 final

Content marketér je často prirovnávaný k projektovému manažérovi. Je to človek, ktorý všetko zastrešuje zhora. Niekedy musí skoordinovať aj desiatich copywriterov, naplánovať im prácu, skontrolovať výstupy a poslať konštruktívný feedback.

Dobrý content marketér si musí vedieť všetko ošéfovať a zmenežovať.

Okrem toho, musí občas poslať zadanie nejakému tomu ajťákovi či grafikovi a musí byť v neustálom kontakte s každým, kto sa produktu venuje. V tomto prípade sa jedná aj o komunikáciu s obchoďákmi pre získanie najčerstvejších informácii o produkte alebo službe. Komunikovať však musí napríklad aj s finančným oddelením. Občas je totiž potreba preplatiť nejaké tie faktúry.

4. Nevyhovára sa na to, že nie je grafik

4 final

Nikto netvrdí, že by content marketéri mali vedieť robiť profesionálnú grafiku. Mali by sa však vedieť zaobísť aj bez grafika.

Ak potrebujú vtipný obrázok do mailingu, na Facebook, či do článku, jednoducho musia vedieť ako otvoriť Photoshop a vytvoriť jednoduchý obrázok.

A ak Photoshop neovládajú, tak by mali poznať nástroje, ktoré mu s výrobou jednoduchej grafiky pomôžu. Najjednoduchší a najznámejší nástroj, ktorý stojí za zmienku je pravdepodobne Canva.

Avšak sú aj iné nástroje, ktoré sa dajú ľahko použiť napríklad aj na tvorbu infografík. Dobrým príkladom je nástroj easilly

5. Nikdy nezabúda na dôležitosť SEO pri tvorbe akéhokoľvek textu

5 final

Pri akýchkoľvek obsahových aktivitách je potreba brať ohľad na vyhľadávače. Obsah by sa nemal vytvárať so zámerom zaujať vyhľadávače, ale keď sa už vytvorí, mal by využiť všetok potenciál, aby sa k nemu vedeli zákaznici dostať aj cez vyhľadávače.

Správný content marketér by mal chápať ako najlepšie umiestniť na stránku kľúčové slová a ako vôbec nájsť kľúčové slová, ktoré by sa mohli do článku hodiť. Takisto by si mal uvedomovať aj dôležitosť linkbuildingu a získania odkazov pre jednotlivý obsah na stránke. Linkbuilding je svojím spôsobom totiž veľká položka pri distribúcii obsahu.

Dobrý content je jednoducho základ SEO a konzultanti obsahového marketingu to musia mať na pamäti.

6. NebojÍ sa pracovať so sociálnými sieťami a komunikovať so zákazníkom

6 final

Content marketér nemá problém vymyslieť príspevok na Facebook či inú sociálnú sieť. Vie, čo ľudí baví zdieľať a lajkovať a snaží sa im takýto obsah dodať. Nemusí byť práve guru na sociálne siete, ale musí vedieť základné triky ako s nimi pracovať.

Nesmie mať strach z akejkoľvek komunikácie či konfrontácie so zákazníkom a nedáva ruky preč od prvého negatívneho komentára. Jednoducho vie, ako sa s ním popasovať a ako správne postupovať.

7. S vývojarmi je dobrý kamarát

7 final

Každý, kto určitým spôsobom spolupracuje s vývojarmi, musí vedieť ako s nimi komunikovať a musí aspoň približne ovládať ako vývojari pracujú. Vývojarom sa totiž zadanie nemôže zadať marketingovou rečou “Chcem tam toto tlačítko”. Je potrebné im zadať aj všetky potrebné detaily a ľudskou rečou vysvetliť, prečo od nich požadujete, to čo od nich požadujete.

Okrem komunikácie s vývojarmi by mal contenťák ovládať aj základy HTML. Nemal by mať problém s tým si niečo prečítať alebo upraviť v kóde. Mal by vedieť ovládať jednoduchý CMS systém a nemal by mať problém sa naučiť pracovať ani so zložitejšími nástrojmi.

8. Raz do dňa sa prelúska cez Google Analytics

8 final

Bez Google Analytics sa už v dnešnej dobe neobíde takmer žiaden markeťák a špecialista na obsahový marketing nie je výnimkou.

Mal by vedieť pracovať so základnými reportmi a byť schopný si vyhodnotiť a zanalyzovať úspešnosť jednotlivých obsahových kampaní.

9. Každý deň si prečíta aspoň 10 článkov s rôznou tématikou

9 final

Články sú inšpiráciou každého dobrého contenťáka, pretože bez nich by nikdy nevedel vytvoriť kvalitný obsah.

Čítať môže články o marketingu ale aj o záhradkarstve, ak ho to baví. Podstatou je, aby veľa čítal a texty vnímal hlavne ako užívateľ. Ak pochopí kvalitný obsah z užívateľského hľadiska, bude ho vedieť vytvoriť tak, aby čitateľom dodal to, čo chcú.

10. Uctieva Neila Patela

10 final

Aj keď sa tento bod môže zdať troška bizarný, ja osobne ho považujem za dôležitý. Neil Patel je podľa mňa najlepší zdroj informácii pre všetkých, ktorí sa s obsahovým marketingom dostanú aspoň trocha do styku.

Ja osobne som sa väčšinu vecí naučila práve od neho a vôbec sa za to nehanbím. Jeho tipy a návody sú na nezaplatenie, aj keď sú zadarmo.

Preto si myslím, že by ho mal každý špecialista na obsahový marketing poznať a sledovať.

Užitočné odkazy

Záver

Kto je teda obsahový špecialista? Niekto by mohol povedať, že to je také “dievča, pre všetkého”. Z časti to tak aj je. Dobrý contenťák vidí totiž do všetkého, vie si všetko sám zorganizovať ak je potreba a vďaka tomu prichádza s dobrými nápadmi ako tvoriť kvalitný obsah.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *