Hamburg. Prístavné mesto s krásnou architektúrou.

channel-768762_1280

Hamburg je krásné mesto, ktoré však celkom búra klasické nemecké stereotypy. Na jednej strane sa pýšní krásnou architektúrou a domami podobnými Londýnu a anglickým mestečkám. Zároveň je to jedno z najväčších prístavných miest v Európe, takže ponúka nekonečne dlhé možnosti na prechádzky okolo prístavu a Hamburgských jazier. K tomu všetkému má jednu hlavnú ulicu plnú sex shopov a pártychtivých ľudí, vďaka čomu sa môže niekto pozastaviť nad tým, že sa skutočne nachádza v jednom z najväčších nemeckých miest.

1. Deň

Našu cestu Hamburgom sme začali na námestí, ktorému dominuje Mestská radnica. Toto typické turistické námestie má však uprostred rieku a je super začiatkom pre dlhšiu prechádzku. My sme sa vybrali po ulici Jungfernstieg okolo jazera.

Príjemnou prechádzkou sme pokračovali okolo štvrti s nákupnými ulicami, smerom k japonským záhradám. Ako by povedala Ivana, “boli úúúúúúplne úúúúúžasnéééé” a ja som sa proste nevedela vynadívať. Je pravda, že som tak nádherné a farebné kvety už dlho nevidela. Medzi kvetmi boli malé jazierka a lavičky, čo vyzeralo ako z pohľadnice. V záhradách sme strávili nejaký čas a pokračovali sme smerom k Televíznej veži, ktorá sa mi úprimne páčila viac ako tá Berlínská.

Od veže sme sa ešte poflákali niekoľkými ďalšími parkami, narazili sme na skate park a chvíľu pozorovali skejťákov v akcii a potom si šli obhliadnuť sochu Bismarcka s kamzíkom (alebo kozou – podľa Janyho) na hlave. Za sochou Bismarcka sme videli niekoľko menších skupín mladých ľudí s fľaškami. Tak sme sa len pousmiali lebo nám to pripomenulo naše obľúbené miesto – Stalin v Prahe.

Od sochy Bismarcka sme pokračovali smerom do časti St. Pauli, ktorú sme prirovnali náladou a pohodou k Berlínskému Friedrichsainu. Ďalej sme sa prešli po Reeperbahn ulici, ktorá je údajne najviac party ulica v celom Hamburgu, čo sa nám potvrdilo. Toľko opitých ľudí v rôznych vekových kategóriach po hromade som asi v živote nevidela. Pomedzi vyčnievali sex shopy a škaredé dievčatá v Playboy oblečeniach. A to bolo ešte za vidna (okolo 18:00), takže to ešte stále nebolo v plnom prúde. Každopádne to asi malo aj niečo spoločné s tým, že sa v ten deň hral nejaký veľmi dôležitý futbalový zápas a všade okolo sme videli samých fanúšikov.

Prvý deň sme zakončili v úplne skvelej talianskej reštaurácii, ktorú sme našli na Foursquari s posledným percentom baterky. Reštaurácia Ristorante da Benito bola super, cenovo dostupná a keď pôjdete okolo, určite si sem zájdite.

1 den copy

Prejsť na Google Maps ->

Námestie pri TownHall

Televízna veža

Socha Bismarcka

Čo sa týka dopravy v Hamburgu, pohybovali sme sa normálne U-bahnom a S-bahnom. Denný lístok stojí 6 €, ale je možné si kúpiť aj kolektívný lístok v hodnote 11,20 € na ktorý môže ísť až 5 osôb. Už aj dvaja ľudia si ho môžu kúpiť. Aj keď vám to ušetrí len 80 centov, aj tak sa to vyplatí.. :-)

2. Deň

Druhý deň sme si dali troška väčší chill, pretože sme mali dostatok času na flákanie sa po meste. Ráno sme začali pri prístave a prechádzkou cez tunel “Old Elbe Tunnel”, ktorý na južnej strane rieky Elba, spája doky a lodenice s centrálným Hamburgom. Tunel (dlhý 426 metrov a 24 metrov pod povrchom) sme prešli celý a na druhej strane sme si urobili pár fotiek z peknej vyhliadky. Tunelom sme sa vrátili aj späť a vybrali sa smerom k rybiemu trhu (Prejsť na Google Maps). Bolo ešte len asi 11:30, no trh už bol zatvorený. Videli sme len baliace sa autá, kamióny a neskutočne veľké množstvo odpadu. Neskôr sme na Foursquari zistili, že rybí trh sa otvára o 5:00 ráno, v podstate hneď keď sa rybári vracajú z lovu a končí sa medzi 9:30 h a 10 h. Celkom nás mrzelo, že sme ho nestihli. Každopádne sme sa okolo tohto miesta chvíľu poflakovali a na pár minút vypočuli nejakú starú nemeckú punkovú kapelu, ktorá tam hrala v jednej hale. Nechápali sme, že hala bola totálne preplnená predovšetkým staršími ľuďmi, ktorí už boli riadne naladení a spoločenskí unavení. Chvíľu sme tam pobudli a šli sa ďalej brúzdať uličkami.

Rozhodli sme sa ísť najesť do St. Pauli, no po ceste sme si dali ešte jedno pivo v reštaurácii Sweinsten, čo je evidentne nejaký Hamburgský reťazec, ktorý má v Hamburgu asi 30 pobočiek. O 12:00 na obed a na slniečku nám pivko pekne prospelo. Každopádne sme boli asi najtriezvejší ľudia v celej reštaurácii. Všetci mi tam prišli, ako keby sa práve vrátili z nejakej párty a ladovali sa praženicou, chlebom, párkami a neviem čím ďalším. Bolo to vtipné, pretože sme od Hamburgu očakávali klasickú nemeckú amtosféru a teda že všetko bude kľudné a úhľadné. Práve naopak. Ulice boli v nedeľu ráno úplne hlučné a takmer na každom kroku sme stretávali masy opitých a dobre naladených ľudí.

Po pivku sme si zašli na obed do indickej reštáuracie, ktorá mala byť evidentne najlepšia v Hamburgu, ale podľa mňa to bol taký priemer. Asi by som už mala prestať porovnávať s Pražským Curry Housom, na ktorý proste žiadna indická reštaurácia nemá!

Po obede sme sa presunuli do starého mesta, ktoré bolo zaujímavé klasickou Hamburgskou architektúrou, ale okrem toho bolo veľmi prázdné, tiché a celkom nudné. V podstate Hamburg, ako sme si ho od začiatku predstavovali. Dali sme si menšiu prechádzku až do HafenCity (prejsť na Google Maps), čo je vlastne časť Hamburgu, kde sú momentálne prestavované staré prístavné sklady na miesto s administratívnými budovami, hotelmi, školami a rezidenčnou časťou. Z tohoto miesta, z ľudí a z budov vyslovene vyžarovala novota a luxus. Čo nás ale zaujalo najviac, boli názvy ulíc, ktoré boli pomenované predovšetkým podľa ázijských miest.

Po HafenCity sme si dali menší oddych, aby sme načerpali síl na večer, pretože sme chceli zažiť Hamburg aj vo večerných hodinách. Okolo ôsmej sme sa zviezli na metro Sternschanze (prejsť na Google Maps) a poflákali sa štvrťou s rovnakým názvom. V tejto štvrti som sa cítila ako v Berlíne. Ulice boli plné reštaurácií s vonkajším posedením, ktoré bolo úplne preplnené mladými a štýlovými ľuďmi, ktorí pili, jedli a užívali si príjemný teplý večer. Veľmi sa mi tam páčilo a cítila som sa tam ako doma. Zakotvili sme v jednom menšom podniku na pivko a jedným okom pozorovali davy okoloidúcích ľudí.

Po pivku sme si ešte zašli na zmrzlinu (omylom som si dala vegánskú) a rozhodli sa obhliadnuť Hamburgský Red District za tmy. Je to vlastne ulica Raspbereen, ktorú som už spomínala v našom prvom dni, ale ktorú sme zažili len za svetla. V noci to bolo zase úplne iné. Už tam síce nebolo toľko veľa podnapitých ľudí, no za to sme si to aj tak užili v plnej “kráse”. Svetiace sexhousy a radodajné dámy na každom metri snažiace si zarobiť peniaze. No, bola to zaujímavá podívaná a dobre ukončený druhý deň v Hamburgu.

Old Elbe Tunel

My :)

Pohľad na Hamburg

Koniec rybieho trhu

Názvy ulíc v HafenCity

Ulica Raspbereen

HafenCity

3. Deň

Posledný deň sme už nemali veľa priestoru na poznávanie, ale mali sme ešte čas na prehliadku jedného z najviac populárných múzei v Hamburgu – múzea miniatúr (Miniatur Wunderland). Internet nám dobre poradil, že stojí za to, si múzeum zarezervovať predom, pretože čakacia doba je často veľmi dlhá. Nejak som nechápala, ako môže byť čakacia doba v múzeu dlhá, ale keď sme tam dorazili, pochopila som. Aktuálna čakacia doba o 11:00 bola asi 140 minút a postupne sa to znižovalo na 90 minút.

Výstavou v múzeu boli v podstate miniatúry, ktoré boli doslova také miniatúrné, že som sa zmohla iba na “wow”, “jeeej” a “aaaw”. Väčšina exibície boli miniatúry veľkých miest (napríklad Hamburg) alebo krajín (napríklad Švajčiarsko). Výstava však bola vypracovaná do najmenších detailov cez hory, vlaky, po maličkých ľudí sediacich na maličkých stoličkách, voziacich sa na maličkých autách a trhajúcích maličké kvety. Všetko bolo maličké, ale tak geniálne prepracované, že to stálo za to vidieť. V múzeu však bolo neskutočne veľa ľudí a boj o miesto pri zábradlí bol celkom veľký. Pre deti to bol skutočný Wunderland. Toľko vysmiatych detských tvári po kope som asi ešte nevidela. Raz za niekoľko minút urobili v múzeu nočnú kulisu, zhasli svetlá a všetko bolo osvietené, čo vlastne prinieslo opäť úplne nový pohľad na výstavu. Bolo to krásné a úžasné zároveň. Klobúk dole pred tvorcami týchto miniatúr. Je to umelecké dielo. Ak teda pôjdete do Hamburgu, nenechajte si toto múzeum ujsť. Vstupné je 13 €, ale to je priemerná cena do Nemeckých múzei, takže sa tým nedajte odradiť. Stojí to za to.

Mnísi obkukujú sexy zadok

Miniatúra letiska

Hamburg

Štrajk

Pár Berlínského múra

Záver

A to bol náš 3-dňový výlet v Hamburgu. Myslím, že sme toho stihli viac než dosť a celkovo hodnotím toto mesto ako veľmi krásné, príjemné a hodné videnia. Ja som za tento výlet rada, tak dúfam, že som prípadne presvedčila niekoho ďalšieho toto miesto navštíviť a že zároveň využijete našich pár tipov na potulky Hamburgom!