Linkbuilding: Ako nadviazať prvú emailovú komunikáciu?

UVOD

Zdroj: Freepik

Linkbuildingu sa venujem už takmer 5 rokov. Ešte teraz si pamätám ako sa mi triasli ruky keď som posielala svoju prvú žiadosť o kúpu odkazu. Email som odosielala asi hodinu, pretože som si ho celý niekoľkokrát skontrolovala.

Pritom išlo o štrukturovaný email, ktorý posielali aj ďalší moji dvadsiati kolegovia a ktorý mal jediné znenie – chcela som kúpiť odkaz na danom webe. V zásade tam teda nešlo veľmi čo pokaziť. Stačilo aby som správne napísala názov domény webu, ktorý oslovujem.

Aj keď je pravda, že v dobe pred piatimi rokmi som mohla kľudne napísať doménu zle. Dostala by som obratom email od človeka s informáciou, že túto doménu síce nevlastní, ale má ďalších XY domén, na ktorých môžem zakúpiť odkaz. Také to bolo vtedy jednoduché :-)

Dnes už linkbuilding taký jednoduchý nie je. A ja som za to fakt vďačná, pretože o to viac ma to baví a o to viac som presvedčená o tom, že ho nemôže robiť len tak nejaký brigádnik.

Prečo píšem tento článok?

Nakoľko sa ma mnohí často pýtajú ako oslovujem portály od ktorých chcem získať odkaz, rozhodla som sa spísať svoje “best practices” a poradiť tak aj vám.

Článkov na túto tému už bolo napísaných niekoľko. Určite odporúčam prečítať článok od Neila Patela, ktorý bol pre mňa veľkou inšpiráciou alebo týchto 22 + emailových šablón.

Zo slovenského a českého trhu jednoznačne odporúčam nasledujúce články:

Obsah článkov je síce troška starší, avšak nemôžem povedať, že by sa pravidlá súčasneho oslovovania emailom nejak líšili.

Pokúsim sa vám však podať svoj čerstvý pohľad na vec a prezradiť moje praktiky, ktoré pri linkbuildingu využívam. Takisto sa vám pokúsim poskytnúť čo najviac reálných príkladov z praxe.

Som presvedčená o tom, že pokiaľ sa budete mojích rád držať, nie len že sa vám zvýši počet odpovedí na email, ale zvýši sa aj vaša úspešnosť toho, že odkaz skutočne získate.

Neposielajte šablonovité emaily

588b33ad9410dda14720f86e74b87357ea1226c66cea4a34af42e2a08fb78b0b

Aj ja som kedysi mala pripravené 2 – 3 šablóny emailov, ktoré som rozposielala. Vyzeralo to nejak takto:

Dobrý deň …..,

narazila som na váš web www.priklad.sk a strašne ma zaujal. Rada by som u vás kúpila PR článok. Môžete mi poslať jeho cenu?

Ďakujem a teším sa na odpoveď.

Tieto emaily fungovali v zásade len v prípade, že som chcela kúpiť nejaký PR článok. Dokážem si predstaviť, že takýto šablónovitý typ emailu môže stále fungovať, ak je vašou linkbuildingovou stratégiou nákup odkazov a PR článkov. Avšak s toutu stratégiou dlho nepochodíte.

Niekto by mi možno mohol oponovať, že na šablónach emailu nie je nič zlé. Ak tých emailov budete musieť poslať denne niekoľko, tak je jasné, že už nejaké formulky a vety budú plus mínus rovnaké.

Avšak ja sa v zásade snažím tieto šablónovité emaily neposielať. Pokiaľ totiž použijete len CTRL + C a CTRL + V, môžu z toho vzniknúť len problémy:

  • Zabudnete prepísať meno človeka, ktorého oslovujete. A to je mega prúser.
  • Zabudnete prepísať doménu webu, ktorý oslovujete. Prúser na druhú.
  • Doménu webu síce prepíšete, ale gmail (alebo iný emailový klient) si zapamätá odkaz z tej predchádzajúcej domény (prúser, na ktorý vám síce nemusia prísť, ale aj tak to nechcete…).
  • Začnete prepisovať šablonovitý email a na konci zistíte, že s jeho úpravou máte viac práce, než ako keby ste ho napísali od začiatku.
  • Druhá strana rozozná šablónovitý email a hodí ho rovno do koša.
  • Ak neurobíte žiaden z vyššie uvedených prúserov a budete mať to šťastie, že vám daná osoba odpíše, som presvedčená o tom, že budete mať 2x viac práce s nadväzujúcim emailom. Pravdepodobne totiž nebudete vôbec vedieť zaradiť človeka, ktorého ste oslovili a ktorý vám odpovedal späť.

Verte mi, so všetkými bodmi mám bohužiaľ osobné skúsenosti.

Ak máte aj vy nejaké ďalšie prúsery, ktoré sa vám stali keď ste rozosielali šablónovity email, napíšte mi do komentára.

Stručne sa predstavte

57944170

Ani v bežnom živote sa nezačnete len tak s niekým novým baviť bez toho, aby ste sa predstavili aspoň krstným menom a stručne povedali kto ste.

V emailovej komunikácii by sa mali dodržiavať podobné pravidlá.

  • Na začiatku emailu sa predstavte, aby príjmateľ emailu vedel s kým má tu česť a aby mu zvyšok emailu dával väčší zmysel.
  • Buďte stručný a držte sa relevantných informácii. Napíšte ako sa voláte, čo robíte a prípadne čo máte s daným človekom spoločné. Nezačnite sa hneď vychvaľovať a nepíšte hneď o svojich milníkoch v kariére a najnovších úspechoch v živote.

Ako príklad uvediem email, ktorý mi poslal Roland Vojkovský.

Ahoj, 

narazil som na tvoj článok vojkovsky.sk/chyby-pri-blogovani/ Fakt užitočné veci. Hneď som to prelinkoval vo svojom článku www.onlinetoro.sk/ako-pisat-blog-temy/ (úplne na konci) Tak mi napadlo, keďže máš blog na podobnú tému, či by si bol ochotný vložiť prelinkovanie aj ty na náš web v nejakom článku. Ak nie, nevadí. Pokračuj v písaní ďalších užitočných článkov.

Pekný deň ti želám, Mirec

Tento email prišiel od agentúry onlinetoro.sk. Roland mi tento email poslal ako príklad dobrého oslovenia, ja osobne tam vidím veľa priestoru na vylepšenie. Dúfam, že sa na mňa z onlinetoro.sk nenahnevajú :-)

Zameriam sa na časť ohľadne predstavenia. Ja osobne netuším, kto je Mirec (alebo Miroslav Beňo – podľa mena odosielateľa) a neviem, či to vedel Roland. Takisto nemusím vedieť, čo je za web onlinetoro.sk. Aj keď som si meno Miroslav Beňo zadala do vyhľadávača, nenašlo mi nikoho v spojitosti s onlinetoro.sk.

Ako by teda mohol tento email vyzerať tak, aby Rolandovi ušetril prácu?

Ahoj Roland,

volám sa Miro a pracujem ako hlavný SEO špecialista pre online agentúru onlinetoro.sk, kde sa okrem SEO venujeme aj ….. Okrem toho píšeme blog, prostredníctvom ktorého sa snažíme vzdelávať slovenský trh (rovnako ako ty).

Pre pár dňami som narazil na tvoj článok o Chybách pri blogovaní ….

Ukážte v emaile, že viete komu píšete

vyskum

Zdroj: Freepik

Už keď sme si povedali, že šablónovite emaily nie sú tou správnou cestou, poďme si povedať ako šablónu nahradiť za niečo osobnejšie a ako email personalizovať.

Tu platí jedno základné pravidlo: Zistite si o človeku, ktorého oslovujete čo najviac informácii.

Na začiatok si takisto ujasnite, koho vlastne oslovujete. Je rozdiel, ak oslovujete konkrétného človeka alebo celý portál (najčastejšie skrytý za emailom info@priklad.sk alebo redakcia@priklad.sk).

Ak oslovujete konkrétného človeka (blogera, majiteľa portálu, markeťáka…), prejdite si napríklad jeho príspevky na blogu, sociálných sieťach alebo si ho jednoducho vygooglite.

Ak oslovujete celý portál alebo firmu, prejdite si jej úspechy, dôležité milníky, pozrite sa ako portál komunikuje prostredníctvom textov na webe a ako komunikuje na sociálných sieťach.

Až si tieto informácie zistíte, ukážte v emaile, že viete koho oslovujete.

Ako príklad uvediem jeden email, ktorý som minule dostala od Juraja z portálu www.grafika.sk a ktorý si asi navždy zapamätám. Bol to prvý email na ktorom som videla, že si o mne daný človek zistil asi všetko možné, čo mohol :-)

Dobrý deň Gabika,

… keďže ste celkom sympatická osoba, navyše z východu, máte môj záujem, tak prejdem ku konkrétnym nápadom. Zaujala ma Vaša práca v oblasti marketingu, ľúbivo sa mi čítala Vaša osobná stránka, aj tých pár článkov. Som presvedčený, že máte budúcnosť, no ešte predtým ako zapadnete niekde v tom Berlíne do korporátneho života, mohli by ste nám pomôcť. Viem si predstaviť našu spoluprácu …

Teším sa na vašu odpoveď a ostávam s pozdravom.

Juraj vedel odkiaľ som, vedel že sa venujem marketingu a že sa momentálne nachádzam v Berlíne. Okamžite mal moju pozornosť.

Čo ďalšie môžete v emaile zmieniť, ak chcete protistranu zaujať?

  • Zmienka o tom, čo sa vám na webe páči. Avšak buďte konkrétný. (“Tvoje fotky z Thajska sú úplne mega.”)
  • Zmienka o tom, čo ste o webe počuli / čítali. (“Minule som čítala super úspešný rozhovor s vašou markeťáčkou na Forbes…”)
  • Zmienka o tom, čo máte s daným človekom spoločné. (“Aj ja som bola minulý rok na Srí Lanke”, “Aj ja blogujem…”, “Aj ja pracujem na voľnej nohe…”, “Aj mňa baví tráviť voľný čas v prírode…”)
  • Zmienka o spoločnom známom. (“Viem, že máme spoločného známeho. Tvoja švagryna Zuzka je kamoška mojej bývalej kolegyne.. minule sme si vymenili super tipy na zdravé recepty…”)

A takto môžete pokračovať. Som presvedčená o tom, že ešte niečo ďalšie vymyslíte.

Ak je to možné, tak tykajte

Pri tomto bode sa nebudem veľmi rozpisovať. Chcem len upozorniť na jedno. Ak oslovujete mladých blogerov, nech vás ani len nenapadne im vykať. To je tak strašne formálne, že to až bolí.

Ja dokonca začínam tykaním aj v prípade, že oslovujem nejakú redakciu a viem, že redaktori sú nejakí mladší ľudia. S veselším oslovením “Ahojte” som pochodila oveľa viac ako s formálným “Dobrý deň”.

Každopádne vždy záleži na tom, koho oslovujete. Ak oslovujete veľké portály, nejakú dôležitejšiu osobu alebo starších ľudí, tak tykanie nie je samozrejme na mieste.

Argumentujte, prečo o odkaz žiadate

Hneď na začiatok tejto časti si požičiam jeden email, ktorý rozosielal blogerom produktový manažér portálu recenzie.sme.sk.

Zdravim Vas ….,

prevadzkujeme webku skupiny SME na domene recenzie.sme.sk. Vzhladom na to, ze mate blizko k technologiam a taktiez pisete recenzie na rozne tech produkty, chcem sa opytat, ci by ste sa mohli pozriet na nas web a napisat nan nejaku kritiku/recenziu na svojim blogu.

Ak by ste mali k tomu nejake otazky, kludne mi este nepiste, alebo zavolajte. Dakujem.

Čo myslíte, mal tento email úspešnosť?

Bohužiaľ veľmi nie.

Poďme si povedať prečo.

Ak by som bola bloger, ktorý dostal tento email, moja prvá myšlienka by bola “A prečo by som to mala robiť?”

V emaile chýba akýkoľvek argument, ktorý by blogera presvedčil o tom, že má zmysel aby na tom strávil svoj drahocenný čas, napísal recenziu a ešte aj na web odkázal.

Argumenty, ktoré mohol produktový manažér v tomto prípade použiť by boli napríklad takéto:

“Ak by ste si našiel čas na napísanie recenzie, radi na ňu obratom odkážeme z našeho portálu a vy tak získate silný odkaz z autoritatívného webu a novú relevantnú návštevnosť na vašom blogu.”

“Na oplátku vám vieme vybaviť zľavu na niektorý z nami ponúkaných produktov. Ak máte nejaký produkt, ktorý sa už dlhšie chystáte zakúpiť, určite nám napíšte.”

“Ceníme si váš čas, ktorý strávite na napísaní recenzie a tak sme kľudne ochotní dohodnúť sa aj na finančnej odmene.”

Mám tu pre vás na ukážku ešte jeden email, ktorý som raz dostala od spoločnosti, ktorá sa snaží konkurovať aplikácii Duolingo.

Hi,

I saw your article where you talked about Duolingo http://www.nasiexpati.sk/spanieli-nedavaju-peniaze-do-nabytku-radsej-vezmu-rodinu-na-veceru/. I really enjoyed it.

I’m reaching out because I want to see if you’d be interested in covering our product …., which has been scientifically proven to be the fastest way to learn a new language. It teaches 86 hours worth of college level Spanish in 25 hours, and it’s 1.5X faster than Duolingo.

This is all backed up by the same researcher who led studies for Rosetta Stone and Duolingo. (I can provide research paper upon request).

If you’d be willing to write a review or article about …. my boss gave me approval to give you a free 1 year premium subscription so you can fully experience the product.

Please let me know what you think!

Best,

Išlo o šablonovitý email a ten človek nemal najmenšiu šajnu o čom bol zmienený článok, pretože inak by vedel, že to je úplne nerelaventné. V normálnom prípade by som ten email zahodila do koša.

Avšak napísal, že ak by som o nich bola ochotná niečo napísať, dali by mi predplatné na appku na rok zdarma. Hmmm, jasné, to ma už zaujalo. Tak som mu odpísala a uvidíme. Až spustia v appke nemčinu, možno sa mi znova ozvú.

Hi …. ,

thanks for your email.

In article that you found is interview with Slovak expat, who lives in Barcelona and used to learn Spanish with help of Duolingo. So I am not the one that is learning Spanish.

However once you will launch German language as well, let me know. I am willing to try that. And if I will like it, I don’t have a problem to mention it on my blog.

Thanks.

Gabriela

Takže tak. Nezabudnite vo vašom emaile uviesť akýkoľvek argument, prečo by na vás mal niekto odkázať. Poďme si teda ešte povedať aké ďalšie argumenty by ste mohli vo vašom emaile použiť.

    • “Odkaz bude relevantný pre vašich užívateľov” = toto je veľmi vágný argument, ale keď iný nemám, tak to za pokus stojí.
    • “Vytvoríme vám obsah zdarma a ušetríme váš čas a náklady na vašich redaktorov” = Ideálne v prípade guestbloggingu.
    • “Na oplátku radi odkážeme na váš článok” = v podstate pôjde o výmenu odkazov. Ak chcete zaujať ešte viac, rovno na článok odkážte bez toho, aby ste za to niečo chceli.
    • “Nazdieľame váš článok na FB alebo Twitteri, kde máme XY fanúšikov” = Prípadne ste už obsah nazdieľali pred tým ako ste o niečo žiadali.
    • “Dodáme vám produkt alebo službu na otestovanie, nafotenie …”
    • “Vybavíme vám zľavu na produkt alebo službu.”
    • “Pomôžeme vám ako vylepšiť vaše SEO a získať tak vyššiu návštevnosť z vyhľadávania.” = áno aj to môže byť služba na oplátku. Niekedy stačí webu povedať aby si dopísal titulky. Prípadne môžete ponúknuť iné služby (sprovoznenie domény, vytvorenie loga …)
    • “Radi sa odmeníme finančnou čiastkou.” = k tomuto sa prikláňam väčšinou až k poslednej možnosti, avšak stáva sa to. U klasických “old school” magazínov a portálov väčšinou ani iná možnosť ani nie je, takže sa nedá nič robiť. Každý sa musí nejak živiť.

Nevyslovujte slovo SEO nadarmo

what-is-seo-meme

Všetky maily v ktorých zaznie veta “Pomôžete tak môjmu SEO” alebo ešte lepšie “Pomôžete tak vášmu SEO”, hádžem rovno do koša. A sama ich tiež nepíšem.

Vo väčšine prípadov bude každému jasné, že vám ide predovšetkým o odkaz a posílnenie vašej pozície vo vyhľadávači. Ale jednoducho to nehovorte prosím nahlas :-)

Uľahčíte protistrane prácu

help

Zdroj: Freepik

V mnohých prípadoch sa stáva, že si pri žiadosti o odkaz neuvedomujete ako veľa práce pridávate človeku, ktorého oslovujete. Je mi jasné, že mnohí to nerobia zámerne. Práve naopak.

Avšak dajte si pozor na vetu: “Je mi skutočne jedno, kde ten odkaz bude umiestnený. Nechám to na vašom uvážení”.

To je bohužiaľ to najhoršie, čo môžete urobiť. Človek na druhej strane totiž vzdychne a ide na svojom webe hľadať miesto pre váš odkaz. Nakoniec ho to omrzí a vykašle sa vám na to.

Na miesto toho sa zamyslite nad tým, kde by váš odkaz mohol byť umiestnený a uveďte príklad (alebo aj viac príkladov) priamo do emailu.

Uľahčíte tým protistrane prácu a priblížite sa o krok bližšie k tomu, že odkaz získate. Pokiaľ odkaz dáva zmysel a majiteľ webu s tým nemá nejakú extra prácu, tak nemá dôvod na vás neodkázať.

Ako príklad uvádzam jeden môj email na základe ktorého som okamžite dostala odpoveď a získala nový odkaz. Názov webu a klienta som zmenila.

Ahoj holky,

volám sa Gabka a podieľam sa na tvorbe obsahu na portáli www.mojklient.sk.

Pred niekoľkými dňami som narazila na váš blog www.priklad.sk a veľmi ma zaujal. Máte super recepty, ktoré vyzerajú skutočne chutne a nie sú veľmi zložité na prípravu. Musím čo najskôr niečo vyskúšať :-)

Okrem iného som si všimla, že máte veľa receptov z chia semiačok. Chcela by som sa spýtať, či by ste nemohli do niektorého z týchto receptov (napríklad tu www.priklad.sk/recept-s-chia-semiackami) vložiť odkaz na náš článok o vplyve chia semiačok na chudnutie www.webklienta.sk/clanok-chia/.

Na oplátku by sme vám mohli článok nazdieľať na našom Facebooku, kde máme viac ako 10000 fanúšikov s podobnou cieľovou skupinou.

Dajte mi vedieť, či to je pre vás zaujímavé,

Ďakujem a prajem pekný deň,

Gabka

Napíšte predmet emailu, ktorý korešponduje s jeho obsahom

Priznám sa, že s týmto posledným bodom som zatiaľ veľmi neexperimentovala. Ale uvedomujem si, že by som s tým mala začať.

Osobne používam celkom všeobecné predmety emailu a nie som pri ich tvorbe nejak extra kreatívná.

Príklady mojich predmetov:

  • Záujem o spoluprácu v rámci obsahu
  • Záujem o nadviazanie partnerstva
  • Návrh na zaujímavú spoluprácu
  • Návrh na spoluprácu s portálom www.priklad.sk

Prípadne ak sa email týka už nejakého konkrétného obsahu alebo nejakého konkrétného článku, tak to rovno napíšem do predmetu emailu.

Chcela som experimentovať aj s oslovením človeka už priamo v predmete emailu, ale mám z toho trocha strach, aby si to niekto nezamenil so spamom.

Takže v tejto časti vás už nejdem nič poučovať. Kľudne si od vás naopak nechám poradiť v komentároch.

Záver

Fúúú, ak ste to dočítali až sem, veľmi ste ma potešili :-) Ale zároveň ste pomohli sami sebe, pretože teraz už budete formulovať tie najlepšie emaily v prípade, že budete niekoho žiadať o odkaz.

*Poznámka: Doporučenia typu “Dávajte si pozor na základnú gramatiku” a “Naformátujte pekný email” som tu ani nepísala. To už považujem za samozrejmosť, tak dúfam že aj vy :-)

Ak vám článok prišiel užitočný, budem rada ak na neho odkážete aj z vášho blogu. Na oplátku vám poskytnem konzultáciu k vašim emailom :-) Stačí ak mi napíšete do komentára alebo na g.krehelova@gmail.com.

17 thoughts on “Linkbuilding: Ako nadviazať prvú emailovú komunikáciu?

  1. Andrej says:

    Ja dam jednu radu tebe ak sa nenahnevas. Ten clanok je strasny dlhy, fakt som ho nedokazal docitat aj ked som velmi chcel.

    • g.krehelova@gmail.com says:
      g.krehelova@gmail.com

      Nenahnevám. Bohužiaľ kratšie články neviem písať :-) Takže súhlas, článok je hrozne dlhý, to je pravda. Ale je detailný a ak s touto problematikou niekto potrebuje pomôcť, tak si myslím, že si tam fakt nájde to, čo potrebuje. Každopádne vďaka za feedback.

  2. Marek Murín says:

    Veľmi prínosný článok Gabika! Ten chlapík, čo píše, že dlhý článok(obsah), nech si ide čítať komixy radšej. :)
    Mám rád obšírnejší pohľad na vec, nielen také povrchné liznutie témy. Btw, to, že treba presne zadefinovať potencionálnemu partnerovi umiestnenie odkazu, som pochopil nedávno. Pretože im sa vážne nechce ešte aj nad tým rozmýšľať. Niektorí sa spýtajú, iní to kvôli tomu zabalia. Každý e-mail treba personalizovať a ušiť na mieru. Jedine tak sa zvýši miera spätnej väzby. open rate/click rate. Linkbuilding už nie je to čo býval. Treba ho robiť profesionálnejšie a s ohľadom na prijímateľove potreby. Všetko je v pohybe a vyvíja sa, takisto aj SEO. Nosné princípy však pretrvávajú.

    Ďalšia vec ešte, email môže skončiť aj v SPAMe, takže ľudom sa zvyknem “pripomínať” a ono to funguje.

    Vždy si treba odpovedať na otázku, prečo by mi mal človek odpovedať/odpísať? Dajte mu dôvod jednoducho.

    Hlavne je pekné sa dostať ku odkazom(spolupráci), ktoré nemôže mať každý.

    Pekný zvyšok týždňa prajem.

    • g.krehelova@gmail.com says:
      g.krehelova@gmail.com

      Ahoj Marek, ďakujem za komentár a za pochvalu :-) S tým pripomínaním určite súhlasím. Tiež sa občas musím pripomenúť. Dokonca si môžeš nastaviť v gmaile takú funkciu, že vidíš či ten človek otvoril tvoj email alebo vôbec. Takže vieš, či tvoj email zapadol alebo sa ten človek rozhodol neodpísať. A aj podľa toho môžeš formulovať ten “pripomínací” email. Ach ešte toľko toho je, čo by sa tu dalo napísať :) Pekný deň aj tebe!

  3. Mirec says:

    Ahoj, vďaka za radu, pretože máš pravdu, že v tom emaily je čo zlepšiť. A oslovenie je dôležité. V pôvodnom emaily, ktorý som chcel Rolandovi poslať, som dokonca mal predstavenie kto som a čo robím. Nakoniec som od toho upustil. Vieš prečo? Pretože asi každý zanietený človek (a Roland sa mi taký zdá) je rád, keď ho niekto pochváli a povzbudí. A presne tak som to poňal. Na pochvalu podľa mňa nepotrebuješ dokonalosť a premyslený marketing. Skrátka to urobíš :)

    • g.krehelova@gmail.com says:
      g.krehelova@gmail.com

      Ahoj Miro, jasné súhlasím. Na Rolanda možno lepšie fungoval tento email :-) Predsa len sa nedajú všetky “pravidlá” úplne generalizovať. Každopádne si stále myslím, že to predstavenie tam chýbalo. Pretože niekedy ta emailová komunikácia nemusí končiť len pri výmene odkazu :-)

  4. Markéta says:

    Ahoj,

    dík za článek, četl se moc pěkně. Každopádně bych měla několik dotazů a připomínek. :-)
    U mailů mi kromě perfektního předmětu přijde důležitá stručnost, takže se většinou vyhýbám balastu – když jde o něco jiného než “old-school” magazín, snažím se pár slovy dát najevo, že jsem ten konkrétní blog četla a vím, o koho se jedná, ale třeba tomu představování jsem se vyhýbala (s tím, že je to v podpisu a člověk na druhé straně nemá chuť číst dlouhé odstavce věcí, co ho vlastně asi ani nezajímají). Prostě ve mě bylo zabudováno heslo “stručně, krátce a k věci”, ale představování zkusím.

    A pak mě zarazilo to tykání.

    Asi mi to jménem agentury nepřijde dobré ani u mladých blogerů. A znám strašně moc lidí, kterým když někdo bez svolení v první komunikaci začne tykat, tak ho okamžitě pošlou do háje – v lepším případě, v tom horším ho vyhejtují na sociálních sítích. S tím nemáš negativní zkušenosti? Možná je to i jinak na Slovensku, v ČR a v Německu, nedovedu odhadnout, ale Dobrý den, křestní jméno, beru jako nejlepší a nejpřátelštější řešení. :-)

    • g.krehelova@gmail.com says:
      g.krehelova@gmail.com

      Ahoj Markét,

      díky moc za komentár a pochvalu :-)

      K tvojím dotazom:

      1) To s tým predstavením je pravda, že to môže vyznieť ako zbytočnosť. Pokiaľ chceš len kúpiť PR článok, tak to bude určite zbytočné. Ale pokiaľ človek nadväzuje nejakú spoluprácu, mal by sa predstaviť, pretože tá druhá strana si tak môže viac predstaviť o čom všetkom sa s tebou môže baviť – prípadne aké možnosti spolupráce ti môže navrhnúť. Netvrdím, že keď sa nepredstavíš, tak sa ti druhá strana vôbec neozve. Ale jednoducho má lepšiu predstavu s kým komunikuje. Napríklad keď sa takému blogerovi ozve nejaký marketingový manažér, tak verím, že ten bloger hneď zbystrí už na začiatku emailu, pretože sa cíti viac dôležito :-)

      2) Ad tykanie – ešte som s tým nemala negatívnú skúsenosť. Ale záleží aj na tom, ako formuluješ celý ten email. Pretože ak tykáš a potom je ten email formálný, môže to pôsobiť fakt blbo. Mne sa pár krát stalo, že mi ten bloger začal vykať aj napriek tomu, že som mu tykala. Tak som potom pokračovala vo vykaní a vo vhodnej chvíli som sa spýtala, či by sme si mohli tykať. A myslím si, že ani z pohľadu agentúry to nie je blbé začať tykaním. Každopádne môže byť bloger ako bloger. Takže, ak sa ten bloger cíti príliš “dôležito” tak môže reagovať negatívne, aby bol zaujímavý. Ale tak neviem, či potom vôbec od takého človeka dostaneš odkaz, keď už pri prvom emaile takto reaguje. Každopádne ak by si mala nejaký konkrétný príklad, tak budem rada ak mi ho pošleš. :-)

  5. hogy says:

    A tak sa jedneho dna Gabika ozvala aj mne. :)
    Vdaka za clanok, zvladol som ho precitat do konca a aj som si uvedomil, ze niektore veci mozem vo svojich emailoch vylepsit.

    Info z clanku sa samozrejme da vyuzit nie len pri linkbuildingu, ktoremu sa moc nevenujem… ale aj pri akomkolvek inom oslovovani potncialneho partnera, klienta, ci kohokolvek, kto chceme, aby nas email neodignoroval (aj couchrurfera). :)

    Akurat s tou pochvalou som taky zdrzanlivejsi… nechvalim hned kazdeho a ked ano, tak musi byt fakt nieco, co ma velmi zaujalo. Preto napriklad s timi receptami si ich nahodou nechvalila tak trosku nasilu.

    A este musim poznamenat, ze absolutne suhlasim, ze je nutne napisat, co bude mat dotycny z toho, ze pre nas daku sluzbu vykona. Niektori na to mozno vedia prist aj sami, ale lepsie je to explicitne napisat. Napriklad mne prislo niekolko emailov typu: “Ahoj, nechcel by si pre nas pisat clanky?” – to bol cely email… a teraz ja mam hladat, kto sa mi to ozval, o ake clanky by asi tak mohol mat zaujem a rozmyslat, ze co za to mozem mat.
    Po tom, ako ma takyto email okradol o 15 minut zivota (lebo som ho hned neodignoroval, ale kukol na ich web na zaklade emailovej adresy, z ktorej bol poslany…) som ho zmazal a ani som neodpisal… a to bezne odpoisujem naozaj kazdemu, lebo aj povedat nie je lepsie, ako nenapisat nic.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *