Prvý Hackathon v Berlíne – UX Hackathon!

V Berlíne sa denne uskutoční niekoľko meetupov. Je to super príležitosť ako stretnúť ľudí z oboru a spoznať Berlínskú komunitu. Väčšina meetupov prebieha v angličtine, čo je veľká výhoda. V stredu (4.2.) sme spoločne s Janym prvý takýto meetup navštívili, aj keď si dovolím tvrdiť, že nešlo len o tak nejaký meetup. Vlastne šlo o celkom veľkú udalosť s názvom New Years Designers’ Challenge – UX Hackathon. UX je niečo, čo ma veľmi zaujímá a fascinuje, takže som si povedala, že si to nenechám ujsť!

Celou podstatou tohto Hackathonu bolo rozdelenie účastníkov do skupín a zadať im koncept určitého produktu s podnikateľským cieľom. Počas štyroch hodín skupiny spoločne pracovali na jednotlivých UX štádiach, ktorých je celkom 5. Počas celého hackathonu sa účastníkom venovali niekoľkí mentori z UX komunity v Berlíne.

Na Hackathon sa stačilo zaregistrovať online na stránke meetup.com. Na udalosti bolo zaregistrovaných približne 170 účastníkov. Hackathon sa mal začať o 19:00 h vo veľmi príjemnej kaviarni Betahaus v Berlínskej časti Kreuzberg. Samozrejme takmer nikto neprišiel na čas a chvíľu trvalo, kým nás všetkých zaradili do tímov, takže sme reálne začali pracovať až o 20:00 h. Nakoniec nás určite nebolo až 170 ľudí, ale odhadujem to skôr na 70 – 80, keďže bolo dokopy 15 tímov a každý mal tak 4 – 5 členov. Hackathonu sa mohol zúčastniť v podstate ktokoľvek, či už išlo o markeťáka, vývojara alebo majiteľa startupu. Zúčastniť sa mohli úplní začiatočníci, ale aj pokročilí.

Mentori

Všetci mentori boli milí a sympatickí, ochotní pomôcť a poradiť. Medzi mentormi boli ľudia, ktorí mali na starosti UX napríklad pre iTunes alebo Disney. Zároveň tam bol celý tím z careerfoundry.com, čo je platforma, ktorá poskytuje online UX kurzy. Tím bol hrozne ochotný, vysmiatý a bolo vidieť, že žijú tým, čo robia!

Môj tím

Tímy boli namixované podľa pracovného zamerania jednotlivých účastníkov, čo bolo fér. Ja som mala v tíme troch týpkov. Jeden bol UI designer z Rumunska a ďalší dvaja boli Nemci. Jeden bol CEO malého startupu a druhý bol vývojar.

Zadanie

Každý tím dostal vlastné zadanie. Na konci hackathonu sa ukázalo, že niektoré tímy mali rovnaké zadanie, takže pracovali na rovnakom produkte. Naše zadanie vyzeralo v skratke nejako takto:

Podnikateľský cieľ: Vytvoriť funkčne minimalistický blogovací servis, ktorý bude možné predávať ako kompletnú blogovaciu platformu.

Popis: Chceme vytvoriť blogovaciu platformu, ktorá sa bude dať predplatiť ako kompletný balíček služieb vrátane registrácie domény a hostingu. Táto platforma by mala byť predovšetkým “SEO friendly” a jednoduchá na používanie.

Celý hackaton bol rozdelený do piatich častí a trval plus mínus 4 hodiny. Pred každou časťou sme dostali krátke intro a vysvetlenie od niektorého zo zúčastnených mentorov o čo sa vlastne jedná a na čo by sme sa mali sústrediť pri vypracovaní jednotlivých úloh.

1. časť = Konkurencia, Persony, Card Sorting

Prvá časť hackatonu spočívala v nájdení troch konkurentov našeho produktu, na čo sme mali maximálne 20 minút. Aj keď sa to môže zdať ako dostatok času na nájdenie troch konkurentov, už tu bolo vidieť, ako veľmi bol náš tím nezorganizovaný. Chvíľu nám trvalo, kým sme sa vlastne zhodli na tom ako pojmeme náš produkt a koho vlastne považujeme za konkurenciu.

Po tom, čo sme si určili našu konkurenciu sme mali 15 minút na vytvorenie jednej persony, čo bol ďalší problém, ktorý nás zdržoval, pretože každý z nás to chcel pojať inak a vytvoriť iný typ persony (nakoniec sme sa ale samozrejme nejako dohodli).

Posledná časť prvej časti bol tzv. “card sorting”, kde sme si na niekoľko kartičiek napísali hlavné funkcie našeho produktu, prediskutovali to, spojili ich do skupín a nakoniec vyradili tie, ktoré neboli úplne podstatné a zostali sme len pri funkciách, ktoré boli minimum našeho produktu.

2. časť = Prvé užívateľské testovanie

V prvom užívateľskom testovaní sme mali 25 minút na to, aby sme si pripravili prvé otázky týkajúce sa našeho produktu a uskutočnili prvé testovanie. V prvom testovaní sme sa pýtali na základné otázky typu “Aké funkcie vám chýbajú u konkurencie” a “Za aké funkcie ste ochotní zaplatiť?”. Bolo dôležité aby sme zistili, čo našich zákazníkov trápí, čo im chýba a čo od produktu potrebujú a vyžadujú!

Potom čo sme tieto otázky vymysleli, sme sa rozdelili do skupín a medzi ďalšie tímy a začali testovanie. Na jednej strane sme sa pýtali na naše otázky a na druhej strane sme zodpovedali na otázky druhých tímov.

3. časť = Copy, branding a štruktúra produktu

Tretia časť trvala celkom 45 minút. Mali sme 15 minút na to, aby sme našemu produktu vymysleli vhodný názov, vhodný slogan a definovali našu víziu. V ďalších 15 minutách sme mali navrhnúť základnú informačnú štruktúru našej stránky a v posledných 15 minutách sme mali načrtnúť návrh jednej stránky (ideálne HP) spolu s návrhom loga, písma a farieb.

4. časť = Druhé užívateľské testovanie

Aj druhé testovanie trvalo celkom 25 minút. Tentokrát sme si mali opäť pripraviť testovacie otázky, ktoré sa už ale vzťahovali ku konkrétnemu návrhu našeho produktu (teda k tretej časti hackathonu). Otázky vyzerali nejak takto: “Čo vo vás vyvoláva naše logo?”, “Rozumiete našej vstupnej stránke?” “Skúste si objednať náš produkt online…” atď. Opäť sme mali zistiť predovšetkým to, ako užívateľ chápe našu stránku, či sa na nej dokáže pohybovať, aké pocity v ňom vyvoláva a podobne. Potom sme otázky opäť testovali medzi jednotlivými tímami.

5. časť = Analýza a vyhodnotenie

Posledná časť spočívala vo vyhodnotení našeho druhého užívateľského testovania a vyvodení záverov. Mali sme uviesť, čo sa nám podarilo, čo sa nám nepodarilo a čo chýbalo. Nakoniec sme mali pripraviť 2 minutovú prezentáciu, v ktorej sme mali vysvetliť celý náš proces, ako sme postupovali, čo sme nakoniec vymysleli a k akému záveru sme došli.

Čo som si odniesla a čo sa mi najviac páčilo?

  • Z celého večera som bola neskutočne nadšená! Jednotlivé úlohy ma hrozne bavili a strašne som si to užívala.
  • Naučila som sa nové veci, ktoré sa týkajú UX. Zistila som, aký je základný proces zavádzania nového produktu a ako by sa správne malo postupovať. Naučila som sa, čo znamená MVP, card sorting alebo mockup.
  • Zistila som, že pracovať pod časovým tlakom, nie je vôbec sranda. A väčšinou to dopadne tak, že vymyslíte niečo, s čím nie ste úplne spokojný.
  • Bola som rada, že sme pracovali v tíme, kde sa nikto nepoznal a každí mal v podstate iný názor na vec. Nestalo sa teda to, že niekto stál na strane toho druhého alebo naopak (aj keď úprimne povedané, medzi troma chlapmi som mala pocit, že oni sú stale na inej strane ako ja :-D).
  • Celková organizácia hackathonu mi prišla hrozne fajn. Dokonca sme si mohli objednávať nealko, ktoré bolo zadarmo. Nie som si istá, či bolo zadarmo aj pivo. Ale radšej som to ani neskúšala, pretože neviem, ako by som sa potom dokázala sústrediť. Čo ma ale mrzelo, bolo to, že to bolo tak strašne časovo náročné a trvalo to tak dlho, že nenasledovala žiadna after party alebo nejaký iný typ networkingu.
  • Celkovo však moja prvá skúsenosť s meetupom bola natoľko super, že sa trocha bojím, že ak pojdem na nejaký ďalší, budem to celý čas porovnávať.
  • Zistila som, že keď budem veľká, chcem byť UX designérka. Tak dúfajme, že sa mi to niekedy v budúcnosti práve v Berlíne podarí dosiahnuť 🙂

2 thoughts on “Prvý Hackathon v Berlíne – UX Hackathon!

  1. Gabriela Dahlin says:

    Som v nemom úžase! Práve som si prečítala tvoj blog – úplne každé jedno slovo. Som preukrutne impressed Tvojim intelligentne vtipným a informatívnym štýlom písania. Ani nevieš aká som na Teba (a tvoju polovičku) pyšná. Je úžasné vidieť mladý ambiciózny pár ktorého “challenges” neznáma (nová krajina, jazyk, pracovné očakávania) neodradia ale naopak motivujú. Obaja viete čo od života očakávate, poznáte svoje priority a “obstacles” vítate. To sú kvality úspešných ľudí a Vy nimi ste.
    Gabrielka, pamätám si deň keď si sa narodila a teším sa z Tvojich osobných a pracovných úspechov. V blogu pokračuj, vo mne máš “follower of your blog for life”.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *