SEE-THINK-DO-CARE pri tvorbe obsahu: Prečo a ako by ste mali tento model využívať

stdc

Všetko potrebné o prepojení See Think Do Care modelu s tvorbou obsahu. Odpoviem vám na otázky, prečo ho vôbec využívať a ako ho zaviesť do praxe.

Článok, ktorý momentálne čítate, zmenil svoju podobu presne 3 x.

  1. Pôvodne som ho začala písať pod názvom “Prečo a ako využívam model STDC pri tvorbe obsahu”. Avšak veľmi rýchlo som si uvedomila, že týmto nadpisom a jeho štruktúrou by som zasiahla oveľa menšie publikum.
  2. Ďalej som pokračovala v tom, že som vám model STDC chcela vysvetliť na modelovom príklade nejakého vymysleného eshopu. Na koniec som sa rozhodla, že to robiť nebudem a urobím si STDC model pre svoje služby a prevediem vás celým procesom, aby ste vedeli ako pri tvorbe STDC postupujem. 
  3. Celý postup tvorby STDC som sa snažila vysvetliť textom a jednoduchými vetami. Na koniec som sa rozhodla, že zvolím viac vizuálných pomôcok. Takže som pôvodný text vymazala a hodila ho do prehľadnej tabuľky.

Ta dá. Článok je na svete.

Ešte pred tým ako sa vrhneme do popisu procesu tvorby STDC pre moje služby sa poďme spolu pozrieť na to, čo to vlastne model STDC je.

Čo je model STDC alebo SEE THINK DO CARE?

S týmto modelom prišiel do marketingového sveta Avinash Kaushik. Priznám sa, že pred tým ako som objavila model STDC som tohto marketéra nepoznala. Nebudem vám ho detailne predstavovať, takže ak chcete zistiť viac, mrknite na jeho info stránku.

Model STDC neslúži len pri tvorbe obsahu ale slúži celkovo pri tvorbe marketingovej stratégie pre vaše produkty a služby. Model hovorí vlastne to, že jeden zákazník sa nachádza počas nákupného procesu v štyroch rôznych fázach.

Nie každý je hneď pripravený kupovať tovar. To je asi každému z vás jasné. Teraz sme samozrejme neobjavili Ameriku. Čo už však nie je úplne jasné, je to, ako to používať v praxi.

Celý model je možné zhrnúť v tomto obrázku:

Na obrázku vidíte 4 hlavné fázy, v ktorých sa váš zákazník nachádza.

Teraz sa skúste zastaviť a zamyslieť sa. Čo by ste s týmto frameworkom robili ďalej? Ako by ste ho používali? Je vám jasné, prečo by ste ho mali vôbec používať?

Skúste sa nad tým na 3 minútky zamyslieť.

Máte to?

Tak fajn, poďme si teda povedať prečo by ste mali tento framework využívať aj v obsahu.

Prečo by ste mali využiť model STDC pri tvorbe obsahu?

otaznik

Mám pre vás 5 jednoduchých dôvodov.

1. Oslovíte viac potenciálných zákazníkov

Väčšina z vás potrebuje obsahom osloviť široké publikum zákazníkov. Presne to docielíte vďaka SEE THINK DO CARE modelu.

Oslovíte nie len ľudí, ktorí premýšľajú o tom, že si produkt alebo služby zakúpia, ale takisto aj ľudí, ktorí váš produkt zatiaľ nepotrebujú, ale v budúcnosti by sa im mohol hodiť.

Okrem toho tvoríte obsah už pre vašich existujúcich zákazníkov, ktorí vás určite budú radi odporúčať ďalej v prípade, že budú s vašimi službami spokojní.

2. Budete lepšie zorganizovaní a bude sa vám lepšie plánovať

Ak budete vytvárať napríklad váš mesačný plán na obsah alebo články, viete si dopredu určiť témy podľa STDC modelu.

Jednoducho si poviete, koľko percent ktorej fáze modelu by malo byť zahrnuté vo vašom obsahu. Ak viete, že 30% má tvoriť obsah SEE, 20% obsah DO a zvyšných 50% chcete rozdeliť medzi THINK a CARE, bude vaše plánovanie tém obsahu jednoduché.

3. Budete vedieť aké CTA použiť v obsahu

Dobrý obsah by mal obsahovať nejaké CTA (call to action) tlačítko, vďaka ktorému váš čitateľ uskutoční nejakú ďalšiu akciu na vašom webe alebo mimo neho. Predstavte si, že by ste do všetkých článkov dávali predajné CTA “Kúpte si náš produkt teraz hneď”. Pravdepodobne si odradíte väčšinu vášho publika.

Ak však dáte návštevníkovi relevantné CTA tlačítko, je väčšia pravdepodobnosť, že vám na neho klikne. U fáze SEE sa môže jednať napríklad o výzvu, aby vám dali lajk na Facebooku, vo fáze THINK to môže byť napríklad stiahnutie ebooku.

4. Budete vedieť akým spôsobom obsah distribuovať

“Každý článok, ktorý vypublikujeme, musíme postnúť na Facebook a rozoslať ho emailingom.” Toto je na jednej strane fajn stratégia a na začiatok možno nie je od veci rozprúdiť vody, ale nebude to dlhodobo fungovať. Vďaka STDC modelu si však viete ujasniť akému segmentu vašej databáze poslať email, prípadne na koho zacieliť reklamu na Facebooku.

  • Obsah vo fáze SEE budete cieliť na široké publikum zákazníkov napríklad na Facebooku.
  • Obsah vo fáze THINK môžete skúsiť dostať medzi zákazníkov napríklad PR článkom.
  • Obsah vo fáze DO budete pravdepodobne posielať zákazníkom, ktorí napríklad navštívili objednávkový formulár, ale nič neobjednali.
  • Obsah vo fáze CARE pošlete len na zákazníkov, ktorí už u vás niečo nakúpili.

5. Budete mať lepšie výsledky

Ak sa budete skutočne držať pravidiel STDC a pri akomkoľvek obsahu, ktorý tvoríte, budete poctivo premýšľať nad tým, pre koho ho tvoríte, s najväčšou pravdepodobnosťou budete mať veľmi kladné výsledky. Dovolím si tvrdiť, že určite lepšie, ako keby ste sa modelu STDC nedržali. Budete totiž doručovať relevantný obsah relevantnému publiku v relevantnom čase.

Ako zaviesť model STDC do praxe?

action

Ako zaviesť framework do praxe si ideme teraz ukázať na modelovom príklade.

Ešte pred tým ako sa do toho pustíme ale musíte vedieť tieto 3 veci:

  • Modelový príklad aplikujem na poskytovanie vlastných služieb -> konzultácie obsahového marketingu.
  • Obsah pre svoje služby tvorím zatiaľ výhradne cez tento blog a prostredníctvom článkov. V súčasnosti nevyužívam iné formáty obsahu.
  • Články som doposiaľ netvorila podľa STDC modelu. Vždy som ich písala náhodne podľa toho, na čo som mala chuť a čas. To znamená, že model STDC pre svoje služby som prvykrát na svoj blog aplikovala pri písaní tohto článku.

Pri aplikovaní modelu som si urobila jednu veľkú tabuľku, v ktorej som si položila nasledujúcích 9 otázok:

  • Kto je môj zákazník?
  • Čo zákazníka zaujíma?
  • Čo potrebujem dodať zákazníkovi v tejto fázi?
  • Aký typ obsahu?
  • Aký formát obsahu?
  • Aká téma by bola v tejto fáze zaujímavá?
  • Aké CTA použiť v článku?
  • Ako obsah distribuovať?
  • Ako zmerať prínosy obsahu v jednotlivých fázach?

Každú otázku som aplikovala na všetky 4 fáze SEE THINK DO CARE modelu.

Kto je môj zákazník a čo ho zaujíma?

tabulka 1

Poznámka: Modelu STDC by mala jednoznačne prechádzať tvorba person. Malo by byť jasné, kto je váš idálný zákazník.

V mojom prípade to môžem zovšeobecniť a povedať, že v role môjho zákazníka sa najčastejšie nachádza majiteľ firmy, ktorá ma oslovuje. Menej často ma osloví projektový manažér alebo hlavný marketér.

Aký obsah mám pripraviť pre môjho zákazníka?

tabulka 2

Pár poznámok:

  • Vo všeobecnosti na svojom blogu a vo svojom obsahovom marketingu využívam Články ako jediný formát obsahu.
  • Aby bol model STDC čo najviac efektívný, potrebovala by som aj iný typ obsahu. Týmto typom môže byť napríklad ebook alebo podcast.
  • Zároveň mi však chýba obsah pre fázu “DO”, ktorý sa dosť často ani nedá článkami pokryť. Vo fáze “DO” najlepšie funguje obsah vo forme predajnej vstupnej stránky, kde zákazník zistí všetky potrebné informácie, ktoré potrebuje, aby sa pre moju službu rozhodol.

Aké CTA použiť v článku?

tabulka 3

Poznámka: Umiestniť CTA do článku je skutočne veľmi dôležité. Vždy sa zamyslite predovšetkým nad tým, akou výzvou by ste prípadne vedeli dostať vášho zákazníka do nasledujúcej fázy.

CTA výzvy sa budú veľmi líšiť. V niektorých prípadoch  totiž zákazník prejde do 4. fázy už za pol hodinu, ktorú strávi na vašej stránke. V iných prípadoch sa môže do 4. fázy dostať za rok.

Ako obsah distribuovať?

tabulka 4

Poznámka: Podľa mňa je vždy lepšie stanoviť si aspoň 3 kanály, prostredníctvom ktorých chcete dostať obsah k vášmu publiku. Ak si zároveň stanovíte prioritu, budete vždy vedieť v akej miere sa ktorému kanálu chcete venovať.

Ako zmerať prínosy obsahu v jednotlivých fázach?

tabulka 5

Poznámka: Väčšina z vás má určite nejaké KPI (key performance indicators), ktoré používate na vyhodnocovanie svojich marketingových aktivít. Zaradiť do týchto KPI ešte metriky pre vyhodnocovanie jednotlivých fáz obsahu, už nebude veľa práce naviac. Naopak vám to veľmi pomôže analyzovať váš obsah podľa modelu STDC a rozhodnúť sa, ako s ním pracovať aj do budúcnosti.

Záver

Keď som celý tento model aplikovala na svoj blog, uvedomila som si, že mám mnoho nedostatkov, ktoré musím okamžite napraviť:

  1. Väčšina mojích článkov je pre klientov vo fáze CARE.
  2. Málokedy používam CTA na konci článku.
  3. Nedistribuujem obsah podľa pravidiel STDC, pretože nemám segmenty ani remarketingové publiká.

Verím, že ak to začnem dodržiavať, zlepšia sa moje výsledky. No v tejto fáze, kedy vlastne blog nepíšem kvôli akvizícii klientov, ale skôr kvôli edukácii ostatných a kvôli tomu, aby som mala kde produktovať vlastné myšlienky, tak z toho nie som až taká nešťastná :)

Čoskoro sa to však pokúsim aplikovať a ak sa mi podarí všetko dodržať a nazbierať zaujímavé výsledky, určite sa s vami o ne rada podelím.

ZDROJE

A ak máte aj vy nejaké vlastné skúsenosti so STDC pri tvorbe obsahu, budem rada ak sa o ne s nami  podelíte v komentároch :)

3 thoughts on “SEE-THINK-DO-CARE pri tvorbe obsahu: Prečo a ako by ste mali tento model využívať

  1. Michal says:

    dakujem, velmi pekny clanok. len taka mala drobnost… na viacerých miestach pouzivas “v tejto fazi”, ale spravne ma byt “v tejto faze”. alebo namiesto “4 fáze” ma byt “fazy”. vidno, ze si si dala dost namahy to napisat a nie je to len nieco rychlokvasene a recyklovane. pridavam si ta na zoznam sledovaných blogov. see faza zaucinkovala :)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *