Je čas prepísať dlho zanedbávanú stránku „O nás” či „O mne”?
V tom prípade potrebujete vedieť, ktoré hlavné body na takúto stránku patria, akým štýlom takúto stránku písať a čo na ňu zaručene nedávať.
Na praktických príkladoch a na mojich vlastných textoch vám skúsim toto všetko čo najjednoduchšie objasniť.
Nesľubujem, že hneď po prečítaní článku, napíšete ten najlepší text o sebe, ale sľubujem, že minimálne budete k takémuto textu o pár krokov bližšie.
Aj ja som si prešla dlhou cestou, kým som pochopila, ako k textu na webe pristupovať. Takže ani u vás to nebude zo dňa na deň.
Aby som vám túto dlhú cestu ukázala, zalovila som v mojich starých textoch, ktoré som kedysi mala na svojom webe a našla som aj takúto perličku:
„Špecializujem sa na obsahový marketing, ktorý preniká do všetkých oblastí online marketingu. Snažím sa tak na veci pozerať viac zo široka.”
Smejem sa na slove „špecializujem”, plačem nad slovom „preniká” a hanbím sa za gramatickú chybu „zo široka”.
Chcete takýchto „odstrašujúcich” príkladov viac? Čítajte ďalej.
1. Fotka
Čo je podľa vás horšie? Mať zlú fotku alebo žiadnu fotku?
Najlepšie je nad touto otázkou vôbec nerozmýšľať a mať poriadnu fotku.
Poriadna fotka nemusí byť fotená v ateliéri pred bielym plátnom, ako sme sa fotili na stužkovú. No nemalo by to byť ani selfíčko z kúpeľne.
Nedávajte si ani fotku zo svadby, ako som to pred štyrmi rokmi spravila ja. Na mojom profi webe som si kedysi normálne vycapila svoju veľkú hlavu so svadobným účesom a dokonca v čiernobielom efekte, aby vyniklo písmo.
Pred fotkou zo svadby som tam mala ilustračnú fotku z free fotobanky, čo vám tiež určite neodporúčam.
Poučte sa z mojich chýb.
Tentokrát som si už radšej zaplatila profesionálneho fotografa, ale ak do toho teraz investovať nechcete, postačí aj fotka vyfotená dobrým telefónom. Dôležité je, aby vám bolo vidieť do tváre, aby fotka nemala žiadne zbytočné efekty a aby vaše pozadie bolo prirodzené, avšak nie mimo kontext.
Foodbloger sa môže odfotiť v kuchyni, fotograf pri fotení, kvetinárka s kvetmi. Ale finančný poradca by si nemal dávať na web fotku na snowboarde.
Chápeme sa?
Ak ste viacerí, spravte si jednu spoločnú fotku. Ak by ste sa na ňu nezmestili, vyfoťte napríklad zakladateľov alebo najdlhšie fungujúcich členov tímu. Nedávajte si namiesto spoločnej fotky spoločné priestory kancelárií či iných priestorov, v ktorých pracujete. Tie sú síce fajn a pokojne ich na stránke môžete mať. Ale nenahradzujte nimi reálne tváre, ktoré sú spojené s vašim podnikaním.
2. Empatia
Prečo empatia? Pretože empatia je doslova vcítenie sa do iného človeka. Je opak egocentrizmu. Aj keď je stránka o vás, musíte premýšľať nad tým, či to bude zaujímať aj vášho zákazníka.
Ak by som mala ísť s príkladom do extrémov, tak vášho zákazníka nezaujíma, že máte troch súrodencov a dvoch psov. Pokiaľ teda nerobíte súrodenecké terapie alebo vašim podnikaním nie je stráženie psov.
Potom sú informácie, ktoré síce vášho zákazníka zaujímajú, ale vy ich musíte pre neho aj napísať.
Na svoj web som mohla napísať vetu: „Rozumiem online marketingu”. Ja síce rozumiem, čo tou vetou chcem povedať, ale môj klient netuší, čo to znamená v praxi.
Preto som to napísala takto:
„Nemusíte mi vysvetľovať ako používať kľúčové slová, ako správne odkazovať či to, že na stránke by malo byť maximálne jedno CTA tlačítko.”
Ak ste firma, ktorá premýšľa ekologicky, nepíšte: „Premýšľame ekologicky”. Napíšte, že materiály z ktorých vyrábate vaše produkty majú potrebnú certifikáciu alebo že balíčky posielate v krabiciach, ktoré sa vám povaľujú doma od vína.
Áno, v niektorých prípadoch (nie vo všetkých) to môžete napísať aj takto úplne neformálne.
Tým sa dostávam k ďalšiemu bodu.
3. Neformálnosť
Otto Bohuš mal kedysi k dispozícii na stiahnutie perfektnú trilógiu e-bookov o tom, ako písať reklamné texty. Dnes je dostupná už len v audio verzii.
Zo sekcie „Ako napísať stránku O nás” vyberám to hlavné:
- „Ak je homepage výloha vášho webu, tak “o nás” sú otvorené dvere do vašej kancelárie.”
- „Píšte tak, akoby ste sa bavili s klientom na večierku s pohárom vína v ruke.”
Poďme na príklady.
Formálnosť:
Presvedčila vás moja prezentácia a radi by ste sa so mnou skontaktovali? Nie je nič jednoduchšie ako mi napísať email. Budem sa tešiť na vašu správu!
Neformálnosť:
Ozvite sa.
Na vykanie si nepotrpím. Ak ani vy nie, pokojne mi rovno tykajte.
Za prejav neformálnosti mnohí považujú aj tykanie. Nemusí to tak byť. Naopak veľkým prejavom formálnosti je používanie veľkého písmena pri slovách „Vám”, „Vás”, „Ti”, „Tebe”. Takáto formálnosť nielenže nepatrí na stránku „O nás”, nepatrí na web. Viac na túto tému si môžete prečítať v mojom článku „Tykanie vs vykanie v online svete”.
4. Fakty
Aj vďaka faktom sa váš zákazník rozhoduje, či vám bude dôverovať, či si objedná váš produkt alebo služby. Vďaka ním zisťuje, ako dlho sa podnikaniu venujete alebo to, či ste spoľahliví.
Faktami sú:
- Cetrifikáty či ocenenia.
- Dôležité čísla (počet rokov v podnikaní či počet predaných výrobkov).
- Prípadové štúdie.
- Referencie od zákazníkov.
Fakty môžete zaobaliť do textu alebo si pomôcť odrážkami či obrázkom. Dôležité je, aby ste medzi fakty nedávali blbosti. Ako ja kedysi:
„Som východniarka. Konkrétne z Prešova. 7 rokov som žila v Prahe, kde som sa prvýkrat ponorila do sveta online marketingu.”
Okrem toho, že to odkiaľ som a kde žijem, je pre môjho klienta úplne nepodstatné, vôbec nechápem, prečo sa so mnou niekto rozhodol spolupracovať, keď si na mojom webe prečítal, že som sa „ponorila” do sveta online marketingu.
O päť rokov neskôr som to napísala takto:
„V online marketingu sa pohybujem už viac než 8 rokov, z toho 5 na voľnej nohe. V minulosti som sa venovala link buildingu a obsahovému marketingu. Dnes mi je už bližšie samotné písanie.”
Počet rokov, ale aj akýsi prechod v rámci marketingu, je pre mojich klientov dôležitou informáciou, na ktorej stavajú, keď sa rozhodujú pre spoluprácu.
5. Čo ďalej?
Váš zákazník je na konci vášho textu a už o vás zistil všetko, čo potreboval. V ideálnom prípade je pripravený nakupovať, spolupracovať alebo s vami ostať v kontakte.
Keď ste si raz získali dôveru, nenechajte ho blúdiť.
Tu už nesmiete otáľať.
Zakončite to nejakou akciou.
Dajte sem kontaktný formulár, odkaz na Facebook (ak tam pravidelne prispievate hodnotným obsahom) alebo ho rovno nasmerujte na nejakú predajnú stránku.
Hlavne nenútene. Záleží od vášho produktu, od služby aj od samotného textu. Ak ste boli celý čas neformálni a empatickí, nezabite to tlačítkom „Nakupujte hneď teraz” s tromi výkričníkmi.
6. Štruktúra
Poďme si to celé zhrnúť.
Stránka „O nás” sa vám bude písať lepšie, ak si vopred premyslíte štruktúru a pripravíte si koncept toho, čo do textu chcete dať.
Kostru štruktúry som si „požičala” z článku od Lucky Koubek.
- Nadpis. S nadpismi vám poradím v mojom článku „Ako napísať nadpis na web”. Nadpis by nemal byť samotný text „O nás”, ale mali by ste mať takto pomenovanú stránku v menu, aby ju všetci rýchlo našli. Tu nemusíte byť kreatívni.
- Fotka. Viac v prvom bode tohto článku.
- Stručný príbeh. Ale skutočne stručný. Dvojstránková história vašej firmy zaujíma skutočne málokoho.
- V čom ste lepší než konkurencia. Priestor na to, aby ste sa pochválili. Ale empaticky. Sem patria aj prípadné fakty, ktoré som rozoberala v štvrtom bode tohto článku.
- Referencie. Osobne netrvám na tom, že musia byť na tejto stránke. Môžu byť aj na hlavnej stránke alebo na inej info stránke. Tak či tak, referencie na webe sú dôležitou súčasťou vás, takže by tam niekde byť mali.
- Výzva k akcii. Viac v piatom bode tohto článku.
A to je všetko.
Pripájam ešte odkazy na ďalšie dobré články na túto tému:
- https://wp.sk/ako-co-najviac-vypeckovat-tvoju-o-mne-stranku-nezanedbaj-to/
- https://www.obsahova-agentura.cz/blog/detailni-navod-jak-napsat-skvelou-stranku-o-nas
- http://andrejbrabec.com/blog/jak-napsat-text-na-homepage/
- https://nejlepsicopywriter.cz/jak-napsat-stranku-o-nas-ktera-prinese-zakazky/
- https://www.ilincev.com/stranka-o-nas
Ak potrebujete pomôcť napísať stránku o vás, ozvite sa mi e-mailom na gabkakoscova (at) gmail.com a niečo spolu určite vymyslíme.