10 príkladov ako získavam spätné odkazy a ako to môžete robiť aj vy (2. DIEL)

linkbuilding-2

Minulý rok som napísala spontánny článok o tom, ako robím linkbuilding. Na moje prekvapenie mal celkom veľký úspech aj napriek tomu, že šlo o relatívne jednoduché linkbuildingové metódy. Keďže som svoj repertoár nápadov za posledných pár mesiacov rozšírila, pripravila som pre vás pokračovanie článku. Dúfam, že sa vám bude páčiť aspoň tak ako ten minulý.

1. Tvorím obsah, ktorý je najlepší na danú tému

Už dlhšie som sa pohrávala s myšlienkou skúsiť napísať obsah, ktorý bude najlepší na danú tému. Obsah, ktorý bude odpovedať na všetky možné aj nemožné otázky a bude taký rozsiahly, že by sa čitateľ musel veľmi snažiť, aby v ňom nenašiel to, čo hľadá. Tento typ obsahu má aj svoj názov. Hovorím o Skyscraper technike od Briana Deana.

Pre viac informácií si pozrite video nižšie:

Konkrétny príklad:

Nakoľko ide o linkbuildingovú metódu, ktorá je náročná na čas, dlho som s ňou otáľala. Potom sa mi však naskytla skvelá príležitosť vyskúšať si to na svojom osobnom blogu. Keďže som sa po návrate z Ázie chystala napísať článok o digitálnom nomádstve, rozhodla som sa to spojiť s linkbuildingovým experimentom a napísala som ten najkomplexnejší článok o digitálnom nomádstve, ktorý na slovenskom trhu existuje.

Článok som písala 2 týždne a vyprodukovala obsah v rozsahu bakalárskej práce. Ale stálo to za to.

Podarilo sa mi získať viac než 10 odkazov na jeden článok, čo je na slovenské pomery celkom pekné číslo.

Veľkú časť webov som oslovila sama, niekoho som o odkaz vyslovene požiadala, ale postupne som začala zbierať aj prirodzené odkazy. Napríklad tento z portálu ekonomika.sme.sk bol veľmi milým prekvapením.

Oplatí sa to?

Som viac než na 100% presvedčená o tom, že čas investovaný do takto kvalitného obsahu sa skôr či neskôr vráti.

Túto metódu sme skúšali aj na blogu Spotibo, konkrétne na tematiku meta popiskov. Zatiaľ máme len pár získaných odkazov, pretože medzinárodný trh je troška väčší oriešok než slovenský, ale aj tak verím tomu, že časom uvidíme výsledky, s ktorými budeme spokojní.

2. Odkazujem na zaujímavé blogy a kvalitné články

Toto sa môže zdať ako primitívna linkbuildingová taktika, ale mnohí si neuvedomujú jej dôležitosť. Stretla som sa totiž s tým, že autori článkov nie sú ochotní odkazovať externe, pokiaľ za to niečo nedostanú.

Pritom často získate najlepšie odkazy tak, že prvý krok urobíte práve vy. Tým, že odkazujete na iných, dávate o sebe vedieť, budujete si nové vzťahy a zároveň posilňujete kvalitu vášho obsahu.

V prípade, že na niekoho odkážete, nebojte sa následne daný portál alebo blog osloviť a povedať mu to. Len tak. Nič za to nechcite. Som presvedčená o tom, že oni si na vás neskôr určite spomenú.

Konkrétny príklad

Chcete získať odkaz od Avinasha Kaushika? Odkážte na jeho článok. Mne sa tak podarilo získať odkaz z jeho blogu vďaka “pingom” vo WordPresse. Stačilo, aby som odkázala na jeho článok a on to schválil vo svojom WordPresse, kde mu chodia upozornenia na odkazy. Je to síce nofollow odkaz, ale tie sú tiež dôležitou súčasťou zdravého odkazového portfólia. Mne z toho odkazu prišlo dokonca aj pár návštev.

ping kaushik

Pingy vo WordPresse síce úplne nesúvisia s tým, čo som písala vyššie, ale je to ďalší pekný vedľajší efekt toho, čo môžete získať, keď budete odkazovať externe.

3. Komentujem na sociálnych sieťach

Komentovanie na sociálnych sieťach súvisí tak trochu s druhým bodom. Platí tu totiž podobné pravidlo. Urobte v niečom prvý krok, pomôžte niekomu inému a v konečnom dôsledku za to môžete získať aj odkaz.

Viac si o tom môžete prečítať aj v rozhovore s Matoušom Vinšom na tému ako sa dostať do médií. Matouš mi potvrdil, že je dôležité pomáhať novinárom, keď vás o to poprosia a takisto to môžete robiť sami od seba bez priameho oslovenia, napríklad na sociálnych sieťach.

Konkrétny príklad 

Keď som písala článok o tykaní vs vykaní na internet ako podklady mi poslúžili primárne komentáre ľudí z facebookovej diskusie. Stačilo, aby sa zapojili s niečím hodnotným do diskusie a mali veľkú šancu objaviť sa aj s odkazom v článku.

tykanie-vykanie

4. Rada napíšem recenziu na služby či referenciu na človeka

Ak ste si zakúpili nejaký dobrý produkt, využili kvalitnú službu alebo radi spolupracujete s nejakým konkrétnym človekom, nebojte sa o to podeliť. Jednak pohladíte ego človeka či služby, ktorú recenzujete a zároveň môžete získať nejaký ten odkaz.

Vtip je v tom, že často čakáme, kým nás druhá strana vyzve k zaslaniu našej recenzie. Napísali ste niekedy recenziu na Heuréke ešte predtým ako vám prišiel e-mail so žiadosťou? Ja teda nie.

Ak však robíte aktívny linkbuilding, môžete sa aktívne zamerať na recenzie či služby bez toho, aby vás o to protistrana ako prvá požiadala. Vo väčšine prípadov sa dotyčná osoba poteší vašej iniciatíve a recenziu s odkazom na web umiestni. Ak nie, nevadí, je to aj ich strata, nielen vaša.

Kedy premýšľať o napísaní recenzie?

  • Absolvovali ste nejaké zaujímavé školenie?
  • Využili ste novú, zaujímavú službu?
  • Prečítali ste nejakú čerstvo vydanú knihu?
  • Využili ste služby freelancera či agentúry?

Konkrétny príklad

Keď som dočítala knihu Online Gral, bola som z nej úplne nadšená. Autorovi som poslala veľmi dlhú spätnú väzbu, za ktorú mi síce pekne poďakoval, ale to bolo všetko.

Neskôr som si uvedomila, že som to vlastne mohla urobiť inak. Mala som napísať krátku recenziu na knihu a rovno mu ponúknuť, aby to umiestnil na web. Nemôžem predsa čakať, že on urobí prvý krok.

O pár mesiacov neskôr som tak urobila a s hotovou recenziou ho požiadala o umiestnenie referencie na web. Na moje prekvapenie bola odozva pozitívna a teraz mi na ich webe visí referencia s mojou fotkou a odkazom na web.

5. Prednášam na konferenciách

No dobre… nie, že by som to robila nejako často :) Moju prvú verejnú prednášku môžete vidieť na konci septembra na affiliate konferencii v Bratislave.

Každopádne aj prednášanie na konferencii má zaujímavý potenciál na získanie odkazu.

Je síce pravda, že zúčastniť sa nejakej konferencie nie je úplne ľahké a pravdepodobne to nebudete môcť zaradiť do vášho mesačného linkbuildingového plánu. Avšak, keď sa stane, že vy alebo niekto z vášho tímu na nejakej konferencii predsa len prednášať bude, snažte sa z toho vyťažiť maximum.

Okrem toho, že získate odkaz na váš web z prezentačného webu konferencie, môžete získať odkazy aj z portálov, ktoré o tejto konferencii píšu.

Takisto aj vy sami môžete aktívne konferenciu zaregistrovať do rôznych eventových portálov alebo napísať nejakým magazínom, či sa o konferencii nechcú zmieniť. Vo väčšine prípadov sa to nebude považovať za reklamu, nakoľko nie ste organizátor konferencie.

Takisto sa pravdepodobne stane, že niektoré portály budú z konferencie písať súhrny. Ustrážte si to. Ak sa o vás zmienia, ale bez odkazu, určite im napíšte a dodatočne ich o odkaz poproste.

Konkrétny príklad

Sama som skúsila z mojej prednášky vyťažiť viac než jeden odkaz. Začala som tým, že som si vyhľadala články, ktoré o affiliate konferencii píšu. Zaujal ma článok na portáli pcrevue.sk, kde už zaznelo moje meno ako prednášajúcej, avšak bez odkazu. Okrem toho bol v článku uvedený neaktuálny názov prednášky. Preto som im napísala a poprosila ich, či by mohli názov aktualizovať a zároveň, či by mohli pridať odkaz na môj web. Podarilo sa a získala som nový odkaz.

afiilkonf

6. Píšem o konferenciách, na ktorých sa účastním

K tejto linkbuildingovej metóde ma inšpiroval kolega Janko. V zásade to je úplne jednoduchá technika. Ak ste totiž účastník akejkoľvek konferencie, môžete o tom spätne vytvoriť záznam na váš blog a ideálne odkázať na ďalšie takéto záznamy iných spoločností.

Takto si vzájomne s niekoľkými blogmi môžete v podstate veľmi ľahko vymeniť odkazy. Ak by na vás neodkázali sami od seba, poproste ich o to. Ak váš článok nebude vyslovene zlý, nevidím dôvod, prečo by vás odmietli.

Konkrétny príklad

My sme túto metódu v Spotibe ešte vylepšili. Chceli sme totiž rovno vyskúšať live blogging. Rozdiel je v tom, že sme nepublikovali záznam z konferencie po jej skončení, ale robili sme to v jej priebehu.

Malo to super efekt a získali sme 11 nových odkazov. Nezískali sme ich však prirodzene. Jednotlivé weby sme museli so žiadosťou o odkaz osloviť. Pre viac informácií sa pozrite na prípadovú štúdiu o live bloggingu v linkbuildingu od kolegu Janka.

7. Chystám sa spustiť verejné školenie

Pokiaľ ste odborníkom na nejakú tematiku, prečo sa o to nepodeliť na verejnom školení či v online kurze? Podporíte tak vašu značku alebo značku vašej firmy, zvýšite vašu dôveryhodnosť, naučíte sa niečo nové a pravdepodobne aj niečo málo zarobíte. Nesnažila by som sa na tom zbohatnúť, ale pasívny príjem sa vždy hodí. A nakoniec môžete získať aj nejaký fakt kvalitný a autoritatívny odkaz.

Začať môžete na portáloch ako seduo.cz, naucmese.cz či learn2code.sk.

Konkrétny príklad

Pred niekoľkými mesiacmi som sa aj ja rozhodla urobiť verejné školenie linkbuildingu. Založila som si kurz na portáli naucmese.cz. Keďže som však z časových dôvodov nemala priestor kurz propagovať a ani pripravovať, nakoniec som možnosť prihlasovania zrušila a odložila to na neurčito.

Poznámka: Držte mi palce, aby som ho nakoniec tento rok spustila :) Ak máte záujem, napíšte mi prosím e-mail.

Ale k veci. Pri zakladaní školenia som si vytvorila aj osobný profil, kde bolo možné umiestniť follow odkazy nielen na môj web, ale aj na weby mojich klientov. Aj po zastavení registrácie na školenie môj profil stále funguje a odkazy sú stále rovnako funkčné ako predtým.

Dôležité upozornenie: Prosím, nerobte si kurzy na naucmese.cz len kvôli odkazu a následne ich nerušte. Ja som to neurobila zámerne. Ku kurzu sa určite vrátim.

8. Píšem a zapájam sa do tzv. “Round up” článkov

Som veľký fanúšik tzv. “Round-up” článkov a vôbec sa tým netajím (aj keď je pravda, že v poslednej dobe je ich až príliš veľa). Ide vlastne o typ článku, v ktorom požiadate o názor rôznych profesionálov na jednu konkrétnu tému. Tieto názory následne spracujete do komplexného článku.

roundup

Tieto články fungujú z viacerých dôvodov:

  • Ak sa do nich zapojíte, automaticky získate odkaz.
  • Ak článok vytvoríte, je takisto dosť možné, že získate odkaz napríklad v sekcii “Napísali o nás”. (Túto metódu som už spomínala v 1. diele článku.)
  • Nie je to časovo náročné ani pre jednu, ani pre druhú stranu.
  • Články sú obľúbené na sociálnych sieťach.
  • Články sú väčšinou aj dobre indexované a prinášajú pravidelnú prirodzenú návštevnosť.
  • Vytvoríte si nové vzťahy a otvoríte si dvere pre budúcu zaujímavú spoluprácu.

Konkrétny príklad č. 1

Takýto článok som dávala dokopy pre klienta o najkrajších plážach podľa slovenských blogerov. Všetci blogeri v článku dostali odkaz v podstate za niekoľko minút práce a ja som následne získala nové odkazy z ich blogov v sekciách “O nás” alebo “Média”.

Konkrétny príklad č. 2

Prispela som do Hankinho článku o najväčších chybách v začiatkoch podnikania, vďaka čomu som získala nový odkaz na svoj blog.

9. Zapisujem si svoje mesačné aktivity a pripravujem sa na zhrnutie roku 2017

Blíži sa koniec roka. Tiež sa už tešíte na všetky tie zhrnutia od blogerov? :) Ja mega. Tento rok som totiž pripravená na získanie nových odkazov.

Na prelome roka som totiž gúľala očami vždy, keď som uvidela nejaké nové zhrnutie na Facebooku. Následne som sa pristihla pri tom, že som ich prečítala asi 20 :) Nakoniec ma to namotivovalo. Aj ja sa chcem takto obhliadnuť za svojím rokom a povedať si, čo bolo a nebolo úspešné.

Na začiatku roka 2017 som si teda urobila plán toho, čo chcem tento rok dosiahnuť a každý mesiac si ho aktualizujem.

Každopádne som si až pri písaní tohto článku uvedomila, že to môžem využiť aj v linkbuildingu. Pôvodne som to robila kvôli tomu, že pravdepodobnosť dosiahnutia cieľa napísaného na papieri je väčšia, ako keby ste si ho len povedali v hlave. Dokazujú to aj výskumy.

Konkrétny príklad

Nemám síce žiaden konkrétny príklad na svojich projektoch, ale pozrite sa na pár zhrnutí z roku 2016 a kam všade odkazujú. Aj ja chcem! :)

10. Obklopujem sa správnymi ľuďmi a influencermi

ludia

Ten najdôležitejší bod som si nechala na záver. Obklopovanie sa správnymi ľuďmi a influencermi nie je niečo, čo by som robila vyslovene za účelom linkbuildingu. Týchto ľudí chcem mať okolo seba a sledovať, pretože sa pohybujem v rovnakom odvetví ako oni, zaujíma ma, čo hovoria a aké majú názory.

Poznať sa so správnymi ľuďmi je dôležité z viacerých dôvodov. Všetci vieme, že osobné kontakty a odporúčania často prinesú najlepšie pracovné ponuky, zákazky, nových kamarátov a podobne.

Ak to však všetko prepojíte, pomôžu vám títo ľudia v konečnom dôsledku získať aj zaujímavé odkazy na vaše stránky. Niektoré linkbuildingové metódy uvedené v prvých deviatich bodoch by možno neboli bez úvodného kontaktu a známostí ani možné.

Preto odporúčam, aby ste sa v podstate denne zoznamovali s rôznymi ľuďmi a influencermi. Či už osobným podaním ruky, výmenou e-mailu alebo len komentárom v diskusii.

Ktorá metóda vás najviac zaujala? Podeľte sa v komentároch!


Chcete dostávať podobné články na email?

Prihláste sa k odberu môjho newsletteru


One thought on “10 príkladov ako získavam spätné odkazy a ako to môžete robiť aj vy (2. DIEL)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *