Čo je to SEO a ako na to? Kompletný návod pre podnikateľov, manažérov a blogerov (2024)

Takže, čo je to slávne SEO? Začnime od začiatku:

SEO pochádza z anglického Search Engine Optimization a znamená optimalizáciu pre vyhľadávače (v našich končinách platí, že vyhľadávač = Google).  Na Slovensku a v Čechách sa uchytil aj pojem „SEO optimalizácia“ – čiže krkolomné (a nesprávne) „Search Engine Optimization optimalizácia“.

Každopádne…

Naozajstná otázka nie je, čo je SEO. Reálna otázka znie: „Čo mám spraviť, aby Google ukazoval na prvom mieste môj web a nie konkurenciu?

Skvelá otázka. Poďme sa na to celé pozrieť z pohľadu toho, na kom Google-u záleží najviac – z pohľadu bežného používateľa.

Predstavte si, že som sa práve rozhodol, že chcem tráviť viac času hraním počítačových hier a menej času svojím podnikaním (je to len príklad, nebojte). Môj trojročný Macbook Air je skvelý pre moje podnikanie, no keďže už pri Google Hangouts zapína ventilátory, tak na hranie budem asi potrebovať niečo iné.

Takže spravím nasledovné:

  1. otvorím svoj notebook
  2. kliknem na ikonu Chrome-u
  3. do vyhľadávača zadám kľúčové slovo “herné počítače”
  4. zobrazí sa mi niečo také:

Pochopiteľne si preklikám najprv stránky na prvých organických pozíciach. Ktoré sú organické? Tie, ktoré nie sú označené ako reklama.

Tieto stránky ponúka Google ako prvé, pretože je presvedčený o tom, že toto sú stránky, ktoré najviac zodpovedajú tomu, čo hľadám.

Kľúčové slovo „herné počítače“ je veľmi konkurenčné, preto ma neprekvapuje, že na prvých 3 priečkach vidíme veľké značky – Alzu, Datacomp a Heuréku.

Prečo si Google myslí, že práve tieto stránky mi pomôžu nájsť to, čo hľadám? Poďme to zistiť.

  • všetko sú to veľmi dôveryhodné weby, na ktoré smerujú odkazy zo stoviek až tisícok iných hodnotných webov (častokrát je to hlavne kvôli aktívnemu linkbuildingu)

Obrázok: Alza.sk je podľa Ahrefs 73,242 najsilnejší web na celom internete. Odkazuje naň takmer 2000 rôznych webov a odhadovaná organická návštevnosť je 1,2 milióna návštev mesačne.
Takéto „mega weby“ zvyknú byť veľmi dobre nadizajnované a naprogramované – vďaka tomu sa rýchlejšie načítavajú a sú lepšie prispôsobené pre používateľa.
Tieto weby investovali čas a peniaze do toho, aby boli čo najlepšie optimalizované pre kľúčové slová. Ak majú aktívny blog, sú to ďalšie body navyše.

To všetko je optimalizácia pre vyhľadávače, čiže SEO.

Človek nemusí byť génius, aby vedel, že vyššie umiestnenie vo vyhľadávačoch vedie k vyššej návštevnosti, a tým pádom aj k vyšším príjmom a ziskom.

Každý by chcel byť na prvej pozícii. Ste ľuďom na očiach a je vysoká šanca, že na vás kliknú. Ak vás potenciálni zákazníci nenájdu na prvej strane, v podstate neexistujete.

Pomôžme si štatistikami od jednej z najväčších „SEO firiem“ na svete – Moz.com:

  • 90 % ľudí si pri vyhľadávaní len preskenuje prvú stranu.
  • 75 % si pozrie len prvých 5 výsledkov.
  • 31,24 % preklikov patrí prvej stránke na prvej strane (click through rate).

Poznámka: Umiestnenie stránok vo výsledkoch vyhľadávania ovplyvňujú mnohé faktory. Môže sa stať, že sa webová stránka, ktorá má výborne odkazy, texty a UX bude z nejakého dôvodu nachádzať vo výsledkoch nižšie a slabšie optimalizované nad ňou. Pozície sa menia niekoľkokrát za deň a Google s nimi často experimentuje (v zmysle, že vás naschvál posunie umelo vyššie a potom sleduje, koľko ľudí zaujme váš výsledok).

Ako sa delí SEO?

Ak to trochu zjednodušíme (a nebudeme teraz riešiť technickú časť), tak optimalizácia pre vyhľadávače sa delí na:

  • On-page SEO: všetky faktory, ktoré sa priamo týkajú vášho webu a ktoré viete do výraznej miery ovplyvniť (dizajn webu, rýchlosť, SSL certifikát, používanie kľúčových slov, texty, nadpisy, používateľský zážitok…)
  • Off-page SEO: to, ako ostatné weby reagujú na ten váš – de facto linkbuilding (ak na vás odkazuje web Ministerstvo vnútra, tak vám to posúva oveľa viac autority, ako keď na vás odkazuje novovytvorený blog)

Ako vidíte, rýchlosť webu, jeho zabezpečenie, kvalitný obsah a texty, v ktorých sú v rozumnej miere použité kľúčové slová, odkazy z ostatných stránok – to všetko vám pomôže dostať vašu stránku na vyššie pozície.

V podstate platí: Čím lepší web, obsah a odkazy, tým viac návštevníkov zadarmo. 

Poďme sa teraz bližšie pozrieť na jednotlivé časti.

On-page SEO – upravte si web stránku tak, aby vám prinášala čo najviac

Rýchlosť webu

Vadí vám, keď sa dlho načíta stránka? To každému. Rýchlosť webu je pre váš biznis dôležitá.

Ako dlho by malo trvať načítanie webu? Ideálne 2 sekundy a menej. Pomalý web vám spôsobí vyšší bounce rate (percento ľudí, ktorí takmer okamžite opustia váš web), menej návštev, menej konverzií a menej používateľskej spokojnosti. Rýchly web je tiež jeden zo SEO faktorov.

Na otestovanie rýchlosti stránky môžete použiť napríklad: Pingdom (vyberte testovanie z Európy), GTmetrix, alebo Page Speed Insights.

Dobrý webhosting = základ pre rýchly web

WebSupport je podľa mňa najlepší slovenský hosting v pomere cena/kvalita. Viac som o nich napísal v článku Ako si vytvoriť stránku na svojom osobnom blogu.

Bezpečnosť webu:

Od roku 2018 je nutnosť, aby váš web fungoval na protokole HTTPS. Google to už berie ako štandard a ak váš web stále nemá funkčný SSL certifikát, škodíte sami sebe.

Drvivej väčšine webov stačí neplatený certifikát Let’s encrypt, ktorý dnes bez problémov rozbeháte na každom kvalitnom webhostingu. Vo WebSupporte je implementácia SSL veľmi jednoduchá a zaberie len pár minút.

OK, technické základy máme za sebou, poďme na prácu s kľúčovými slovami a textami.

Čo sú kľúčové slová?

Kľúčové slová sú slová, ktoré ľudia píšu do Google-u, keď chcú niečo nájsť. Tu je pár príkladov:

  • „audi a8“
  • „reštaurácia košice“
  • „seo konzultant bratislava“

Kľúčové slová sa delia do troch hlavných kategórií: head (hlava), body (telo) a long tail (dlhý chvost).

Head keywords sú zvyčajne jednoslovné kľúčové slová s veľkým počtom vyhľadávaní a  konkurenciou (napríklad, „poistenie“ alebo „smartfón“).

Dostať sa na prvé pozície pre takéto kľúčové slová je extrémne zložité. Zvyčajne si to žiada veľký budget a roky práce. Pri slovách s vysokou konkurenciou sa vám aj tak najskôr nepodarí dostať sa na úplne prvé miesto, pretože súperíte s mega webmi ako sú Heuréka či Wikipedia.

Utešujúcou správou pre vás môže byť to, že head keywords nie sú veľmi konverzné. Ak niekto hľadá „smartfón“, tak je oveľa ďalej od nákupu ako niekto kto hľadá „iphone 11 pro 64gb cena“.

Tip pre tých, ktorí naozaj radi čítajú: Prečítajte si článok o koncepte See-Think-Do-Care od známeho Avinasha Kaushika.

Body keywords: Body keywords sú 2-3 slovné frázy, ktoré majú slušný počet vyhľadávaní, ale sú viac špecifické ako Hlavné kľúčové slová. Body keywords sú kľúčové slová ako „tvorba webov Bratislava“ či „dobré ojazdené autá“. Tieto slová sú takmer vždy menej konkurenčné ako Hlavné kľúčové slová, ale ani v tomto prípade nečakajte prechádzku ružovou záhradou.

Long tail keywords: Long tail keywords sú dlhé, 4 a viac slovné frázy, ktoré sú zvyčajne veľmi špecifické. Long tail keywords sú frázy ako „čo to je email marketing“ (link smeruje na môj osobný blog). Dostať sa na prvú priečku pre tieto kľúčové slová je už oveľa jednoduchšie. Niekedy ich jednoducho stačí použiť v texte.

Analýza kľúčových slov: Ako nájsť a vybrať kľúčové slová (a popri tom rovno začať aj s meraním pozícii)

Každý SEO človek má svoje obľúbené nástroje a svoje zaužívané postupy. Nechcem tu na vás vybaliť 10 rôznych nástrojov, z ktorých sa vám len zamotá hlava.

Chcete niečo, čo viete aplikovať už dnes a z čoho viete teraz získať cenné informácie. Tak je? Ak áno, tak začnite tým, že si vytvoríte účet v nástroji Collabim. Na vyskúšanie (a možno aj na celú dobu) vám bude stačiť ich plán zadarmo.

Collabim vás prevedie pridaním projektu a ďalším logickým krokom je pridanie kľúčových slov. V sekcii Kľúčové slová kliknete na Pridať nové kľúčové slová. Najjednoduchšie bude kliknúť na Návrh slov pomocou Google Adwords a následne tam napísať niečo, čomu sa venujete (alebo čo napríklad predávate) na svojom webe. Potom kliknite na Získať návrhy kľúčových slov.

Collabim vám následne ukáže niekoľko návrhov na kľúčové slová, ktoré by ste mohli chcieť sledovať (občas tam budú zvláštné veci, no väčšina by mala sedieť):

Ak vás nejaké kľúčové slovo zaujalo, stačí kliknúť na Uložiť (ktoré sa potom zmení na Odstrániť). Občas vám to ukáže aj blbosti – ako môžete vidieť, mne navrhlo aj kľúčové slovo „zoznamka“. Takéto slová ignorujte a zamerajte sa len na tie dôležité.

Tieto kľúčové slová sa kliknutím na Uložiť pridajú do vášho Collabim účtu. Collabim následne začne zisťovať vaše aktuálne pozície pre tieto slová. Raz za 14 dní (pre niekoľko slov dokonca každý deň) tie pozície skontroluje a zaznamená zmeny.

Celý tento proces opakujte aj s ďalšími kľúčovými slovami na vašej stránke, až kým nebudete spokojní s počtom sledovaných slov, prípadne, kým vám Collabim nenapíše, že ste prekročili limit vášho plánu. 🙂

Týmto máte dokončenú svoju prvú (a úplne základnú) analýzu kľúčových slov. Nie je dokonalá, ale je to tá najlepšia analýza, akú ste doteraz mali. 🙂

Collabim vám už o tomto čase pravdepodobne zistil pozície pre prvé kľúčové slová a my sa teraz môžeme zamerať na to, ako vaše pozície vylepšiť a dostať na váš web viac ľudí z organického vyhľadávania.

Tip: Ak pre svoj projekt potrebujete pomôcť s on-page SEO, pozrite sa na našu podstránku Contentový SEO šprint.

Odporúčané čítanie: Postup tvorby analýzy klíčových slov (klíčovky)

Základné on-page SEO: Jednoduché zmeny, vďaka ktorým môžete získať viac návštevníkov z Google

V predchádzajúcej časti sme si povedali niečo o analýze kľúčových slov. Teraz máte v Collabime desiatky až stovky slov, ktoré sledujete. Je na čase tieto slová lepšie zapracovať na váš web.

Kde všade sa môžu nachádzať kľúčové slová? (Ak sa v niektorých pojmoch stratíte, je to OK, všetko si vysvetlíme).

  • v doméne (ak to dáva zmysel)
  • v nadpisoch
  • v podnapisoch
  • v meta nadpise (meta title)
  • v meta popise (meta description)
  • v URL adrese
  • vo vašom obsahu (produkty, informačné stránky, články na blogu…)

Kľúčové slovo priamo v doméne

Dať dôležité kľúčové slovo do domény je príklad SEO stratégie, ktorá kedysi slávila veľký úspech, no dnes už taký rozdiel nerobí. To môžete vidieť napríklad na tom, že prvé miesta pre kľúčové slová ohľadom počítačov zaberajú značky ako Alza, Datacomp a Mall, a nie weby ako „pocitace.sk“.

Zo skúsenosti z práce pre klientov vieme, že kľúčové slovo v doméne má stále význam. To môžete vidieť napríklad na obrázku nižšie – pre „poistenie“ sa ako prvý organický výsledok zobrazuje web, ktorý sa s týmto slovom dokonale zhoduje.

Kľúčové slovo v doméne vám pravdepodobne prinesie nejakú malú výhodu vo výsledkoch Google-u. Na druhej strane vás to ale výrazne obmedzí. Alza napríklad už predáva aj krmivá pre psov a evidentne sa im to vypláca. Na webe „pocitace.sk“ by granule pôsobili dosť mimo.

Kľúčové slová v URL adrese (za lomítkom)

Ak máte WordPress stránku, nie je nič jednoduchšie, ako v Nastavenia -> Trvalé odkazy začiarknuť možnosť Názov článku. Vďaka tomu potom veľmi jednoducho upravíte URL adresu akéhokoľvek produktu, článku alebo stránky.

Kľúčové slová v nadpisoch a meta nadpisoch

O nadpisoch som už na svojom blogu niečo popísal, no vždy to bolo viac-menej o tom, že musia zaujať. A to stále platí. Ak budú vaše nadpisy zaujímavé, bude na nich klikať viac ľudí a Google vás časom posunie o niečo vyššie.

Okrem toho sa ale musíte postarať o to, aby vo vašich nadpisoch boli aspoň nejaké kľúčové slová. Ideálny nadpis obsahuje vyhľadávané kľúčové slová a zároveň vyzerá dostatočne lákavo, aby sme naň klikli.

Travel bloger Milan Bardún v nadpisoch často používa formulku Čo vidieť v ________ a funguje mu to dobre.

Ako písať SEO titulky

Tip: Vo WordPress-e si viete nastaviť dva druhy nadpisov – jeden, ktorý sa bude zobrazovať po rozkliknutí článku (klasický nadpis) a druhý (meta nadpis / SEO názov), ktorý sa bude zobrazovať vo výsledkoch Google a štandardne aj na sociálnych sieťach. Meta nadpis si jednoducho zvolíte cez plugin Yoast SEO.

Ak chcete mať nadpisy technicky správne, tak sa odporúča na každej podstránke používať iba 1 hlavný nadpis (H1). Vo WordPresse preto všetky podnadpisy v článkoch štandardne chcete mať ako H2-H6.

Popis stránky (meta popis):

Už ste zistili, že ak chcete zmeniť, ako vyzerá konkrétny produkt, článok alebo stránka vo výsledkoch Google, tak stačí len cez Yoast SEO zmeniť nadpis a popis. Správne zvolené kľúčové slová v popise vám poskytnú extra výhodu pri vyhľadávaní. Práve meta popis je miesto, kde chcete použiť kľúčové slová, no zároveň vyzerať ľudsky a presvedčiť používateľa, aby klikol.

Dobrý popis stránky zvyšuje CTR-ko (mieru prekliku) a ako som už spomínal, Google zbiera obrovské množstvo informácii a podľa nich sa snaží používateľom dať čo najlepšie výsledky.

Kľúčové slová v texte a v podnapisoch

Vďaka blogovaniu som rozbehol internetové podnikanie, takže som očividne zaujatý, no blogovanie je pre SEO naozaj skvelé. V článkoch máte dokonalý priestor na to, aby ste (cielene alebo necielene) používali najrôznejšie kľúčové slová. Od tých hlavných až po 5 a viac slovné frázy.

Ak chcete robiť SEO, tak články píšte najprv pre ľudí a až potom optimalizujte pre vyhľadávače. Keď to urobíte opačne, tak z vášho textu bude kričať, že vám ide len o to, aby ste dostali na stránku čo najviac ľudí a kašlete na ich zážitok.

Ďalšia vec: Google-u záleží na kvalitnom obsahu. Text s 2000 slovami má štandardne väčšiu hodnotu ako text s 300 slovami. O to viac, ak v článku ešte prelinkujete ďalšie zdroje alebo dokonca vedecké štúdie. Váš blog by mal byť kvalitný, aktuálny a zaujímavý. Ak dokážete publikovať pravidelne, máte body navyše.

Vnútorné (interné) prelinkovanie webu 

Čo je to interné prelinkovanie? Keď na svojom webe odkazujete na svoj web. Môže to byť na článok alebo na platený produkt.

Dobre spravené vnútorné prelinkovanie je super pre obe strany – pre vás, aj pre vašich návštevníkov. Vy ich na vašom webe udržíte o niečo dlhšie a oni zase môžu pohodlne pokračovať v čítaní o tom, čo ich zaujíma.

Na vlastnom webe sa tiež môžete celkom vyblázniť s textom odkazu (anchor text) a nemusíte sa báť penalizácie. Odkaz na váš web v tvare *veľmi konkurenčné kľúčové slovo* na cudzom webe môže vyvolať podozrenie, že sa snažíte umelo manipulovať výsledky Google. Na vašom webe je to však úplne OK. Bez strachu tak teda môžem odkazovať na technické SEO služby a linkbuilding služby.

Linky / backlinky / spätne odkazy – najdôležitejší faktor, podľa ktorého Google zoraďuje weby

Čo sú to spätné odkazy?

Spätné odkazy sú odkazy z iných webov, ktoré smerujú na vašu webovú stránku. Ak sa rozhodnem v článku prelinkovať výborný blog o účtovníctve od Petra Furmaníka, práve tým získal nový spätný odkaz.

Vyhľadávače považujú každý z týchto odkazov ako „hlas dôvery“ pre vašu web stránku a obsah. Každý z týchto hlasov hovorí vyhľadávačom, že daný obsah považujú za hodnotný a dôveryhodný.

Povedzme, že predávate vstavané skrine a 30 stránok bude odkazovať na vašu podstránku „Vstavané skrine“. A teda každá z týchto 30 stránok dala hlas vašej stránke. Ak niekto hľadá vstavané skrine, pre vyhľadávače je prirodzené umiestniť na dohľadateľné miesto práve vašu stránku, pretože pre túto tému na vás odkazuje mnoho stránok.

Takže čím viac mám týchto odkazov, tým vyššie bude moja stránka umiestnená vo vyhľadávačoch? Nie tak celkom. Pri spätných odkazoch platí známe klišé, že kvalita je viac ako kvantita.

Ako ale, dokelu, máte vedieť, ako vyzerá kvalitný odkaz? Všetci tí SEO konzultanti, SEO agentúry a marketingoví čarodeji to vedia. Ako to ale máte vedieť vy, keď s týmto celým ešte len začínate?

Linkbuilderov sen: Ako vyzerá dokonalý spätný odkaz? 

Poďme sa pozrieť, ako by vyzeral dokonalý odkaz.

#1: Odkaz sa nachádza na dôveryhodnom webe s vysokou autoritou

Dalo by sa povedať, že toto je najdôležitejší faktor. Ak chcete byť vyššie vo vyhľadávačoch, musíte sa sústrediť na budovanie spätných odkazov z autoritatívnych webov.

Pod „autoritatívny“ myslíme „web, ktorému Google verí“. Odkaz z oficiálnej stránky ministerstva, z webu univerzity alebo z jedného z top spravodajských portálov je určite viac ako 10 odkazov z blogov, ktoré nemajú žiadnu históriu.

Ako môžete zistiť, či je nejaký web dôveryhodný a s vysokou autoritou? Som rád, že sa pýtate.

Ako používať SEO nástroje ako Ahrefs a Majestic

V podstate takto to robí (asi) každý, kto sa venuje SEO. SEO nástroje ako Ahrefs a Majestic majú k dispozícii obrovské množstvo dát, podľa ktorých dávajú webom rôzne ratingy. Pozrime sa, čo nám ukáže Ahrefs, keď do neho naťukáme URL adresu môjho starého článku o WordPress pluginoch. (Link smeruje na môj osobný blog.)

Tie najdôležitejšie metriky som vám zvýraznil. UR znamená rating konkrétnej podstránky, čiže v tomto prípade je to rating článku o pluginoch pre WordPress.

DR je všeobecný rating môjho osobného webu. Číslo bude rovnaké, nech tam zadáte akúkoľvek URL adresu z webu vojkovsky.sk.

Backlinks je počet odkazov, ktoré smerujú na túto podstránku, no toto číslo nie je tak dôležité, ako by sa zdalo. Jeden web totiž na vás môže odkazovať aj zo stoviek podstránok (napríklad, ak má odkaz v pätičke). Dôležitejšie je to číslo pri Referring domains. Toto číslo nám hovorí, koľko rôznych webov odkazuje na konkrétnu podstránku.

Ak vás teda zaujíma celková autorita webov, najviac vám o nej povedia metriky „DR“ a „Referring domains“.

Koľko stoja takéto nástroje na analýzu odkazov? Oplatí sa mi do nich investovať?

Tieto SEO nástroje sú pomerne drahé. Majestic začína niekde na úrovni 50 €/mesiac, Ahrefs stojí približne dvakrát viac. Trochu ma mrzí, že po pričítaní DPH zaplatí Slovák za rovnaký nástroj viac ako Američan, ale nebudeme tu teraz rozoberať geografické naceňovanie, však? 🙂

Každopádne si myslím, že väčšine z vás sa neoplatí investovať 50 € mesačne do nástroja, ktorý slúži hlavne na analýzu spätných odkazov.

Ahrefs ponúka (aspoň v čase písania tohto článku) 7-dňovú skúšobnú verziu za 7 dolárov. Za 7 dní sa dá posťahovať veľa užitočného materiálu. Napríklad odkazy vašej konkurencie. 🙂

Poslednou možnosťou je použiť nástroj Link Explorer od firmy Moz. Po registrácii vám umožní zadarmo zobraziť základné info o 10 weboch za jeden mesiac.

Ako odhadnúť kvalitu web stránky, keď nemáte prístup k SEO nástrojom?

V prípade, že nechcete platiť 50 € a viac každý mesiac za softvér a už ste použili skúšobnú verziu od Ahrefs (a Link Explorer od Mozu vám nestačí), tak sú aj iné spôsoby, ako môžete odhadnúť (nie určiť) kvalitu webu.

Asi najjednoduchším je skúsiť zadať viacero relevantných kľúčových slov do Google a sledovať, či sa vám daný web zobrazí na vysokej pozícii, alebo či si ho vo výsledkoch vyhľadávania ani nevšimnete.

#2: Konkrétna podstránka, z ktorej máte odkaz, už sama o sebe získala nejaké odkazy a dobre sa zobrazuje na kľúčové slová

Autorita domény je veľmi dôležitá, no odkazy z rôznych článkov a podstránok na rovnakom webe môžu mať rôznu hodnotu. Preto sa oplatí sledovať aj metriku „UR“, o ktorej som písal v bode vyššie.

Ak máte Ahrefs, určite sa oplatí sledovať aj metriky Organic search a Organic keywords.

#3: Relevancia: Váš odkaz dáva zmysel

Ak ste už riešili kúpu vlastnej nehnuteľnosti, tak ste pravdepodobne počuli, že pri nehnuteľnostiach záleží hlavne na 3 veciach: poloha, poloha a poloha. Pri odkazoch je to podobné.

Odkazy z relevantných webov vám pomôžu najviac. Na druhej strane, príliš veľa odkazov z úplne nerelevatných stránok vám môže spôsobiť viac problémov ako úžitku.

Príklad: Mám e-shop, na ktorom predávam kancelárske stoličky. Link z magazínu o bývaní a nábytku teda bude mať väčšiu hodnotu, ako link odkazujúci zo stránky o dovolenkách.

#4: Text odkazu (anchor text) je prirodzený

Pri aktívnom budovaní odkazov (čiže linkbuildingu) treba dať pozor na to, aby ste to neprehnali s používaním kľúčových slov v texte odkazu.

Nechcem tu písať nejaké konkrétne pravidlá a percentuálne rozloženie. Len si dajte pozor na to, aby v prípade, ak máte e-shop so stoličkami spomenutý v príklade vyššie, všetky vaše odkazy neboli z textu „kancelárske stoličky“. Takéto niečo by vyzeralo veľmi neprirodzene a mohli by ste vzbudiť podozrenie a veľký Google by si na vás mohol posvietiť.

Vy chcete, aby bol váš linkbuilding krásne prirodzený. Pokojne tam raz za čas dajte aj vaše hlavné kľúčové slová, ale pozor na to, aby ste nemali iba takéto odkazy.

#5: Link je “dofollow”

Spätné odkazy sú buď dofollow, alebo nofollow. Jednoducho vysvetlené: Dofollow odkazy prenášajú SEO autoritu, nofollow odkazy ju neprenášajú.

V linkbuildingu sa teda snažíme primárne o dofollow odkazy.

V praxi platí, že získať dofollow odkaz je ťažšie ako získať nofollow odkaz. Ak chcete nofollow odkaz z Instagramu, stačí si založiť profil a dať link do BIO. Dofollow odkaz z Instragramu nezoženiete, tak sa ani nemusíte snažiť. 🙂

Obrázok: Červené označenie nofollow odkazu robí Chrome rozšírenie Nofollow.

#6: Spätný odkaz je zo stránky, ktorá na vás predtým neodkazovala

Opäť sa vrátim k hlasu dôvery. Ak vám už napríklad Hospodárske noviny dali svoj hlas v niektorom zo svojich článkov, tak ďalší odkaz z HNonline vám neprinesie toľko ako napríklad úplne nový odkaz z eTrend, kde ste doteraz link nemali.

25 odkazov z 25 rôznych domén je lepších ako 1000 odkazov z tej istej web stránky.

#7: Pozícia odkazu na stránke

O tomto sa vedie v SEO komunite veľká polemika. Všeobecne ale môžeme povedať, že ak máte na výber medzi odkazom v strede článku a odkazom v jeho poslednej vete, tak radšej vezmite ten odkaz v strede.

#8: Odkaz je úplne prirodzený a nijako ste sa oň nepričinili

Ideálny odkaz je taký, ktorý vám dal niekto len tak, sám od seba. Povedzme, že ste napísali článok o elektromobiloch tak dobre, že naň odkázalo viacero veľkých auto-moto magazínov typu TopSpeed a tiež zopár blogerov. Vy ste ich za odkaz neodmenili ani finančne, ani nijak inak.

Takéto odkazy sú tie najlepšie. V praxi to takto ale väčšinou nefunguje, na Slovensku obzvlášť. Na to, aby ste získali odkazy zo silných webov, vám väčšinou dobrý obsah stačiť nebude.

Link building – ako získavať kvalitné odkazy, ktoré vás vystrelia na prvú stranu za cenu, ktorá vás nezruinuje

Linkbuilding je budovanie spätných odkazov. Ako teda môžete aj vy získavať odkazy zo silných webov?

#1: Tvorba hodnotného obsahu

Pozrime sa na to najprv z iného pohľadu. Prečo by ste vôbec chceli na vašej stránke umiestniť odkaz na nejaký iný web?

Pravdepodobne preto, lebo môžete obohatiť obsah vašej stránky a ponúknuť tak návštevníkom ďalšie informácie na danú tému. Na ktoré stránky by ste teda odkazovali? Na také, ktoré sa vám páčia, majú zaujímavý a relevantný obsah. Ak teda chcete, aby ostatní odkazovali z ich stránok na vás, musíte mať relevantný a hodnotný obsah.

Keď sa ľuďom nechce podrobne rozoberať nejakú tému, tak jednoducho odkazujú na ostatné stránky, ktoré tieto informácie obsahujú. Tvorbou kvalitného a hodnotného obsahu môžete dosiahnúť, aby na vás ostatní odkazovali z vlastných stránok. Navyše sa z vás stáva odborník v danej oblasti.

Kvalitný obsah je však iba základom pre linkbuilding. Na zopár odkazov vám pravdepodobne samotný dobrý obsah stačiť bude, no dieru do sveta iba dobrým contentom neurobíte.

#2: Guest blogging – hosťovské príspevky

Čo keby som vám povedal, že dobré články nemusíte písať iba pre svoj web? Jedným z najistejších spôsobov, ako získať odkaz, je si vopred dohodnúť hosťovský príspevok na nejakom silnom webe z vášho odboru.

Dnes potrebuje kvalitný obsah takmer každý web. Firemné budgety a kapacity copywriterov sú však obmedzené, a preto mnoho skvelých webov ocení, keď im ponúknete, že pre nich niečo napíšete. Samozrejme, zadarmo, iba za to, že v článku bude jeden odkaz na váš web.

#3: PR články – slovenská klasika

Sú podobné ako guest blogging, akurát za umiestnenie vášho článku na iných stránkach zaplatíte. Gabka Koščová má na svojom blogu výborný príspevok o PR článkoch, kde sa dozviete všetko potrebné.

#4: Výmena odkazov (napríklad aj s vašou konkurenciou)

Skvelým spôsobom, ako získať relevantné spätné odkazy, je jednoducho osloviť silné weby v podobnom odbore a dohodnúť napríklad výmenu odkazov medzi vašimi blogmi. Niekedy sa môže stať, že sa budú vaše weby viac či menej prekrývať v sortimente.

Na Slovensku radi hráme sami za seba a ak sa dá, tak aj na vlastnom pieskovisku. Len málo webov by bolo ochotných odkazovať na iný web, kde je vôbec nejaká zhoda ponúkaného sortimentu. Ak sa to však predsa podarí dohodnúť, môže z toho byť veľký posun vpred pre oba weby oproti všetkým ostatným konkurenčným webom.

#5: Spolupráca s blogermi

Vymieňať odkazy sa samozrejme dá aj s blogermi. Hlavne v prípade, že vy sami máte osobný blog. Blogerov samozrejme môžete motivovať aj inak – vouchery na nákup vo vašom e-shope, recenzia výmenou za tovar či klasicky cez peniaze. S platenými odkazmi ale opatrne. 🙂

Tak, toto bolo 5 taktík, ako môžete aj vy získavať spätné odkazy pre váš web. Samozrejme, týchto 5 taktík ani zďaleka nie sú jediné, ktoré sa dajú použiť. Na začiatok to ale bude viac než dosť. 🙂

Technické SEO: Čo naozaj potrebujete vedieť

Na začiatku článku som povedal, že ak si to trochu zjednodušíme, tak sa SEO delí na on-page a off-page. Naozaj je to ale nejako takto:

SEO diagram – technické seo, on-page SEO a off-page SEO

Ak si o technickom SEO začne čítať niekto, kto so SEO doteraz nemal žiadne skúsenosti, tak ho pravdepodobne čaká veľká bolesť hlavy. Indexovanie, crawlovanie, redirecty, Search Console, sitemapy… – no, viem si predstaviť aj príjemnejšie čítanie.

Podstatou celého tohto článku je dať vám ideálne množstvo a hĺbku informácii. Nechcel som, aby bol tento článok o „5 jednoduchých trikoch pre lepšie SEO“, no zároveň vás nechcem zahltiť toľkými informáciami, že z nich akurát tak dostanete paralýzu z analýzy.

Crawlovanie a indexovanie webu

Povolený crawling (crawlovanie) znamená, že boti od Google-u môžu slobodne prechádzať váš web (prípadne iba vybrané časti). Indexovanie zjednodušene znamená, že Google vás môže zaradiť do svojich výsledkov.

Zabezpečiť správne crawlovanie a indexovanie je najdôležitejšia časť celého technického SEO. Ak budete mať na vašom webe zakázané indexovanie, váš web sa jednoducho nebude zobrazovať vo výsledkoch Google-u a vy tak nebudete mať organickú návštevnosť.

Ako zistím, či ma Google indexuje?

Ak váš web funguje aspoň nejaký ten týždeň, tak si ho skúste vygoogliť. Ak to nepomôže, napíšte do vyhľadávača site:vasweb.sk a sledujte, či sa vám zobrazia výsledky.

Ak sa vám zobrazuje niečo podobné ako mne, tak váš web Google (všeobecne) indexuje.

Čo ak ma Google neindexuje?

Ak máte nový web, na ktorý zatiaľ nesmerujú žiadne odkazy, tak vás dosť možno Google ešte nezaregistroval. Dajte tomu čas.

Ak už funguje váš web dlhšie a stále sa nezobrazujete vo výsledkoch Google-u ani na svoju značku, určite si skontrolujte váš súbor robots.txt. Ak máte WordPress, skontrolujte si Nastavenia -> Čítanie a v nich položku Viditeľnosť pre vyhľadávače.

Sitemapa – mapa vášho webu

Sitemapa je mapa vašej stránky pre vyhľadávače (Google, Seznam a iné). Pomáha im lepšie sa orientovať na vašom webe a zaindexovať celý váš obsah.

Pri webe, ktorý má 4 podstránky a všetky z nich sú v menu (= Google ich neprehliadne, ani keby chcel), tak pravdepodobne implementácia sitemapy nedáva zmysel. Ak však máte e-shop s 14329 produktami, tak je sitemapa absolútna nutnosť.

Ak používate WordPress, stačí si nainštalovať a aktivovať plugin Yoast SEO. V nastaveniach General -> Features potom stačí povoliť vytvorenie sitemapy.

Ak používate iný systém, prípadne máte web na mieru, odporúčam ohľadom tohto kontaktovať vášho programátora.

Tip: Ak pre svoj projekt potrebujete pomôcť s technickým SEO, pozrite sa na našu podstránku Technický SEO šprint.

Záver: Potrebujete pomôcť s vaším SEO?

V článku sme si prešli všetko, čo by mal laik vedieť o SEO, ak chce získavať viac návštevníkov z vyhľadávačov.

Samozrejme, optimalizácia pre vyhľadávače je oveľa komplexnejšia, než ako by sa dalo obsiahnuť v jednom článku. Po prečítaní tohto článku sa už ale nestratíte ani počas konzultácie so SEO odborníkom.

V agentúre Increaseo vidíme obrovský potenciál v tom, aké výsledky sa dajú získať cez kvalitne robenú optimalizáciu. Takisto máme skvelé meno a referencie, stačí si pozrieť našu hlavnú stránku. 🙂

Ak teda potrebujete pomoc s vaším SEO, rezervujte si bezplatnú SEO analýzu so špecialistom. Nemáte čo stratiť.

O autorovi

Roland Vojkovský

Riadim SEO agentúru Increaseo, mudrujem hlavne o marketingu (tu aj na osobnom blogu ) a budujem webové projekty postavené na kvalitnom obsahu a poctivom SEO. Čiže presne tak, ako to radím aj ostatným.