Content marketing,Linkbuilding

PR články ako nutné zlo pre linkbuilderov

Ako napísať PR článok

Tento článok píšem pre všetkých vás “nešťastníkov”, ktorí ste s najväčšou pravdepodobnosťou dostali zadanie na napísanie PR článku a neviete si s ním dať rady. Alebo vám niekto zadal, aby ste našli priestor (teda webové stránky), kde sa dá taký PR článok uverejniť buď zadarmo, alebo za peniaze? Ak je niečo z toho váš prípad, čítajte ďalej. Ak to váš prípad nie je, nevadí, v článku nájdete aj stručné informácie o tom, čo to tie PR články vlastne sú, ako vznikali a prečo by sme ich mali nahradiť niečím sofistikovanejším. Poviem vám takisto to, ako PR články súvisia so SEO, aké sú ich približné ceny a ako také články písať. Ste pripravení?

PR články a ich “definícia”

Prečo som použila úvodzovky? Pretože si nie som istá, či niekto dokáže “PR články” definovať úplne správne a tak, aby s tou definíciou boli všetci slovensko-českí markeťáci stotožnení. Nejdem teda nikoho ani nič citovať, ale skúsim vám to polopatisticky vysvetliť. PR je skratka pre Public Relations, čo je forma marketingovej komunikácie. Public Relations je založené na budovaní vzťahu s médiami, takže nejde o platenú formu propagácie. Avšak PR článok, ako ho vníma väčšina slovenského a českého trhu, nemá s Public Relations v podstate žiadnu súvislosť, nakoľko pojem PR článok sa začal používať v spojení so SEO (optimalizáciou pre vyhľadávače), čo vám vysvetlím o chvíľku.

PR článok verzus PR správa

Ešte predtým, ako sa dostanem k SEO a PR článkom, chcem vás upozorniť na ďalší pojem. Ide o pojem PR správa, respektíve tlačová správa. Toto je konečne komunikačný nástroj PR špecialistov, ktorý si však niekto omylom môže zameniť za PR článok. Tlačové správy pripravujú PR špecialisti pri predstavení nových produktov, pri oznamovaní investícií a podobne. Táto správa sa následne pošle novinárom ako podklad k možnému článku, ktorý novinár na základe tejto správy napíše. Avšak výsledný článok nie je PR článok. Je to klasický redakčný článok napísaný na základe tlačovej (PR) správy. Takže, pozor na to.

PR články a SEO

PR články a SEO

Nemám to podložené žiadnymi dátami a hovorím len čisto z vlastných skúsenosti, ale pojem PR článok sa používa predovšetkým v spojitosti so SEO. Takže, čo to teda ten PR článok (v súvislosti so SEO) je? Je to článok, ktorý je vytvorený predovšetkým umelo a len kvôli tomu, aby ste doň mohli umiestniť spätný odkaz na vaše stránky. Ak to ešte neviete, tak spätné odkazy sú jedným z faktorov, ktoré zlepšujú vaše pozície vo vyhľadávačoch, a teda zvyšujú vašu návštevnosť z prirodzeného vyhľadávania. Tieto faktory nejdem detailne popisovať a ani vám nechcem vysvetľovať, ako funguje SEO. Ak si to potrebujete naštudovať, tak na začiatok odporúčam tieto 3 články:

Keď sa vrátim v čase o 7 rokov a viac, keď som ešte tvorila spätné odkazy pre klientov v hájedničke, môžem povedať, že tak 90% mojich link buildingových aktivít bolo tvorených prevažne PR článkami. Tak ľahké to vtedy bolo.

Našťastie Google voči tomuto typu webspamu rázne zakročil, za čo som mu teraz spätne nesmierne vďačná, aj keď pred tými siedmimi rokmi ma dosť naštval. Predtým, ako to Google urobil, totiž existovali desiatky (ak nie stovky) PR serverov, kde sme mohli PR článok rad radom publikovať. A zadarmo. Super, nie? Ak si to naša firma alebo klient mohli dovoliť, raz za čas sme niečo nakúpili na “kvalitnejších weboch”, ktoré sme splašili na Placle alebo niekde počas nejakej obsiahlejšej link buildingovej rešerše.

Takýto PR článok vtedy stál približne od 250 Kč (10 €) až po 2500 Kč (100 €). Ten drahší si už mohol dovoliť málokto, nakoľko to bola výsada veľkých klientov a aj to sme takéto články nakupovali len výnimočne. No a v takejto forme existujú PR články ešte dnes. Až nato, že už sa nepublikujú zadarmo, pretože väčšina PR serverov zanikla tesne po update od Googlu.

Ak na nejaký taký server ešte dnes narazíte, oblúkom sa mu vyhnite. Dnešné PR články sú už teda výhradne platené, s výnimkou nejakých dohodnutých spoluprác, kde sa stanovia iné než finančné podmienky.

Čo teda od vás chce človek (šéf, klient), ktorý vám dal za úlohu napísať PR článok? Chce od vás napísať článok, ktorý bude uverejnený na nejakej inej stránke než tej vašej (napríklad v nejakom magazíne) a jeho primárnym cieľom bude prelinkovať obsah článku na váš web.

PR články ako prostriedok propagácie

Nechcem v tomto článku hádzať všetky PR články do jedného (SEO) vreca. Mnohí si ich skutočne platia ako prostriedok propagácie a dúfajú, že im cez ne príde nejaká návštevnosť, prípadne zviditeľnia svoju značku. Takýchto platených článkov s reálnym dosahom je však podľa mňa na slovenskom a českom trhu veľmi málo. Ja sama som sa ešte nestretla s tým, aby zakúpený PR článok priniesol klientovi nejaké reálne výsledky. Reálne výsledky totiž často prinesú len tie prirodzené texty.

Čítanosť PR článkov

“A tie PR články teda aj niekto číta?” Ja osobne si myslím, že len veľmi mizivé percento ľudí si nejaký takýto článok prečíta. A aj to mizivé percento je celkom optimistické tvrdenie. Ak chcete, aby si váš článok na cudzom webe reálne niekto prečítal a odkaz v ňom neslúžil len kvôli SEO, radšej napíšte guest post alebo si zaplaťte za natívnu reklamu. Prípadne zvoľte iný formát obsahu, za ktorý si zaplatíte a ktorý bude prínosný pre užívateľa, napríklad recenzia produktu.

Problém u PR článkov je predovšetkým ten, že redakcia ich väčšinou nepovažuje za hodnotný obsah a ani za súčasť redakčného plánu. Tým pádom článok jednoducho nahodia na web a nijak extra ho nepropagujú. Okrem toho článok označia ako PR článok alebo Inzercia, čo jednak v čitateľoch automaticky vyvoláva voči článku averziu a pre vyhľadávače to je zároveň negatívny signál, pretože vidia, že si za článok platíte.*

*Podľa pravidiel od Googlu by mal byť každý takýto platený článok označený s atribútom “nofollow”. Osobne si však myslím, že ak máte 1 zo 100 odkazov označený ako inzerciu a nepoužili ste atribút “nofollow”, nič sa nedeje. Horší prípad by bol, ak by ste takých odkazov mali 99 zo 100.

S niektorými portálmi sa dá dohodnúť, aby váš článok ako PR neoznačovali. Na čítanosti vám to môže, ale nemusí pomôcť. Záleží od konkrétneho webu. Ale aspoň sa trocha skryjete pred Googlom.

Sú PR články zlé alebo dobré?

Byť či nebyť? To je otázka 🙂 Najradšej by som vám, samozrejme, povedala, že PR články sú čisté zlo a všetci by sme sa nimi mali hneď teraz prestať zaoberať. Ale keďže aj ja ešte občas nejaký ten PR článok kúpim, šla by som sama proti sebe. Aj keď osobne si myslím, že ja mám ešte, čo sa týka SEO a link buildingu, celkom rozum. Horší sú SEO šamani, ktorí sa každej jednoduchej a čo i len trošku fungujúcej aktivity chytia zubami – nechtami a začnú nakupovať PR články ako o život. Nielenže podporujú tvorbu web spamu na internete, kopú si vlastný hrob a o pár mesiacov alebo v lepšom prípade rokov môžu očakávať nepríjemnú správu od Googlu v Google Search Console.

Pre internetový svet a pre užívateľov nie sú PR články žiadnym prínosom. V drvivej väčšine prípadov ide o web spam, ktorý nikto okrem robotov nečíta. A keďže obsahu na internete už máme požehnane a nestíhame čítať ani ten kvalitný, nekvalitný obsah nikomu a ani ničomu neprispieva. Z pohľadu biznisu, SEO a link buildingu sa asi ale PR článkom nevyhnete. Ako som už spomínala, je to relatívne jednoduchá link buildingová aktivita, ktorá je pre všetkých lenivých linkbuilderov požehnaním.

Zásady pre “zodpovedný” PR článok

Ak ste teda aj vy jedným z tých, ktorí sa PR článkom nevyhnú, skúste dodržiavať aspoň pár “zodpovedných” zásad ako na takú tvorbu PR článkov. Nielen pre dobro internetu, ale aj pre váš pokojnejší spánok:

  • Zabudnite na chvíľku na to, že PR články nikto nečíta. Ospravedlňujem sa, že som vám to povedala, ale musela som. Ak na to však pri písaní nebudete myslieť, neskĺznete k tomu, že: “Niečo tam už napíšem, veď to je aj tak jedno”.
  • Predstavte si, že píšete článok, pod ktorý podpisujete vaše meno (čo u PR článkov nie je väčšinou realita) a ktorý by mohol byť umiestnený napríklad na vašom blogu. Takto sa budete aspoň snažiť o prínos obsahu.
  • Odkaz do článku umiestnite tak, aby ste vyvolali v potenciálnom čitateľovi chuť na odkaz kliknúť. Čím viac nerelevantný a čím viac optimalizovaný odkaz do článku umiestnite, tým menšiu šancu máte, že naň niekto aj klikne.
  • Článok napíšte tak, aby sedel tematicky a obsahovo webu, kde ho budete publikovať.
  • Nevenujte PR článkom všetku vašu link buildingovú energiu a čas. Strážte si vaše odkazové portfólio a dbajte na to, aby odkazy z PR článkov tvorili minimum vašich odkazov.

Ako napísať PR článok

Vyššie som vám už uviedla pár zásad, ako k tvorbe PR článkov pristupovať, ak už nemáte inú možnosť. Ako však taký PR článok napísať?

V zásade dodržujte rovnaké zásady, ako pri písaní klasických článkov.

Odraziť sa môžete od môjho článku, ako napísať dobrý článok. Zhŕňme si však niekoľko základných tipov:

  • Vymyslite super nadpis, ktorý bude užívateľa nútiť k tomu, aby naň klikol.
  • Dajte článku štruktúru – podnadpisy, tučné písmo, odrážky.
  • Píšte v prvej osobe. Lepšie sa to číta.
  • Zdôraznite to, čo je dôležité. Napríklad tučným písmom alebo graficky text oddeľte od zvyšného textu.
  • V jednoduchosti je krása.
  • Nezabudnite na obrázky, prípadne videá.
  • Optimalizujte na vyhľadávané kľúčové slová. Áno, aj keď píšete PR článok. Ak to nikto neprečíta na webe, môže sa naň prekliknúť z vyhľadávania a následne sa dostať k vášmu odkazu. Cesta je to dlhšia, ale môže fungovať.
  • Odkazujte nielen na svoje stránky, ale pokojne odkazom podporte nejaký ďalší článok, v ktorom máte odkaz.
  • Nepreháňajte to s optimalizáciou anchor textu (textu, z ktorého odkazujete). Buďte prirodzení.

Vzor PR článkov

Teóriu už ovládate, poďme sa pozrieť na nejaké konkrétne PR články a povedať si, ako by mohol vyzerať ten váš.

Vzor PR článku číslo 1 = Ako to nerobiť

Začnime tým, ako by to vyzerať nemalo. Na PR článok na obrázku nižšie ma upozornil známy Miro Beňo, tak mu to aspoň takouto “publicitou” chcem oplatiť.

Takže, čo je na tomto článku také zlé?

  • V prvom rade to je totálne neprínosný (bullshitový) kus obsahu.
  • Odkaz “kvalitný atrament do tlačiarne” aspoň nie je v základnom tvare, ale je v článku ako päsť na oko a nemá s obsahom článku absolútne nič spoločné.
  • Ďalšie 2 odkazy na Windows sa aspoň tvária relevantne a autor sa nimi pravdepodobne snažil zachrániť ten hrozný odkaz vyššie.
  • Autorom článku je “prispievateľ”, čo je jasné znamenie toho, že sa majiteľ webu s portálom dohodol, že nechce byť označený ako inzercia. Ale zároveň sa pod taký hrozný článok nikto nechcel podpísať menom.
  • Článok má 69 pozretí, no pochybujem, že to niekto reálne aj prečítal a neklikol len omylom na relatívne vstrebateľný nadpis článku.
  • O tom, že v článku chýbajú akékoľvek relevantné obrázky, citácie, formátovanie, už ani nehovorím.

Vzor PR článku č. 2 = Ako to robiť lepšie

Denník N je jediný denník, ktorý prechádzam denne od vrchu až po spodok. A, bohužiaľ, aj u nich sa občas objaví inzercia. Nezazlievam im to, pretože len z predplatného sa žiť nedá. A je mi jasné, že firmy zaplatia už len za to, aby na titulke Denníka N mohli byť. Škoda však toho nevyužitého potenciálu. Pozrite sa napríklad na tento článok : https://dennikn.sk/1149186/6-sposobov-ako-udrzat-mlade-talenty-vo-firme/?ref=tit Názov aj úvod článku by mi prišiel na Denníku N v pohode lákavý aj v prípade, že by nešlo o inzerciu. Myslím, že takáto téma by mohla byť fakt zaujímavá na detailnejší rozbor.

Obsahovo nie je článok síce najlepší, ale na druhej strane to je aspoň ako-tak čitateľné a nie je to vygenerovaný bullshit (ad prvý vzor PR článku). Ale, pozrite na to ukončenie. Odkaz na biznis úvery od Tatra banky? Akože fakt? Ako to súvisí s tým, ako udržať mladé talenty vo firme? Pochopila by som, ak by tam dali odkaz na ich kariérnu stránku a ukázali, že oni si mladých ľudí vo firme vedia udržať. Ale toto?

Čo by teda šlo urobiť lepšie?

  • Ak by tento článok nebol na Denníku N, ale v nejakom inom biznis magazíne, prišiel by mi legitímny a obsahovo by som ho aj pochválila. Na Denníku N je však jasné, že ide o inzerciu. Jednak je tak označený, čo je logické, pretože spravodajstvo z redakčných článkov nemôže linkovať komerčne, ale zároveň je obsahovo na úplne inej úrovni než ostatné články N-ka.
  • Odkaz na konci článku je totálne mimo. Nerelevantný. Netuším, či ten odkaz mal aj nejaké prekliky, ale dokážem si predstaviť, že nie. Ak by to šlo na kariérnu stránku alebo by tam bolo iba napísané niečo v zmysle “vypracované v spolupráci s Tatra bankou”, odpustila by som im to.
  • Z tejto témy sa dali vytrieskať oveľa zaujímavejšie informácie. Aj keď pozitívne hodnotím externé odkazy na prieskumy, verím, že copywriter v Tatra banke by zvládol aj niečo lepšie.
  • Do článku by som namiesto fotiek z fotobaniek umiestnila aspoň pár fotiek mladých ľudí priamo z prostredia Tatra banky. Už keď si za to PR platia, tak takýto branding mi príde ako minimálna snaha. Veď dnes sa už aj iPhonom dajú spraviť prezentovateľné fotky.

Vzor PR článku č. 3 a 4 = Ako to robiť

Mám pre vás ešte 2 príklady PR článkov, ktoré sú podľa mňa urobené dobre a relevantne a pokojne by som ich takto sama publikovala. Samozrejme, oba sa dajú urobiť lepšie, ale poďme si ukázať, čo je v tomto prípade spravené správne. V tomto PR článku https://lepsiden.sk/ako-sa-zbavit-nepotrebnych-veci/ je spromovaná služba veksluj.sk, kde sa môžete zbaviť nepotrebných vecí.

Čo mi na článku príde super?

  • Je tam rovno napísané, že ide o PR a služba je predstavená už v prvých riadkoch. Neskrýva sa za žiadne ťažko optimalizované anchor texty.
  • Obsah je pre užívateľa relatívne užitočný, nakoľko ide o trendy tému.
  • Aj služba je do článku zapasovaná prirodzene a užívateľovi ju redakcia v podstate na rovinu predstavuje.
  • Ak sa niekto nezaujíma o to, ako sa zbaviť nepotrebných vecí, nebude na článok klikať. Ak sa o to ale zaujíma, dostane reálny tip na reálnu službu a vie, čo môže robiť.
  • V článku je uvedený postup aj konkrétny príklad, takže si neviem predstaviť, že by niekto po prečítaní nepochopil, o čo ide.

Čo by sa dalo spraviť lepšie?

  • Formátovanie a štruktúra článku je troška horšie spracovaná. Ale to je problém portálu a nie PR článku ako takého.
  • V článku je príliš veľa reklamy a ďalších nadbytočných reklamných formátov, čo užívateľa musí v čítaní neskutočne rušiť.
  • Obsahovo si viem predstaviť doplnenie o ďalšie tipy, ako sa zbaviť nepotrebných vecí. Určite sú alternatívy.
  • Slovenská služba by sa mohla porovnať s nejakou zahraničnou, na čom by sa dalo viac realisticky ukázať, či tento typ služieb vôbec funguje.

No a posledný PR článok, ktorý vám ukážem je opäť na spravodajskom portáli, kde sa, bohužiaľ, nedal označiť inak ako inzercia. Rovnako ako pri N-ku, ak by bol tento článok na inom portáli, prišiel by mi kvalitatívne veľmi dobrý. Článok je tu: https://www.tyzden.sk/promotion/47979/venezuela-krajina-krasnych-zien-dychberucej-prirody-a-jedinecneho-rumu/

Tu je mojich pár postrehov, čo mi príde super:

  • Článok sa dobre číta a je praktický. V článku nájdete presne to, čo sľubuje nadpis.
  • Štruktúra a formátovanie je úplne v poriadku.
  • Článok je doplnený relevantnými fotkami.
  • Z článku sa odkazuje nielen na produkty, ale aj na praktické informácie o Venezuele. Odkazy sú relevantné a sedia do kontextu článku.

Čo by som vylepšila:

  • Aj tento obsah sa dá určite vytuniť. Ak by bol aj trojnásobne dlhší, neubralo by mu to na kvalite, práve naopak. Čitateľ by získal mnoho ďalších zaujímavých informácií a článok by mal potenciál aj na nejaké zdieľanie na sociálnych sieťach. V tejto podobe to ale bude asi ťažko dosiahnuteľné.

Kam umiestniť PR článok?

PR články sa najčastejšie umiestňujú do rôznych magazínov, na blogy, prípadne na iné obsahové či spravodajské portály. Ak takéto weby poznáte, super. Ak ich potrebujete nájsť, skúste sa inšpirovať týmto článkom “Ako nájsť relevantné spätné odkazy na získanie odkazu”. Následne stačí na webe nájsť sekciu Reklama alebo Inzercia, pozrieť sa na cenník a ak si to môžete aspoň ako-tak dovoliť, oslovte osobu, ktorá je v sekcii uvedená ako kontaktná osoba. Ak sa na webe žiadna takáto sekcia neuvádza, nebojte sa aj tak skúsiť portál kontaktovať a popýtať sa na možnosti umiestnenia PR článku. Ak to neponúkajú napriamo, je to celkom dobré znamenie, že ich web nie je zatiaľ reklamou a PR článkami presýtený, čo je len a len dobre.

Ceny za PR článok

PR článok cena

Cena za PR články sa môže pohybovať úplne v pohode od 15 € až do 3300 €. Záleží od toho, aký je cieľ vášho článku, aký veľký máte rozpočet a na akom portáli chcete článok uverejniť. Ak je vaším cieľom zviditeľniť firmu, získať z článku novú návštevnosť, zabudnite na články s cenou pod 1000 € a skôr sa pozerajte na tie vyššie ceny. Ak naopak chcete len získať spätný odkaz a o nič iné vám nejde, možno sa vám podarí publikovať článok aj za 19 €. Z čoho sa skladá cena za PR článok:

  • Publikovanie PR článku. Za to zaplatíte úplne všade, ide o hlavnú zložku celkovej ceny.
  • Napísanie PR článku. Niektoré redakcie vám môžu článok pripraviť, ak nemáte po ruke copywritera. Z mojej osobnej skúsenosti si ale väčšina klientov necháva napísať PR článok od niekoho “vlastného”.
  • Umiestnenie PR článku na titulnej stránke a podobne. Ak si budete chcieť zaplatiť za nejaké zvýraznenie článku, respektíve jeho dlhšie udržanie na titulnej stránke. Každá redakcia to má nastavené inak.
  • Promo článku. Ak budete chcieť váš PR článok promovať extra na sociálnych sieťach alebo v emailingu, priplatíte si.

Pre ukážku uvádzam základné ceny PR článkov za publikáciu na nasledujúcich portáloch + prikladám odkazy na ich verejne dostupné cenníky, ak by ste si to chceli preštudovať.

Refresher.sk3300 €https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mAV6znYvqbK2ghlRsI2D6wZDvd39ztvqFC0S42mVyuM/edit#gid=0
Startitup.sk1800 €https://drive.google.com/file/d/0B4Uavk6bzVu3VGJsRUphcU9oVEE/view
Tyzden.sk1500 €https://www.tyzden.sk/data/media/pages/files/d5373cennikonline2017.pdf
Zaujimavosti.net320 €http://zaujimavosti.net/reklama/
Zenyvmeste.sk300 €https://www.zenyvmeste.sk/cennik-inzercie
Kamsdetmi.sk189 €http://kamsdetmi.sk/inzercia-a-reklama/
Lepsiden.sk49 €https://lepsiden.sk/reklama-cennik/
Ainka.sk40 €http://www.alinka.sk/reklama
BBonline.sk20 €https://bbonline.sk/wp-content/uploads/2017/05/Cennik_BBonline.sk_RM_2017.pdf
Pes.sk19 €http://www.pes.sk/o-portale/reklama
Dennikrelax.sk15 €http://www.dennikrelax.sk/files/DR%20ponukovy_nmb_4.pdf

Čo by ste ešte mali vedieť ohľadne cien za PR článok:

  • Ak je firma platcom DPH, uvádza cenníkové ceny väčšinou bez DPH, takže počítajte s tým, že sa cena ešte môže o 20% navýšiť. To len, aby ste neboli prekvapení, keď vám príde faktúra.
  • Čo sa týka cenníkových cien, mám skúsenosť, že často nie sú reálne a môžete s daným portálom skúsiť zjednávať. Často sa mi stalo, že som dostala 50% zľavu za vyskúšanie prvého článku, alebo mi zľavili 30%, keď som sľúbila, že kúpim články pre troch klientov. Môžete skúsiť aj iné argumenty, ako zraziť cenu. Hlavne to skúste, pretože s cenníkovým cenami sa dá vždy hýbať.
  • Pre porovnanie sa môžete pozrieť koľko stojí natívna reklama, ktorá mi príde ako efektívnejší nástupca PR článkov. Je však niekoľkonásobne drahšia, pretože aj čas na jej výrobu je niekoľkonásobne vyšší.
  • Ak sa neviete rozhodnúť, či je cena za článok odpovedajúca danému portálu, môžete si prečítať, ako hodnotím weby, na ktorých chcem získať odkaz. Od toho by ste sa mali vedieť nejak šikovne odraziť. Prípadne napíšte do komentárov a môžeme to tu zhodnotiť pre vaše potreby a potreby budúcich čitateľov.

Aká je alternatíva PR článkov?

Už som to tu síce raz spomenula, ale ešte to zopakujem, nech to máme všetko pekne pohromade. Ak chcete získať odkaz z nejakého webu, lepšou alternatívou k PR článku môže byť napísanie guest postu alebo platená natívna reklama.

Guest blogging je podľa mňa jedna z najlepších link buildingových aktivít vôbec. Je pravda, že ak ju neuchopíte správne, môžete byť penalizovaní, ale ja osobne s tým zatiaľ skúsenosť nemám a ani som nečítala o tom, že by sa to niekomu kvôli niekoľkým guest blogom stalo. Výhodou guest bloggingu je to, že obsah publikujete na inom webe ako na tom vašom a môžete sa tak dostať aj na blogy webov, ktoré normálne PR články nepredávajú. Okrem toho podpisujete pod článok svoje meno, takže sa snažíte vytvoriť skutočne reprezentatívny kus obsahu. Zároveň to je zadarmo a investovať musíte len do času, ktorý pri písaní článku strávite. No a nakoniec získate krásny odkaz.

Nevýhodou guest bloggingu je to, že keď fungujete v B2C sektore ako napríklad nábytok, móda a podobne, neexistuje veľa webov, ktoré by boli ochotné takýto príspevok na svoj web prijať. Každý chce totiž zarobiť a nikto nechce nič publikovať zadarmo. Preto musíte byť vynaliezaví. Ale je pravda, že to je omnoho ťažšie, ako keď píšete o SEO a máte neobmedzenú možnosť blogov, kde môžete takýto guest post publikovať.

Natívna reklama je vlastne vylepšený PR článok. Avšak redakcie sa ju snažia brať ako súčasť redakčného obsahu a pristupujú tak aj k tvorbe a propagácii natívneho článku. V podstate akoby písali článok na svoj web, len ho prirodzene prelinkujú na stránky vášho biznisu. Príkladom takého článku môže byť tento na SME-čku.

Ja osobne si myslím, že natívna reklama v sebe skrýva veľký potenciál, aj keď som ju ešte nemala možnosť vytvoriť, ani za ňu zaplatiť. Celkovo v prostredí nášho trhu je to zatiaľ pojem, ktorý sa len pomaly začína používať a inzerenti spolu s redakciami stále s týmto formátom experimentujú. Každopádne v natívnej reklame vidím aj isté riziko, pretože aj PR články boli kedysi považované za súčasť redakčného obsahu, kým sa to celé nezvrtlo zlým smerom. No tým, že v dnešnej dobe je príliš veľký tlak na kvalitu vytvoreného obsahu a ceny za natívnu reklamu sú dosť vysoké, verím, že to nebude pokračovať v šľapajách PR článkov.

Záver

V článku som sa pokúsila zodpovedať na všetky otázky, ktoré by ste z oblasti PR článkov mohli mať. Dúfam, že som vám trošku vysvetlila, ako fungujú a ako k nim pristupovať. Ak vám chýbajú akékoľvek informácie, napíšte, prosím, do komentárov, kde si o tom môžeme spoločne podiskutovať. Článok budem aj priebežne aktualizovať, takže, ak budete mať vecné podnety, budete ma chcieť v niečom opraviť alebo vám napadne čokoľvek, na čo som zabudla, tak šup sem s tým.

17 replies on “PR články ako nutné zlo pre linkbuilderov”

  1. Opat velmi dobry a obsiahly clanok. Vdaka.

    Co sa tyka PR clankov, zalezi, samozrejme na aku je temu a ci je umiestneny na relevantnom webe. Ja hotove PR clanky uz neberiem a vsetk pisem zasadne sam, nakolko mi posielali agentury velmi nekvalitne PR clanky s absolutne nulovym obsahom. Ked som ale zmenil pristup a zacal ich pisat sam, citanost stupla niekolkonasobne a ani ludia nepindaju, ze ide o reklamu, kedze je relevantna k teme, napr.: https://bezmapy.com/kompenzacia-za-meskanie-letu/

    1. Gabka Author

      Díky za koment, Milan 🙂

      A súhlas. Akurát to, čo píšeš ty, to už nie je úplne PR článok. Tým, že si už dal reálne pridanú hodnotu čitateľovi, ale zároveň spropagoval firmu, tak si už dovolím povedať, že ide o natívnu reklamu 🙂 A to je ta lepšia cesta! Takže vďaka za super príklad, dúfam, že poslúži ako inšpirácia aj ostatným!

  2. Nejak mi uniklo, že si už článok dokončila 🙂 Klobúk dolu za spracovanie tejto donekonečna omieľanej témy.

    Musím súhlasiť, že keď človek zabudne na to, že píše PR článok, z výsledku ide úplne iný vibe, nie je prehnane komerčný a pôsobí veľmi prirodzene a zaujímavo.

    Je na našej marketérskej kreativite, aby sme sa s témou pohrali čo najoriginálnejšie, aby nepôsobila prvoplánovo. To isté platí aj o umiestňovaní odkazov v texte na anchor texty, ktoré sú ako päsť na oko 😀

    Dúfam, že nám bude schválená možnosť vyskúšať si, aké je robiť natívnu reklamu v teréne 😉

    1. Gabka Author

      Ďakujem za komentár, Michel 🙂

      Áno, áno, marketérska kreativita! Tá je bohužiaľ často utláčana budgetom a časom 🙂

      Tiež sa teším na vyskúšanie nejakej natívnej reklamy.

    1. Gabka Author

      Ahoj Linda,

      ďakujem za komentár.

      pozrela som si ten článok a príde mi super. Vôbec by som sa ho nebála nazvať aj natívnou reklamou. Je praktický a s pridanou hodnotou. Oceňujem jeho štruktúru, fotky a vysvetlenia. Odkaz na lektorku na konci dáva úplne zmysel. Práve naopak, ak by tu tento odkaz nebol, tak ako čitateľ sa môžem „naštvať“, lebo sa chcem dozvedieť viac a neviem kde 🙂 Takže ďakujem za krásny vzorový príklad.

      Gabka

  3. tr1p

    Ahoj Gabika,

    Pekny a prinosny clanok! Mna by este zaujimalo, ako to mas cca rozlozene pri LinkBuildingovej strategii (, t.j. kolko percent spatnych odkazov sa nachadza v PR clankoch, kolko v questblogingu, kolko v katalogoch alebo v komentaroch.

    Cize ako priblizne vyzera percentualne rozlozenie „idealneho“ odkazoveho profilu.

    Vdaka 🙂

    1. Gabka Author

      Ahoj,

      som rada, že sa článok páčil.

      Nemám to nijak percentuálne rozložené 🙂 Snažím sa to vždy robiť prirodzene. Akonáhle by v tom bol nejaký „vzorec“, už to nie je prirodzené a začína to byť podozrivé.

      Gabka

  4. jiri

    vďaka za obsiahle a podrobné vysvetlenie základných vecí. ušetrila si mi peniaze, ktoré by som vyhodil za živenie zbytočných textárov.:)

  5. Ahoj, Gabka, ak by existoval dvojitý lajk, hneď by som Ti ho udelil za tvoj článok.

    Každý deň nám do redakcie chodia žiadosti o publikáciu PR článkov. Publikujeme však len zlomok z nich, pretože ich úroveň je katastrofálna. A to aj články od renomovaných slovenských PR agentúr.

    Pripravil som pár najčastejších chýb, ktorých sa inzerenti v PR článkoch dopúšťajú:
    1. Absencia štrukturovaného obsahu a nadpisov nižších úrovní
    2. Príliš dlhé odstavce
    3. Mnoho odkazov v článku
    4. Články poslané len v zavretom formáte (napr. PDF)
    5. Chybná interpunkcia (úvodzovky v priamej reči, medzera pred čisrkou či bodkou…)
    6. Nerelevantný obsah článku vo vzťahu k odkazu – o tom vlastne píšeš v Tvojom príspevku

    Dobrá práca a ďakujem za všetkých publisherov, ktorým už vďaka Tebe nemusíme vysvetľovať, ako by mal vyzerať on-line PR článok.

    1. Gabka Author

      Ďakujem za komentár, Tomáš. Som úprimne rada, že je tento článok na prospech. Aj keď je starší a už by si zaslúžil oprášiť 🙂

      Ale prekvapuje ma, že stále dochádza k tým chybám, ktoré si uviedol. Možno by ste mali ceny za PR článok zvýšiť, aby si na tom autori dali skutočne záležať.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *