Copywriting

Ako sme prepísali web jogového štúdia

Ako sme prepísali web jogového štúdia

Yogaz je jogové štúdio v Prešove, ktoré vlastní Zuzka. Tá sa joge venuje popri svojej práci a podnikanie okolo jogy si naštartovala sama. Marketing cielene neriešila, keďže väčšina klientiek* sa k Zuzke dostala cez referencie. 

*Jogové štúdio navštevujú predovšetkým klientky, ale nájdu sa aj nejakí klienti. Pre potreby tohto článku budem písať o klientkach.

Vytvorila si jednoduchú webovú stránku cez Webnode, ktorá však mala slúžiť predovšetkým na to, aby sa mohli klientky prihlásiť na hodinu. Okrem toho sa so svojim štúdiom pripomínala cez Facebook a Instagram, kde zároveň budovala prešovskú komunitu jogínov. Pri otvorení nového kurzu alebo zmeny v rozvrhu posielala informačný e-mail na registrovaných používateľov. 

Zuzka je v prvom rade šikovná inštruktorka jogy, nie online marketérka. Aj napriek tomu, že sa online marketingu nevenovala, sa jej podarilo získať nové klientky cez web a sociálne siete. 

Ja som sa k nej dostala cez vyhľadávač. Hľadala som jogu v Prešove a web yogaz.sk vtedy na Googli dominoval. Zuzka pritom netušila, čo je SEO.  

Web bol na prvé pozretie jednoduchý. Potrebné informácie som síce musela hľadať dlhšie, ale na jogu som sa dokázala bez problémov prihlásiť. 

U Zuzky sa však necvičí klasická joga, ale Ashtanga joga, ktorá má vopred stanovené pozície (asány) a ich poradie. Tie sa musí človek najprv naučiť a až potom môže cvičiť. Výsledkom je, že môže cvičiť aj sám, čo je vlastne ideálny scenár. Zuzka však ponúka aj skupinové hodiny, kde cvičí celá skupina spolu, ale klientky by mali najprv ovládať základné pozície, ktoré sa postupne učia na tzv. “Mysore” hodinách. 

Ja som toto na začiatku nevedela a prihlásila som sa na spoločnú hodinu bez toho, aby som ovládala základy Ashtangy. To mi prišiel ako najväčší problém webu. Nebolo to tam dostatočne vysvetlené pre úplných začiatočníkov. 

Preto som v lete 2020 Zuzke navrhla, že jej pomôžem web prepísať, aby bol zrozumiteľný aj pre úplne nové klientky, ktoré s Ashtanga jogou nemajú skúsenosti. Dôležité bolo, aby si to nezamieňali s klasickými hodinami jogy, ktoré nájdu takmer na každom rohu. Zuzka súhlasila. Sama si uvedomovala nedostatky a uznala, že web bol vytvorený predovšetkým pre súčasné klientky. 

Keď si ľudia textujú web sami, nie je obvykle problém v tom, žeby nevedeli dať dohromady pár viet, ale v tom, že im chýba nadhľad. Ostatní tomu potom často nerozumejú.“
(Michaela Weikertová, 365 copy triků)

Cieľ prepísania súčasných textov 

  • Prispôsobiť texty aj novým návštevníkom webu, ktorí o Ashtanga joge alebo o Zuzke doposiaľ nepočuli. 
  • Pomôcť novým používateľom, aby sa na webe zorientovali čo najrýchlejšie, ale zároveň zachovať, aby sa aj súčasné klientky pohodlne prihlásili na hodinu a našli na webe potrebné informácie.
  • Viac vysvetliť jednotlivé typy hodín, aby sa používateľ prihlásil na správnu hodinu už hneď na prvýkrát. 

Príprava pred prepísaním textov

V tomto prípade som nepotrebovala takmer žiadnu prípravu. Bola som copywriter a ideálna persona* v jednom. K Zuzke som už chodila niekoľko mesiacov a už mi bolo jasné ako ktoré hodiny fungujú. Nejasnosti sme si vysvetlili veľmi rýchlo osobne.  

*Reálny reprezentant cieľovej skupiny. 

Predtým som takisto cvičila klasickú alebo power jogu a navštívila som mnoho webových stránok, kde som sa na ňu prihlasovala. Takže som vedela, kde sa môžem ísť inšpirovať. Zároveň som osobne stretla Zuzkine klientky na spoločných hodinách, vďaka čomu som mohla ľudí z cieľovky spoznať troška bližšie. 

Ak by som však písala texty na web, kde by som produkt takto dôverne nepoznala, v prvom rade by som sa s ním snažila čo najdetalnejšie zoznámiť a vyskúšať si ho z viacerých uhlov.

Napríklad, keď som písala texty na web, ktorý ponúka kamerové systémy pre firmy a byty, strávila som niekoľko hodín na telefóne s majiteľmi, aby som všetko čo najdetailnejšie pochopila, keďže som kamerový systém nikdy predtým neriešila. Zároveň som sa pýtala v mojom okolí ľudí, ktorí niečo také už riešili a zisťovala som, kde si zháňali informácie, podľa čoho sa rozhodovali a podobne. 

.

Konkrétne veci, ktoré sme v textoch zmenili 

Za úplne najdôležitejšie som považovala nielen to, aby sme texty prepísali, ale hlavne to, aby sme sa pozreli na štruktúru textov. 

Mnoho textu sa opakovalo na viacerých miestach, mnoho dôležitých informácií chýbalo a zároveň chýbali podnadpisy jednotlivých častí, vďaka ktorým by používateľ vedel, čo má kde hľadať. 

Z textu som teda povyberala to úplne najdôležitejšie a rozdelila do konkrétnych celkov a na konkrétne podstránky, aby sa v tom používateľ nestratil. 

Mnoho textu sme zahodili a mnoho textu sme pridali. 

Ak by ste si chceli detailne pozrieť rozdiely starej a novej verzie stránok, tak pôvodnú verziu nájdete tu a novú verziu na doméne yogaz.sk. Nižšie vám na konkrétnych príkladoch ukážem tie najzásadnejšie zmeny. 

Ako sme upravili úvodnú stránku

Úvodná stránka dostala hlavný nadpis, ktorý tam predtým nebol.

Nadpis, titulok alebo úvodný text. V podstate je jedno, ako si to pomenujete. Jeho funkciou je to, aby ste získali pozornosť používateľa, aby vedel, kde sa ocitol a čo ho čaká, keď bude pokračovať v čítaní. Ide o text, ktorý je síce kratký, ale je veľmi ťažké ho vymyslieť.

V tomto prípade som to nekomplikovala a zvolila som priamy nadpis: “Ashtanga joga v Prešove” a podnadpis, ktorý vyzýva k akcii: “Nauč sa cvičiť jogu dlhodobo, systematicky a samostatne”. 

Pri mnohých lokálnych weboch som sa stretla s tým, že na úvodnej stránke buď chýba nadpis alebo je v úvode privítanie typu “Vitajte na našom webe”. Moja rada znie: Akýkoľvek, aj zlý nadpis, je lepší než žiaden nadpis alebo privítanie na webe. 

Informácie o Ashtanga joge sme skrátili na nutné minimum, aby sa používateľ v záplave informácií nestratil.

Zvažovali sme aj samostatnú podstránku, kde by sme o Ashtanga joge napísali viac, pridali fotky, videá či referencie známych osobností. Nakoniec sme to ale neurobili, keďže touto podstránkou by sme nesplnili žiaden cieľ, ktorý sme si stanovili. Nateraz sme to odložili.

Veľký dôraz som kládla na informácie o konkrétnych hodinách, keďže tie sme potrebovali vysvetliť, aby sme splnili náš cieľ. Typy hodín sme jasne a stručne vysvetlili na úvodnej stránke. Pomohli sme si odrážkami aj fotkami, aby sa používateľ zorientoval čo najrýchlejšie. Následne sme im venovali ešte jednu celú podstránku pre tých, ktorí si o tom chceli prečítať viac. 

Na úvodnú stránku sme pridali aj výhody jogy a referencie jogínov.

Ide o dôležité body, ktoré zvyšujú dôveryhodnosť stránky a samotného cvičenia. Zároveň pomôžu nakopnúť k tomu, aby si návštevník webu mal chuť rezervovať prvú hodinu.

Ako sme upravili menu a podstránky

  • Z pôvodného menu sme odstránili podstránku, na ktorej bol Blog. Na blogu bol len jeden článok, bol rok a pol starý a Zuzka neplánovala písať ďalšie články. V tom prípade tam umiestnenie blogu nemalo zmysel.
  • Ochrana osobných údajov je povinná podstránka, ale nie je potrebná v menu, kde zaberá zbytočne veľa miesta. Odkaz na ňu sme presunuli do pätičky webu. 
  • Pridali sme podstránku Typy hodín, kde sú detailne vysvetlené jednotlivé hodiny, na základe čoho používateľ viac pochopí, ako celá Ashtanga joga funguje. Keďže to bol jeden z hlavných cieľov, prečo sme texty prepisovali, potrebovali sme tomu dať dosť priestoru. Na túto podstránku vedie odkaz aj z úvodnej stránky. 
  • Pridali sme podstránku Dôležité informácie, ktorá zjednocovala všetky informácie o tom, ako sa zaregistrovať, ako využívať kredit, ale aj to, ako sa správať na hodinách, ako sa na hodinu pripraviť, či to aké pomôcky sú k dispozícii na mieste. 
  • Pôvodnú podstránku Inštruktori sme zmenili na podstránku O štúdiu. Hlavným inštruktorom je Zuzka, ktorá štúdio aj vedie a občas si prizve nejaké externé inštruktorky. Presne takto sme to na stránke odkomunikovali. Podstránka Inštruktori by bola vhodná skôr pre väčšie štúdia, kde sa reálne na hodinách mení niekoľko inštruktorov. 
  • Kontakt a Cenník ostali nezmenené. Len sme ich v menu posunuli viac doprava, keďže používateľ si najprv potrebuje zistiť potrebné informácie o štúdiu a až vo chvíli, keď je rozhodnutý, že to ide skúsiť, sa zaujíma o to, kde štúdium nájde a aké sú ceny hodín. 
  • No a úplne nakoniec bol Rozvrh, kde už chodia stále klientky. Rozvrh mal byť pôvodne externý odkaz na rezervačný systém, tak, aby si používateľ mohol rezervovať hodinu na jeden klik. Ale keďže Webnode neumožňuje umiestniť do menu externé odkazy, museli sme umiestniť odkaz na samotnú podstránku. K rezervácii hodiny sa tak klientky dostanú na dva kliky (ako to bolo pôvodne). 

Ako sme upravili tón komunikácie

Najväčšou zmenou v tóne komunikácie bolo to, že som v textoch zvolila tykanie. Zuzka si takmer s každým na hodinách tyká, preto mi to dávalo zmysel aj na webe. Mnoho majiteľov webov s tykaním na webe nesúhlasí, takže ak by Zuzka namietala, nechali by sme to na vykaní, ktorým by sme nič nepokazili. 

Prečítajte si viac o tykaní a vykaní na webe.

Okrem toho som sa snažila do samotného tónu komunikácie veľmi nezasahovať. Vety som síce dosť skracovala, aby sa lepšie čítali a občas pomenila slovosled. Ale snažila som sa držať komunikácie, ktorá patrí Zuzke. Mne sa napríklad veľmi páčilo, že oslovuje svojich klientov “jogíni”. To by som sama nikdy nevymyslela. Tieto veci musia ísť od majiteľa. Na mne bolo len to, aby sme túto komunikáciu udržali vo všetkých textoch. Keď som už aj niečo potrebovala prepísať od základu, dosť som sa inšpirovala štýlom komunikácie, ktorý mala Zuzka na Facebooku a často som vytiahla vety priamo odtiaľ a dala ich do správneho kontextu na webe. 

Výsledok po prepísaní textov

Ten, bohužiaľ, nevieme. Keď sme v septembri nahodili nový web, v októbri už musela Zuzka zatvoriť, keďže sa kvôli Covidu nemohlo cvičiť.

Môj jediný feedback je to, že som web “pred a po” dala prečítať niekoľkým kamarátkam, ktoré jogu cvičia. Nový web sa potvrdil ako zrozumiteľnejší. 

Teraz už len dúfať, že si v lete 2021 zase spoločne zacvičíme a že možno vďaka novým textom pritiahneme aj nejaké nové klientky. 

Ak by ste aj vy chceli zrozumiteľné texty na svoj web, napíšte mi na gabkakoscova (a) gmail.com. Určite spolu niečo vymyslíme.                                                                     

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *