Copywriting

Popisky kategórií: Oplatí sa ich písať?

„Potrebovali by sme prepísať popisky kategórií.”

„Ach, kašlite na to, to už nie je potreba,” dralo sa mi na jazyk. Hlava však našťastie predbehla ústa a zastavila ma to povedať. 

Je ich potreba?

Úplne teoreticky by som si túto otázku ako copywriterka nemusela klásť a stačilo by slepo nasledovať nejaké zadanie. Prakticky však musím vedieť, pre koho takéto popisky vlastne píšem, aby som vedela, aký prístup k textom zvoliť a koľko času im venovať. Tým pádom sa musím pýtať aj to, či ich je potreba. 

Na popisky kategórií sa preto pozerám z dvoch rovín:

  • Potrebujeme ich ešte kvôli SEO?
  • Číta ich niekto?

Ako ste vy podvedomo na tieto otázky odpovedali? 

Ja som si myslela, že odpoveďou na obe otázky bude skôr nie ako áno a aj preto som bola prekvapená, keď som zistila, že približne 72 % e-shopov stále popisky do kategórií píše. 

1.alza.skÁno
2.andreashop.skNie
3.bonami.skÁno
4.bonprix.skÁno
5.datacomp.skÁno
6.datart.skNie
7.drmax.skNie
8.footshop.skÁno
9.freshlabels.skNie
10.hej.skNie
11.hornbach.skÁno
12.jysk.skÁno
13.lidl-shop.skÁno
14.mall.skÁno
15.martinus.skNie
16.mountfield.skÁno
17.nay.skÁno
18.notino.skÁno
19.pilulka.skÁno
20.pgs.skÁno
21.queens.skÁno
22.sportisimo.skÁno
23.tchibo.skÁno
24.zoot.skNie
25.ihrysko.skÁno

72 % nie je úplne zanedbateľná vzorka. Začala som preto popisky troška viac analyzovať. Vo väčšine prípadov išlo o zhluk prázdneho a klišé textu, ktorý obsahoval kľúčové slová. Kto takéto texty číta?

Áno, správne. Robot. Ten, ktorý stránky indexuje a potom radí vo vyhľadávaní. Takže z hľadiska SEO majú popisky pre väčšinu e-shopov stále význam. 

Minimum e-shopov (medzi nimi napríklad Bonami a Footshop) má na webe taký text, o ktorom by som teoreticky mohla tvrdiť, že ho písali aj pre používateľa.

Ale hodnotiť či je text pre robota alebo pre používateľa je v tomto prípade skôr subjektívny názor. Vedela by som sa na to pozrieť aj analyticky, napríklad z pohľadu intenzity kľúčových slov a ďalších SEO prasačiniek, ale neprišlo mi, že ide o takú významnú tému, aby na ňu bolo potrebné nasadiť takúto hĺbkovú analýzu. 

Ak riešim nejakú SEO zapeklitosť, vždy sa pýtam Janka zo Spotibo.sk. Tentokrát ma zaujímal jeho názor na prínos popiskov z hľadiska SEO: 

“Popisky kategórií svoju dôležitosť určite majú, ale ak nie je predpoklad, že ich bude niekto čítať a text mu pomôže, aj ten prínos bude pravdepodobne blízky nule. Klientom však popisky kategórií väčšinou odporúčame vytvoriť, ale snažíme sa vyhýbať generickým frázam a textom. Práve naopak, odporúčame tvoriť popisky s cieľom, že ich niekto bude aj reálne čítať.”

Ak sa teda vrátim k otázkam vyššie:

  • Potrebujeme ich ešte kvôli SEO? -> Je to diskutabilné, ale SEO špecialisti ich skôr odporúčajú.
  • Číta vôbec niekto tieto popisky? -> Skôr nie, ale bolo by fajn, aby ich používatelia čítali.

Toto ma, bohužiaľ, len odvialo od jednej dilemy k druhej. Aký prístup zvoliť k textom, za ktoré klient platí a o ktorých viem, že ich nikto okrem robota nebude čítať? 

Pre mňa prichádzajú do úvahy len dva varianty:

  • Popisky nepísať.
  • Potlačiť myšlienku, že popisok číta len robot a napísať ho pre používateľa. 

Ako na to?

Umiestnenie popisku

Hore, dole, vľavo alebo na inom mieste? U mňa vyhráva umiestnenie popisku úplne hore (ako to má napríklad bonami.sk), a to z viacerých dôvodov. 

bonami.sk

Ak sa na to pozrieme z hľadiska omieľaného SEO, čím vyššie v zdrojovom kóde sa text nachádza, tým lepšie. Ak sa na to pozrieme z hľadiska layoutu (rozloženia stránky), popisok tam najlepšie zapadá a nikoho tam neruší. Ak sa na to pozrieme z hľadiska toho, že chceme pomôcť zákazníkovi pri výbere a teda reálne chceme, aby si text prečítal, je lepšie, ak je text hore. 

sportisimo.sk

V prípade, že sa e-shop rozhodne písať text pre robota a nie pre používateľa, urobí lepšie, ak popisok umiestni úplne dole (príklad zo sportisimo.sk) alebo vľavo (príklad z tchibo.sk). Tým zabije akúkoľvek pravdepodobnosť, že text niekto bude čítať.

tchibo.sk

Pri prechádzaní popiskov ma z grafického hľadiska zaujal bonprix.sk, ktorý ho má na veľmi výraznom mieste v peknom rámčeku. Zapadá do rozloženia stránky a nie je rušivý. Takéto popisky by mi bolo cťou písať. Jediné, čo ma mrzí, že bonprix úplne zahodil potenciál textu tým, že ho vyplnil nudným balastom.

bonprix.sk

Dĺžka popisku

Skryť dlhočizný text za tlačidlo „Čítať viac” alebo „Pokračovať” (v prípade alzy) je pri väčších e-shopoch úplne bežné. Netvrdím, že to je úplne zle, ak je text fakt prínosný. 

alza.sk

Ja by som sa však držala dĺžky textu v rozsahu cca jedného dlhšieho odstavca. Viem, že napísať kratší text je oveľa ťažšie ako napísať dlhý text, ktorý vyzerá akoby vypadol z „bullshit generátoru”, ale o tom to je. Čím „normálnejší” text napíšete, tým skôr si ho možno aj niekto prečíta a tým väčšia šanca, že sa odlíšite aj v organických výsledkoch. Aj roboty už totiž vedia rozoznávať, ktorý text je originálny a ktorý je len vygenerovaný. 

Niektoré dlhé texty nemajú ani toľko cudnosti, aby sa skryli za tlačítko „Čítať viac”, a to mi príde horšie, pretože zbytočne škaredia stránku a berú zbytočne veľa miesta tam, kde by mali mať priestor konkrétne produkty. 

mountfield.sk

Ako ďalší príklad uvediem popisok tejto kategórie na Alza.sk. Je fakt dlhý a už na mňa nepôsobí ako popisok, ale ako návod. Je však prínosný, takže by som sa asi pýtala ich SEO konzultanta, či si takýto popisok nezaslúži skôr samostatnú vstupnú stránku. 

Vygenerovaný popisok 

Podstata vygenerovaných popiskov je v tom, že šikovný copywriter napíše jeden generický text, do ktorého sa podľa kategórie následne generujú kľúčové slová. Vyššie som uvádzala príklad sportisimo.sk, ukážem ho znova:

sportisimo.sk

S veľkou pravdepodobnosťou ide o generický popisok. Pôvodný text vyzerá asi nejako takto:

„Vyberajte športové a módne kúsky (z nejakej kategórie) pre maximálny komfort. V ponuke nájdete (produkt A, B aj C). Všetky tieto produkty (Počet produktov) sú skladom na e-shope či predajni.

Generické popisky majú určite svoj význam pri veľkých e-shopoch. Jankova kolegyňa Baška zo Spotibo.sk mi k tomu povedala toto:

“Myslím, že tieto popisky neublížia. Vyhľadávač pochopí, že obsah je iný. Produkty sú iné, titulok je iný, aj slová v popisku sú iné. Nevyhodnotí to ako duplicity a nie je to zakázané. Ale netrúfala by som si klientovi povedať, že takýto popisok prinesie čo i len jeden SEO bodík. A keďže sú úplne na nič pre používateľov, príde mi to ako zbytočná práca a využila by som to skôr v meta popiskoch.” 

V prípade malých e-shopov so špecifickými produktmi generické popisky neodporúčam. 

Chybou týchto generických popiskov zvykne byť aj to, že obsahujú všeobecné informácie o e-shope, napríklad jeho výhody, skladové zásoby, možnosti doručenia a reklamácie (napríklad hornbach nižšie). Tieto informácie patria na iné miesto (homepage, FAQ, doprava a platba) a určite by som ich nedávala na každú jednu stránku kategórie, kde sa len zbytočne duplikujú. 

hornbach.sk

Použitie kľúčových slov

Určite sa zhodneme na tom, že kľúčové slová sú to najdôležitejšie, prečo popisok píšete. Ale urobíte láskavosť sebe aj vašim používateľom, ak text napíšte najprv pre nich a až potom ho troška prispôsobite robotovi. 

footshop.sk

Footshop.sk mám v škatuľke e-shopov s kvalitnejšími popiskami. Ale s kľúčovými slovami to občas preháňajú aj tam. Pri čítaní popisku vyššie ma intenzita kľúčových slov dvíhala zo stoličky. Bolo ich tam až šesť!

Na takúto dĺžku textu by úplne stačili 2 – 3 kľúčové slová. Nie je to pravidlo, len pocit. Dôležité je, aby sa text dobre čítal. 

Na čo ďalšie si dať pozor z hľadiska kľúčových slov? Intenzitu som už spomínala. Zabudnite aj na vytučnenie kľúčových slov. To nikomu nepomôže, len to zbytočne ťahá očí. Skloňovania slov sa naopak báť nemusíte a odporúča sa sem tam použiť aj nejaké synonymum.

Interné odkazy 

Rozumiem, že ak máte na stránke kategórie jeden jediný text, láka vás ho prelinkovať s ďalšími kategóriami a stránkami na webe. Lebo SEO. Ale nerobila by som to. Dôležitejšie je interné prelinkovanie v rámci štruktúry. Používateľovi spravíte väčšiu službu, ak budete mať jednoduché menu a navigáciu, kde všetko nájde rýchlo a bez zaváhania.

V krajných prípadoch je možné umiestniť odkaz na nejakú kategóriu, ktorú nemáte možnosť nalinkovať v hlavnej štruktúre. Ale robila by som to výnimočne a odkazy držala na minime.

Jediný odkaz, ktorý by som v popisku kategórie vítala s otvorenou náručou, by bol odkaz na obsahovú vstupnú stránku, v ktorej ponúkate prínosné rady a tipy, ktoré pomôžu s výberom produktu. 

Typ produktovej kategórie

Veľké e-shopy majú (pravdepodobne) prínosy popiskov kategórií spočítané, pravdepodobne majú aj svojich SEO či UX konzultantov (teda aspoň dúfam) a zároveň majú niekoľko desiatok až stovák kategórií s produktmi bežnej spotreby. 

Je pravda, že o pánskych bundách či o telefóne toho veľa nevymyslíte. Na čo vám bude niekto vysvetľovať, že s telefónom telefonujete a bundu si obliekate na vrchnú časť tela?

Vymýšľanie super kreatívnych popiskov pre každú jednu kategóriu na e-shope, ktoré by slúžili používateľom, nie je ani často v silách copywriterov, hlavne, keď máte na webe stovky takýchto stránok. Práve z toho dôvodu je úplne v poriadku, ak niekde popisok jednoducho nebude a napíšete ho len pre významné kategórie alebo pre kategórie, ku ktorým máte čo povedať (tak to robí napríklad aj bonami.sk).

Úplne o inom to však bude vtedy, ak si kupujete novú kolekciu oblečenia, vyberáte hry pre deti od dvoch rokov alebo premýšľate nad novým vegánskym dezodorantom. U tohto posledného by ma určite zaujímalo viac o ich používaní, výrobe a prečo sú lepšie pre moje telo než klasická Rexona. Škoda, že som si to nemohla prečítať. 

havlikovaapoteka.cz

Ako popisok kategórie napísať?

Vyhýbajte sa rečníckym otázkam, klišé frázam, vetám, ktoré vymenúvajú a ktoré opisujú niečo, čo už každý vie. 

Medzi takýto text patria napríklad tieto ukážky:

  • Dámske topy sú univerzálnejšie ako takmer akékoľvek iné odevy. (tchibo)
  • Čo si predstavíte, keď sa povie vaňa? (hornbach)
  • Či už hľadáte športové či pletené svetre so zipsom či bez, vsaďte na istotu a vyberte si zo značkových pánskych svetrov, ktoré sa budú páčiť Vám aj okoliu. (sportisimo)
  • Monitor je neoddeliteľnou súčasťou každej PC zostavy. (alza)
  • Dámske overaly sú módnou alternatívou pre šaty. (bonprix)
  • Šaty sú najväčším symbolom ženskosti. (bonprix)
  • Pri výbere tabletu je tiež dobré si uvedomiť na akú činnosť ho potrebujete. (datacomp)
  • V kategórií Domácnosť nájdete zariadenia, prostriedky pre rozšírenie a zjednodušenie domácnosti. (datacomp)
  • Úložné priestory sú základným prvkom každej domácnosti. (jysk)
  • Fitness oblečenie zastrešuje dámske a pánske oblečenie na cvičenie, ako sú tričká a tielka, mikiny, tepláky a legíny, šortky na cvičenie, ale aj príslušenstvo a doplnky na cvičenie. (gymbeam.sk)

Ak chcete napísať dobrý popisok, môžete byť aj vtipný. Ak neviete ako na to, stačí ponúknuť nejakú výhodu či vysvetliť vlastnosť produktu. Napríklad takto:

  • Koberce neslúžia len na dekorovanie bývania. Vedľa estetiky je dôležitá aj ich funkčnosť – vedia tlmiť hluk a regulovať teplotu v miestnosti. (bonami)
  • Batohy a tašky už dávno nemusia slúžiť len na ťahanie nákupov alebo hromady zaváracích pohárov, čo ti s úsmevom na perách vnútila babička na horšie časy. (footshop)
  • Vonkajšie teploty stúpajú, ponožky sa skracujú. Vtedy prichádza čas na dámske členkové ponožky, ale nie len také obyčajné, vyber si dizajnové a veselé Fusakle. (fusakle)
  • Kamenistým plážam sa už vyhýbať nemusíš! Prinášame ti novú kolekciu plážovej obuvi v dvoch prevedeniach – nazúvacie šľapky a žabky. Sú farebné, sú unisex a môžeš ich zladiť s čímkoľvek. (dedoles)
  • Bylinné čaje sú často pripravované pre ich liečivé alebo preventívne účinky. Ich výhodou je dokonalá kombinácia potrebných účinných látok. Naša ponuka Popradských čajov je ideálnym spoločníkom počas chvíľ, keď si potrebujete oddýchnuť a vychutnať si silu byliniek. (popradske.sk)

Záver v jednom popisku

Popisky kategórií píšte. Ale píšte ich v prvom rade pre používateľov až potom pre SEO. Umiestnite ich ideálne v hornej časti kategórie a to tak, aby zapadali do rozloženia stránky a nikde zbytočne nevytŕčali. Popisok napíšte krátky a výstižny. Poskytnite výhodu alebo vysvetlíte vlastnosť produktu. Nesústeďte sa na kľúčové slová, na ich intenzitu ani na odkazy či vytučňovanie textu. Buďte prirodzení. Popisok nepíšte za každú cenu. Nemusí byť v každej kategórii. Ak chcete ušetriť čas, nechajte si dôležitosť popiskov vyhodnotiť SEO špecialistom. Čím menší e-shop, tým viac času do popisku investujte. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *