Začnite s obsahovým marketingom za menej než 3 pracovné dni

Zaradiť obsahový marketing do vášho marketingového mixu sa môže zdať ako zložitá úloha. Možno s jeho začatím už dlhšiu chvíľu váhate a neviete sa rozhýbať. Začať a urobiť prvý krok je vždy najťažšie.

Práve preto by som vám rada pomohla a dala vám stručný návod, ako môžete s obsahovým marketingom začať už za menej ako 3 pracovné dni.

1. Stanovte si jeden jasný cieľ

Obsahový marketing nemôžete robiť pokiaľ nemáte jasne stanovený cieľ. Alebo dokonca niekoľko cieľov. Keďže ale s obsahovým marketingom začínate, snažte sa hneď na začiatku stanoviť jeden primárný cieľ, podľa ktorého budete vaše aktivity vyhodnocovať. Viac cieľov by vás mohlo popliesť a nemuseli by ste správne vyhodnotiť vaše aktivity. Zároveň by ste sa sústredili na príliš veľa vecí naraz a na žiadnu poriadne.

Aký môže byť váš cieľ?

Vyššia návštevnosť z prirodzeného vyhľadávania

Toto je väčšinou jeden z najčastejších cieľov s ktorým webové stránky pri obsahovom marketingu začínajú.

Ak sa venujete optimalizácii pre vyhľadávače, je dosť možné, že ste narazili na bod, kedy už nemáte ako pokryť rôzne vyhľadávacie fráze.

Vďaka tomu, že vytvoríte texty, ktoré pokryjú nové kľúčové slová, môžete získať novú prirodzenú návštevnosť.

Avšak pozor: Texty musia byť v prvom rade prínosné pre vašich zákazníkov a dávať zmysel. Až potom ich môžete začať optimalizovať tak, aby ich pochopili aj vyhľadávače.

Získať nové a kvalitné odkazy

Pokiaľ sa aktívne venujete linkbuildingu, pravdepodobne viete, že nikto nebude len tak dobrovoľne odkazovať na vaše produktové stránky. Samozrejme existujú výnimky, ale to tu teraz nebudeme rozoberať do hĺbky.

Preto potrebujete obsah, na ktorý by ste mohli získavať odkazy. Či už to je kvalitný návod, zábavný článok, video alebo infografika. Aj to môže byť váš primárný cieľ, prečo obsah vytvárate.

Udržať si zákazníkov vo vašej emailovej databáze

Pokiaľ máte veľkú databázu emailov, kam pravidelne posielate vaše ponuky produktov či služieb, aj to môže byť dôvod prečo sa potrebujete venovať obsahovému marketingu.

Pokiaľ totiž viete, že vám tento kanál veľmi dobré funguje, je logické, že chcete zákaznikovi ponúknuť niečo naviac. Či už to je akýkoľvek užitočný tip, rada alebo návod.

Obsah sa nemusí týkať ani konkrétne vašich produktov alebo služieb, ale môže to byť niečo relevantné napríklad z vašeho oboru.

Vytvoriť si priazeň fanúšikov na Facebooku

Existujú firmy alebo webové stránky, ktorým perfektne funguje Facebook a vedia, že tam zasiahnú svoje publikum úplne najviac.

Ak patríte medzi nich, pravdepodobne budete potrebovať niečo, vďaka čomu si svoje publikum na Facebooku krok po kroku vybudujete, ale zároveň aj udržíte. A na to potrebujete dobrý obsah.

Vybudovať si značku

Pokiaľ nie ste fanúšikom výkonového marketingu, ale idete cestou budovania vašej značky, pravdepodobne budete musieť spojiť všetky marketingové kanály dohromady a zasiahnuť tak čo najväčšie publikum.

Aj pre tento cieľ budete potrebovať obsahový marketing, vďaka ktorému viete vytvoriť nezabudnuteľné kampane pre vašich potencionálných zákazníkov.

*Zvýšiť predaje

Prečo dávam tento cieľ s hviezdičkou? Preto, že vám veľmi neodporúčam si hneď na začiatku stanoviť zvýšenie predajov ako váš hlavný cieľ. Obsahový marketing nie je aktivita, ktorá začne okamžite prinášať vyšší predaj.

Ak by sa ihneď nedostavili vaše žiadúce výsledky, mohli by ste na obsahový marketing rýchlo zanevrieť. Preto si myslím, že je logickejšie začať nejakým cieľom, ktorý bude pre vás na začiatku oveľa lepšie merateľný a dosiahnuteľný.


ČAS: 1 – 2 hodiny

Prvý krok vám zaberie maximálne hodinu až dve vášho času. Pokiaľ už vaše podnikanie trošku poznáte (čo pravdepodobne poznáte), nemali by ste mať problém stanoviť váš cieľ za tak krátky čas.

TIP: Do rozhodnutia určite zapojte aj vaších kolegov a zamestnancov. Ak pracujete sám, poraďte sa s ľuďmi vo vašom okolí.


2. Zistite, aký typ obsahu budete potrebovať

Potrebujete texty, videá, infografiky, recenzie alebo súťaže? Aký obsah potrebujete? Poďme sa na to pozrieť na základe jednotlivých cieľov, ktoré ste si stanovili v prvom bode.

Vyššia návštevnosť z prirodzeného vyhľadávania – tu sa budeme s najväčšou pravdepodobnosťou baviť o textovom obsahu. Ak potrebujete zistiť o čom by ste mali písať, nie je nič jednoduchšie ako analýza kľúčových slov (TIP: Mladypodnikatel.cz: Ako si urobiť analýzu kľúčových slov).

Získať nové a kvalitné odkazy – prejdite si webové stránky od ktorých by ste radi získali odkaz. Zistite, na čo najčastejšie odkazujú. Podľa toho vytvorte obsah na mieru konkrétnému portálu.

Udržať si zákazníkov vo vašej emailovej databáze – na začiatok si napríklad urobte dotazník a pošlite ho na vašu databázu. Zistite od vašich zákazníkov, čo ich najviac trápi, čo by potrebovali zistiť a ako im s tým môžete pomôcť. Ak máte skutočne verných zákazníkov, ľahko zistíte aký typ obsahu pre nich bude vhodný.

Vytvoriť si priazeň fanúšikov na Facebooku – preklikajte si profily niekoľkých vašich fanúšikov a zistíte aký typ obsahu najčastejšie zdieľajú. Prípadne aké ďalšie stránky sa im páčia a čo je možné na týchto stránkach nájsť.

Vybudovať si značku – pozerajte sa okolo seba. Pobavte sa so svojími zákazníkmi, preklikajte si rôzne skupiny na Facebooku, diskusné fóra a podobne. Ak viete kto je váš zákazník, nemali by ste mať problém s vytvorením obsahu (TIP: Prečítajte si ako generujem nápady na obsah).


ČAS: 5 – 6 hodín

Tu asi bude záležať od toho, ktorý cieľ ste si stanovili a ako dôkladne budete robiť váš prvotný “výzkum”.

Ak sa však zameráte len na túto činnosť a nenecháte sa rušiť inými aktivitami, nemalo by vám to na začiatok zabrať viac ako 5 – 6 hodín práce.


3. Navrhnite prvých 20 tém

V predchádzajúcom bode ste sa mali rozhodnúť, aký typ obsahu budete vytvárať. Pre akýkoľvek typ obsahu ste sa rozhodli, pokračujte v tom, že si navrhnete prvých 20 tém na váš konkrétny typ obsahu.

Ak ste sa rozhodli pre články o bývaní, konkrétné témy, ktoré zvolíte budú napríklad “Ako si farebne zladiť nábytok v byte” alebo “XY trendov na pekné bývanie v roku 2016”.

Ak ste sa rozhodli, že vytvoríte mix rôzneho typu obsahu, navrhnite si napríklad 5 – 7 tém na každý jeden typ.


ČAS: 1 – 2 hodiny

Dajte hlavy dohromady a ideálne si urobte krátky brainstorming s kolegami. Za 2 hodiny by ste mali mať navrhnutých 20 tém bez problémov (teda za predpokladu, že ste si poriadne urobili výskum v druhom bode).


4. Vyberte prvé 3 témy a spracujte ich

Všetkych 20 tém, ktoré ste navrhli v predchádzajúcom bode si napíšte na papier a potom zakrúžkujte 3 z nich, ktoré vám prídu v tejto chvíli najprínosnejšie pre vašich zákazníkov. Prípadne vyberte témy, u ktorých budete mať pocit, že budú pre vás najpríjemnejšie a najjednoduchšie na spracovanie.

V tomto bode si ale musíte položiť dôležitú otázku. Kto vám váš obsah vypracuje?

  • Chcete do obsahu radšej venovať váš čas alebo čas vašich zamestnancov?
  • Alebo radšej investujete peniaze a delegujete obsah na externistu?

Poďme sa na to pozrieť troška viac sporadicky. Uvediem príklad na tom najzákladnajšom type obsahu. Na článkoch. Predstavte si teda situáciu, že ste sa rozhodli napísať prvé 3 články.

Delegovanie napísaného textu

Šikovných ľudí, ktorí vám článok napíšu nájdete v zozname freelancerov napríklad na freelanceri.sk alebo startitup.sk. Prípadne ma kontaktujte a môžem vám niekoho doporučiť.

Výhody delegovania: Ušetríte si vlastný čas alebo čas svojich zamestnancov. Článok vám dodá človek, ktorý má s písaním už nejaké skúsenosti, takže ho s najväčšou pravdepodobnosťou bude stačiť publikovať.

Nevýhody delegovania: Kvalitný copywriter vás môže vyjsť draho, takže musíte nájsť zlatú strednú cestu. Externista nepozná váš produkt a služby ani zďaleka tak dobre ako vy. Medzi zadaním a dodaním článku môže vzniknúť určitý posun, vďaka ktorému sa môže váš začiatok s obsahovým marketingom troška oneskoriť.


ČAS: 3 – 4 hodiny

Nájdenie freelancera, zoznámenie ho s projektom, zadanie mu témy a následná faktúracia vám môže zabrať približne 3 – 4 hodiny vášho času.


Článok si napíšete vlastnými silami

Ak sa v obore dobre vyznáte, nemali by ste mať problém prvé články spracovať samy. Na rozbehnutie by to mohlo stačiť. Pri písani sa určite skúste držať mojich tipov, ako napísať dobrý článok.

Výhody: Najlepšie poznáte váš produkt alebo službu. Ak sa zameriate na tvorbu obsahu, nemalo by vám vzniknúť časové oneskorenie. Nevznikajú vám dodatočné náklady.

Nevýhody: Pokiaľ nemáte skúsenosti s písaním článkov a ich štruktúrou, môžete sa na článku celkom natrápiť a stráviť na ňom veľa neefektívného času. Takisto sa môže stať, že výsledok nebude stáť ani za prečítanie (stále si ale môžte dať od niekoho poradiť alebo sa spýtať na spätnú väzbu k článku).


ČAS: ?

V tejto chvíli nedokážem odhadnúť čas, ktorý by ste mohli stráviť vytvorením obsahu. Je to veľmi individuálne a skutočne záleži od toho, aké máte skúsenosti s písaním.

Možno sa vám to podarí dať dokopy za pol hodinu a možno na tom strávite aj celý deň.

Pokiaľ si teda už vopred myslíte, že vám to určite zaberie viac času ako delegácia obsahu na copywritera, zvoľte na začiatok jednoduchšiu cestu a tou je delegovanie obsahu na externistu.


5. Rozhodnite sa kde bude najvhodnejšie váš obsah umiestniť

Teraz prišiel čas, kedy sa musíte rozhodnúť, kde bude váš obsah umiestnený. Máte niekoľko možností.

  • Obsahová časť v sekcii “blog” alebo “magazín” na rovnakej doméne. Napríklad www.gabkakrehelova.com/blog. Túto možnosť doporučujem vo väčšine prípadoch. Aby ste mohli zvoliť túto možnosť, budete musieť mať už hotový nejaký dobrý CMS systém, na ktorom by ste obsah mohli spustiť. Pokiaľ ho nemáte, radšej sa tejto možnosti na začiatku vyhnite. Mohlo by sa stať, že programovaním a implementáciou strávite zbytočne veľa času.
  • Obsahová časť v sekcii blog alebo magazín na subdoméne. Napríklad www.blog.gabkakrehelova.com. Táto možnosť je poväčšine jednoduchšia v tom prípade, keď si chcete len nainštalovať napríklad WordPress šablónu, vďaka ktorej môžete začať s obsahom pracovať takmer okamžite.
  • Samostatný magazín na inej doméne. Napríklad, ak by som si chcela založiť blog o obsahovom marketingu mimo svojej domény, pravdepodobne by som si zakúpila doménu www.obsahovymarketing.sk. Túto variantu doporučujem v prípade, ak máte napríklad viac produktov s podobným zameraním a nechcete obsah tvoriť pre každý portál zvlášť. V samostatnom magazíne sa to dá pekne namixovať.
  • Samostatná microsite. To môžete využť v prípade nejakej kampane. Napríklad pri nábore zamestnancov do spoločnosti si firmy často robia samostatné stránky, ktoré slúžia iba na tento účel. Pokiaľ máte takúto špecifickú kampaň a špecifický cieľ, je možná aj táto varianta.
  • “Požičanie si cudzieho obsahu”. Nejedná sa úplne o miesto, kde obsah umiestnite, ale o miesto z ktorého si obsah požičiate. Napríklad pokiaľ potrebujete obsah do mailingu a na Facebook. Môžete vybrať relevantné články pre vašich zákazníkov a odkazovať na ne. Na nejaký rozbeh a nakopnutie to môže stačiť. Uvidíte ako na to budú vaši zákaznici reagovať. Nepovažovala by som to však za dlhodobú stratégiu.

ČAS: 2 – 3 hodiny

Samotné rozhodnutie by vám nemalo zabrať veľa času. Počítajme maximálne 1 hodinu.

Nastavenie a implementácia sekcie už môže byť troška náročnejšia. Ak však začnete tou najjednoduchšou možnosťou, čo je nainštalovanie a sprovoznenie WordPress šablóny, nemalo by vám to zabrať viac ako 2 hodiny.


6. Publikujte váš novo vytvorený obsah

V tomto bode si už môžete troška vydýchnuť, pretože najťažšia časť je už v podstate za vami. V tejto chvíli už máte vytvorený váš prvý obsah a neostáva vám nič iné, len ho publikovať.

Najprv ho ale musíte nahodiť do vášho WordPressu alebo do iného CMS systému.

Vloženie článkov, ich následné formátovanie, prelinkovanie a nájdenie nejakých pekných fotiek pre vás môže byť na prvý krát časovo náročnejšia aktivita. Pokiaľ ste ale s nejakým CMS systémom zvyknutý pracovať, som presvedčená o tom, že to hravo zvládnete.


ČAS: 1 – 2 hodiny


7. Zabezpečte distribúciu obsahu

Keďže s obsahovým marketingom začínate, pravdepodobne ešte nemáte vytvorenú nejakú komunitu okolo vás, ktorá by si obsah našla sama. Preto musíte urobiť všetko, čo je vo vašich silách, aby sa váš obsah dostal medzi vašu cieľovú skupinu. Aké sú vaše možnosti?

  • Ak máte Facebook stránku, zdieľajte s fanúšikmi váš obsah.
  • Ak máte emailovú databázu, pošlite im obsah emailom.
  • Ak poznáte niekoho, kto vlastní stránky, ktoré sú vám nejakým spôsobom príbuzné, poproste ho, či by vám mohol s distribúciou obsahu pomôcť.
  • Ak ste si ako cieľ uviedli získanie nových odkazov, oslovte prvých pár webov, ktoré by mohol váš obsah zaujímať.
  • Ak poznáte relevantné diskusie (či už na diskusných fórach alebo na Facebooku), kde sa rozoberá podobná téma, prispejte svojim obsahom.
  • Alebo len čakajte, až vám začne chodiť prirodzená návštevnosť (srandujem :) čakať môžete až keď urobíte všetky predchádzajúce body).

ČAS: 3 – 4 hodiny


TADÁ. Ak ste sa dostali až do tohto bodu, môžete s čistým svedomím povedať, že ste s obsahovým marketingom začali. Nebolo to až také ťažké, že?

Avšak to nie je všetko. Toto je len začiatok. Pred sebou máte ešte veľký kus cesty, no to najťažšie máte za sebou.

Zhrnutie aktivít:

  • Stanovte si jeden jasný cieľ  (1 – 2 hodiny)
  • Zistite aký typ obsahu budete potrebovať (5 – 6 hodín)
  • Rozhodnite sa kde bude najvhodnejšie váš obsah umiestniť  (2 – 3 hodiny)
  • Navrhnite prvých 20 tém (1 – 2 hodiny)
  • Vyberte prvé 3 témy a spracujte ich (3 – 4 hodiny)
  • Publikujte váš prvý obsah (1 – 2 hodin)
  • Zabezpečte distribúciu obsahu (3 – 4 hodiny)

Čas celkom: 16 – 23 hodín

Ak sa teda rozhodnete že sa 3 pracovné dni budete venovať len obsahovému marketingu a všetko ostatné na chvíľu odložíte bokom, mali by ste to krásne stihnúť. V konečnom dôsledku to časovo nie je vôbec náročne, že?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *