Toto potrebujete vedieť, ak hodnotíte kvalitu webu, na ktorom chcete získať odkaz

Povedzme, že sa už nejakú chvíľu venujete linkbuildingu. Možno ste s ním ešte len začali alebo ste už dávno profesionálnym a dlhodobým linkbuilderom. Tento článok by mal byť nápomocný pre vás všetkých.

Mnohí linkbuilderi, či dokonca manažéri, ktorí majú nejakých linkbuilderov na starosti, majú často problém s ohodnotením webovej stránky, s ktorou chcú naviazať partnerstvo.

S týmito otázkami sa stretávam úplne najčastejšie.

  • Je táto stránka vhodným partnerom práve pre nás?
  • Dáva zmysel na tejto stránke získať odkaz?
  • Pomôže táto stránka “môjmu SEO”? :)

A moja odpoveď je vždy rovnaká: “Riaďte sa selským rozumom.”

S touto odpoveďou samozrejme nikdy nikoho neuspokojím. A chápem prečo. Pokiaľ nie ste v linkbuildingu zbehlí, moja odpoveď je nepoužiteľná.

Preto som si vymyslela pravidlá, ktoré by vám mali s ohodnotením webu pri linkbuildingu pomôcť:

Ide o pravidlá PARA.

Ja si myslím, že sú super a hlavne ľahko zapamätateľné (Ak máte ako ja radi skupinu Para :)).

Prečo práve pravidlá PARA?

Mne osobne sa s nimi ľahšie pracuje a myslím si, že môžu pomôcť aj ostatným. Nie každý týmto pravidlám musí prísť na chuť. Niekto má radšej presné metriky.

Existuje mnoho metrík, ktoré vám pomôžu ohodnotiť kvalitu webu z hľadiska SEO:

Niekedy som tieto metriky používala aj ja a z časti aj stále používam. Fungujú ako dobrý odrazový mostík a ľahko sa mi vďaka nim porovnáva hodnota rôznych webov. V zásade čím väčšie číslo, tým lepší web.

Avšak od týchto metrík sa snažím skôr dištancovať. Pretože aj ich algoritmy sú vypočítané len na základe nejakých vzorcov a často nemajú takú výpovednú hodnotu, ako keď si web ohodnotím sama svojím selským rozumom.

* Konkrétný príklad vám uvediem na konci článku, hneď potom ako vám vysvetlím spomínané PARA pravidlá.

Avšak mám ešte ďalší dôvod, prečo si myslím, že sú PARA pravidlá lepšie ako vyššie uvedené metriky. Tým dôvodom sú moji klienti.

Nerada totiž tieto metriky vysvetľujem klientom. Prečo? Pretože každý sa začne okamžite fixovať na veľké čísla a nikto sa nenaučí nad webom premýšľať inak. A to dlhodobo jednoducho fungovať nemôže.

Čo presne znamenajú PARA pravidlá?

Tieto pravidlá sú veľmi jednoduché na používanie aj pochopenie.

Web, na ktorom chete získať odkaz, by mal v zásade spĺňať tieto vlastnosti:

P = mal by byť Populárny

A = mal by byť Aktuálny

R = mal by byť Relevantný

A = mal by byť Autoritatívny

Poďme si po poriadku vysvetliť jednotlivé vlastnosti webových stránok.

Populárny web

  • Pýši sa dobrou návštevnosťou.
  • Návštevníci jeho obsah radi zdieľajú.
  • Obsah na webe alebo sociálnych sieťach je komentovaný.
  • Iné weby na neho radi odkazujú.

Na slovenskom trhu patria medzi populárne weby napríklad doba.sk, refresher.sk, sme.sk alebo dennikn.sk.

Veľmi populárnymi webmi sú v dnešnej dobe takisto slovenskí blogeri.

Aktuálny web

  • Má vždy čerstvý obsah.
  • Obsah je pridávaný pravidelne.

Pokiaľ sa na stránke webu dlho nič nezmenilo, alebo tam je posledná aktualita z minulého roka, nie je web veľmi aktuálny. Ja by som sa o takýto odkaz asi veľmi nesnažila. Rovnako ako vyhľadávače, mám aj ja rada čerstvý a aktuálny obsah.

Existujú však výnimky:

  • Niektoré webové stránky nemajú blog alebo nepridávajú obsah, ktorý sa viaže k nejakému dátumu. Môže ísť o stránky, ktoré sú už dostatočne bohaté na obsah a nový (alebo čerstvý) obsah by už veľmi nezapadal do konceptu stránky. Takisto existuje mnoho stránok, ktoré danú tému dostatočne pokryli obsahom už pri vzniku stránky. V tomto prípade sa nemusíte na pravidlo aktuálnosti úplne sústrediť.
  • Výnimkou sú aj silne autoritatívne weby (viac nižšie), ktoré si jednoducho už len žijú svojim životom a nemajú čas ani chuť nový obsah tvoriť. Pokiaľ sú weby takto autoritatívne, môžete v tomto prípade urobiť výnimku a nemusíte sa pozerať na to, či je web aktuálny.

Relevantný web

Je nejakým spôsobom relevantný vášmu webu.

V tejto sekcii sa troška zastavím a rozvediem ju, pretože je pre vás veľmi dôležitá. Relevancia sa totiž môže dosť ťažko určovať.

Uvediem na príkladoch, čo sú relevantné weby.

  • Pre cestovnú kanceláriu sú relevantné cestovateľské magazíny a blogy o cestovaní.
  • Pre eshop s elektronikou sú relevantné technicky zamerané magazíny alebo magazíny zamerané na nakupovanie.
  • Pre obchod so zdravou výživou sú relevantné portály o zdravom životnom štýle a o chudnutí.
  • Pre obchod s autodielmi sú relevantné magazíny o autách a mužské magazíny.
  • Pre marketingové služby sú relevantné marketingové a podnikateľské magazíny.

A takto by sa dalo pokračovať do nekonečna.

Zdeněk Dvořák (Linki.cz) k tomu ešte dodáva:

Hodně lidí se na relevanci dívá moc úzce, jako v tvém příkladu “cestovní kancelář = blogy o cestování”. Cokoliv je potřeba k cestování je relevantní k cestovní kanceláři. Takže relevantní je i pojištění, tipy na platební fígle, elektronika na cesty a podobně.

K tomu ešte dopĺňam následovné:

Niektoré weby sa vám nebudú zdať na prvý pohľad relevantné. Napríklad eshop s oblečením a študentský portál. Ak sa nad tým však zamyslíte, tak aj študenti predsa riešia módu. Takže akási relevancia tam určite bude. Študentský web bude pre eshop s oblečením možno menej relevantný ako magazín s módou, ale je stále relevantný.

Teoreticky sa dá relevancia nájsť medzi akýmkoľvek webom. Otázkou však je, kde sa hranica relevantnosti nachádza.

Ak si nebudete istý, kde je hranica relevancie, zamyslite sa predovšetkým nad tým, ako veľmi relevantné je vaše cieľové publikum a aká je pravdepodobnosť, že obsah a odkaz na danej stránke bude pre publikum zaujímavý.

*Konkrétne príklady relevancie medzi webmi s vami prípadne rada preberiem v komentároch pod článkom.

Autoritatívny web

Web, ktorému dôverujú vyhľadávače aj ľudia. Autoritu webu si tiež môžete zmerať prostredníctvom rôznych metrík. Napríklad “Trust flow” od majestic.com hovorí o tom, ako veľmi je daný web dôveryhodný (teda autoritatívný). Ja sa ale aj tu riadim selským rozumom.

Osobne si myslím, že najautoritatívnejšími stránkami pre vyhľadávače sú:

  • Weby stredných a vysokých škôl.
  • Weby verejných inštitúcií a vládne weby.
  • Online denníky.
  • Wikipedia.

Avšak získať odkaz z webu vysokej školy alebo z online denníka nie je vôbec jednoduché a ani veľmi bežné.

TIP: Ako získať odkaz z webu vysokej školy nájdete v mojom článku “10 príkladov ako získavam spätné odkazy“.

To však ale neznamená, že neexistuje mnoho ďalších autoritatívnych webov. Každé odvetvie má svoju autoritu.

SEO konzultant Ján Januška vraví:

Na autoritu webu sa pozerám tak, že si vyhľadávam frázy, ktoré sa nachádzajú na danom webe, napríklad v nadpisoch článkov. Ak sa články webu potom umiestňujú na najvyšších pozíciách, považujem web za autoritatívny. 

Je vôbec možné získať odkaz, ktorý bude spĺňať všetky PARA pravidlá?

Samozrejme. Možné to je.

Pokiaľ však nie ste špičkoví linkbuilderi, pravdepodobne sa vám nepodarí hneď na prvý krát získať odkaz z webu, ktorý bude populárny, aktuálny, relevantný a ešte aj autoritatívny. A ak sa vám to aj podarí, určite to nebude každý jeden odkaz, ktorý získate. Bude to skôr výnimočná situácia.

Takže teraz, keď už poznáte jednotlivé vlastnosti webu, vraciam sa k pôvodnej otázke. A teda k tomu, ako ten web ohodnotiť.

Pozrite sa na obrázok nižšie a všimnite si predovšetkým jednotlivé vrstvy.

PARA

Tento obrázok vysvetľuje v zásade 3 veci:

  • Odkazy získavajte z webov, ktoré sú minimálne aktuálne a relevantné pre vás. Takýto odkaz je dobrý a je to jednoducho “must have”, aby to malo zmysel pre vašu firmu a aj pre vaše SEO :-)
  • Ak nájdete web, ktorý je nie len aktuálny, relevantný, ale ešte k tomu populárny, našli ste skutočne veľmi dobrý web a s takýmto webom môžete spokoj nenadviazať spoluprácu.
  • Ak nájdete web, ktorý je populárny, aktuálny, relevantný a k tomu všetkému aj autoritatívny, urobte všetko preto, aby ste odkaz z webu získali. Takýto odkaz je totiž výborný.  Ak taký odkaz získate, môžete byť na seba veľmi pyšní a určite sa mi ozvite. Chcem sa s vami zoznámiť  :-)

Ako používať pravidlá PARA v praxi?

1. krok: Rešerša webových stránok

Ako urobiť kvalitnú rešeršu webových stránok som už napísala na blog Rolanda Vojkovského. Určite článok odporúčam prečítať, ak s linkbuildingom začínate, či hľadáte novú inšpiráciu.

2. krok: Ohodnotenie jednotlivých stránok

Každú stránku odhodnoťte pravidlami PARA.

Výsledkom tohto ohodnotenia by malo byť:

  • Vyradenie webových stránok, s ktorými spolupracovať nechcete.
  • Určenie priorít pri webových stránkach, s ktorými spolupracovať chcete. Čím vyššia priorita, tým viac času môžete obetovať tomu, aby ste získali odkaz. Tieto stránky by ste takisto mali oslovovať ako prvé. Čím menšia priorita, tým menej času by ste mali obetovať spolupráci a tieto stránky by ste mali oslovovať až niekedy na konci.

Hodnotenie môžete urobiť viacerými spôsobmi. Nájdite si ten, ktorý vám bude najviac vyhovovať.

Ja odporúčam niektorý z týchto spôsobov:

A) Ohodnoťte vlastnosti každého webu jednoduchým ÁNO / NIE.

priklad1

  • Ak nie je web aspoň aktuálny a relevantný, vylúčte ho z rešerše.
  • Ak má web 2 x áno, priraďte mu nízku prioritu.
  • Ak má web 3 x áno, priraďte mu strednú prioritu.
  • Ak má web 4 x áno, priraďte mu vysokú prioritu.

B) Ohodnoťte vlastnosti každého webu na stupnici od 1 do 3.

priklad2

Pokiaľ na ohodnotenie webu použijete konkrétne čísla, môžu vám vyjsť troška iné priority. Niektoré weby totiž môžu byť viac relevantné ako iné. Niektoré weby môžu byť zase viac aktuálne ako iné. A podobne.

Následne určite prioritu jednotlivým webom podľa nejakej stupnice. Napríklad v mojom príklade som určila:

  • Vysokú prioritu webom s vyšším číslom než 10.
  • Strednú prioritu pre weby s číslami od 4 – 6.
  • Nízku prioritu pre weby s nižším číslom než 4.

C) Ohodnoťte vlastnosti každého webu na širšej stupnici než 1 až 3.

priklad3

Ak máte skutočne obsiahlu rešeršu webových stránok, pravdepodobne vám nebude stupnica 1 – 3 stačiť. V tom prípade si môžete určiť väčšie rozpätie, ktoré opäť určí prioritu stránkam troška inak.

3. krok: Oslovenie webových stránok s najvyššou prioritou

Ta dá. Máte určenú prioritu jednotlivých webov vhodných na linkbuilding. Teraz môžete začať s oslovovaním jednotlivých stránok. Ako som už spomínala vyššie, stránky, ktoré majú najvyššiu prioritu, sú pre vás zaujímavejšie. V tom prípade ich oslovujte ako prvé a nebojte sa venovať nadväzovaniu spolupráce viac času. Ak potrebujete poradiť ako s nadviazaním spolupráce pri linkbuldingu, prečítajte si môj článok.

PARA pravidlá vs. rôzne ranky

Na začiatku som vám ešte sľúbila nejaký príklad, vďaka ktorému vysvetlím, prečo nemám veľmi rada rôzne SEO metriky a radšej sa riadim selským rozumom, a teda PARA pravidlami.

V tabuľke nižšie nájdete 10 webových stránok, ohodnotených podľa rôznych rankov.

metriky-ofiko
V ďalšej tabuľke sú webové stránky ohodnotené podľa PARA pravidiel.

metriky-moje

Ako môžete v tabuľke vidieť, priority sú trošku inde. Avšak rozdiely nie sú zase až také odlišné. Väčšie rozdiely by ste však videli na tabuľke, ktorá má desiatky webových stránok.

metriky-porovnanie

Ako príklad uvediem portál www.svetobeznici.sk, ktorý by podľa SEO metrík mal až najnižšiu prioritu, no podľa mojích metrík má prioritu najvyššiu.

Záver

PARA pravidlá pre vás môžu byť zaujímavé vo chvíli, keď s linkbuildingom začínate a takisto vo chvíli, keď si potrebujete nejaký odkaz obhájiť u klienta či manažéra. Netvrdím však, že ich budete používať večne.

Keď na linkbuildingu pracujem pre klienta pravidelne, tak si takéto tabuľky robím už veľmi zriedka. Väčšinou si nájdem web, pozriem na neho, v hlave si ho ohodnotím a následne ho oslovím alebo nechám tak.

Ak však začínam s novým projektom alebo niekoho nového zaúčam, sú tieto pravidlá úplne geniálna vec. Teda aspoň pre mňa.

Dúfam, že sa budú pozdávať aj vám a že ich tiež vyskúšate.

Budem rada za akýkoľvek feedback, ako sa vám s nimi pracuje.

Teším sa na vaše komentáre :)

3 thoughts on “Toto potrebujete vedieť, ak hodnotíte kvalitu webu, na ktorom chcete získať odkaz

  1. Palo says:

    Ahoj,

    keďže si spomínala, že každý (pozitívny) komentár vždy poteší autora, tak ti píšem :) Dosť sa čudujem, že k tomuto článku ti doteraz nikto nič nenapísal. Rozsiahly, ucelený, presne tak, ako to ma google rad :)

    Prečítal som už veľa článkov o linkbuilding-u a tento som si prečítal, lebo akurát v posledných dňoch som riešil “problém”. Vhodný web som určoval aj podľa Moz a ahrefs metrík a namrzene som zistil, že sa často líšia v hodnotení autority domény. Tak som riešil to, ktorú metriku z týchto dvoch online nástrojov brať za relevantnejšiu..

    Aký je tvoj názor na “silu odkazu” odhliadnuc od PARA pravidiel. Príklad. Dajme tomu, žeby si mala možnosť vložiť odkaz na autoritatívny web, ale do príspevku napr. rok starého. Myslíš, že to google nejako rozlišuje, či je odkaz vložený hneď pri publikovaní príspevku, alebo takto neskôr?

    Predpokladám, že sa živíš aj samotným linkbuilding-om. Ako to je spoplatňované? Za samotný prieskum, ktorého výsledkom je tabuľka, ako máš v príspevku, alebo je to od hodiny, či za odkaz?

    • g.krehelova@gmail.com says:
      g.krehelova@gmail.com

      Ahoj Paľo,

      Ďakujem krásne za komentár, potešil ma :)

      Myslím si, že odkazy v nových príspevkoch majú vyššiu váhu ako v tých starých. Ale to zase samozrejme závisi od formy obsahu. Ak napríklad ten rok starý príspevok je fakt mega autoritatívný a má vysokú návštevnosť z organického vyhľadávania, tak by som ten odkaz určite chcela :) Takže aj tu by som sa riadila selským rozumom.

      Linkbuilding robím od hodiny. Veľa firiem chce platiť za odkaz, ale to mi nepríde ako relevantné. Pretože jeden kvalitný odkaz niekedy zaberie aj desiatky hodín.

      Dúfam, že som odpovedala dostatočne :)

      Gabka

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *