Copywriting

Ako napísať texty pre lokálny web?

Kvetinárstvo, kozmetika, účtovníctvo, stolárstvo, autoservis či iný malý lokálny podnik?

Potrebujete si pripraviť nový web alebo prerobiť ten starý a vôbec netušíte, kde začať a ako to celé vlastne uchopiť?

Zo skúsenosti viem, že mnohé menšie firmy si to zvyknú prekomplikovať a zaplatia si drahé agentúry či vývojarov na tvorbu malého prezentačného webu. 

Poradím vám, ako si to spravíte v pohode aj samy. Za posledný rok som takýchto webov natextovala niekoľko a vytvorila si veľmi jednoduchú štruktúru toho, ako na to. 

Čo si potrebujete premyslieť ako prvé?

Tri veci.

1. Čo chcete mať na webe uvedené?

Začínate textami.

Potrebujete si približne premyslieť, čo na web napíšete, ako sa odprezentujete, ako predáte svoje služby vašim zákazníkom.

Potrebujete si osvojiť základné pravidlá copywritingu alebo si nájsť dobrého copywritera či copywriterku. 

2. Ako texty na webe štrukturovať?

Potrebujete sa rozhodnúť:

  • či vám stačí jedna stránka, na ktorej budete mať uvedené všetko (napríklad ako to mám ja na www.gabkakoscova.sk)
  • alebo budete chcieť viac podstránok (napríklad ako na webe www.depilaciapresov.sk, ktorý budem používať v tomto článku ako príklad).

S týmto vám pomôže copywriter či copywriterka alebo si vezmite pero a papier a poďte si to načrtnúť so mnou. 

3. Ako si web pripravíte?

Môžete si nájsť grafika, kódera a programátora, ktorí vám web pripravia a uvedú do života. Tak som to spravila ja, ale nevyšlo ma to úplne lacno a trvalo to dosť dlho. Mojou prioritou však bol profesionálny web, ktorý bude môj a nie na základe šablóny.

Väčšina mojich klientov si však vystačí s tvorbou webu na webnode.sk, kde si kúpite balíček na rok za niekoľko desiatok eur a ste schopní si to celé vyskladať aj samy. U malých klientov väčšinou siaham po tejto možnosti. 

Ďalšou možnosťou je šablóna na WordPress, ale tie sa mi osobne osvedčili menej ako šablóny na webnode.sk, ktoré sú prispôsobené malým lokálnym podnikateľom. 

Mám dobré skúsenosti ešte aj s wix.com, na ktorom som tvorila vstupné stránky napríklad pre www.zenskyalgoritmus.sk. Wix má oveľa viac možnosti na prácu s webom, ale musíte sa s tým naučiť robiť, chce to nejaký čas naviac a je to aj výrazne drahšie. 

Čo na web napísať a ako to celé poskladať?

Ak sa rozhodnete pre Webnode a vyberiete si jednu zo šablón, štruktúru webu si viac menej vyriešite a vyskladáte rovno tam. Webnode to má nadizajnované presne pre takýchto malých a lokálnych podnikateľov, ktorí potrebujú dať na web základné veci ako “o nás”, “cenník”, “kontakt” a podobne. 

Predtým, ako sa do toho pustíte, vám však chcem ukázať, ako nad tým vôbec premýšľať. 

Mne už niekoľko rokov funguje marketingový model See Think Do Care, ktorý mi pomáhal pri tvorbe obsahu a pomáha mi aj pri predajných textoch na web.

Podstatou frameworku je to, že vám pomôže pripraviť webové texty, ktoré budú poukladané do logických celkov a budú riešiť problémy vašich zákazníkov v rôznych fázach nákupného procesu.  

Celý proces vám načŕtnem na spomínanom príklade www.depilaciapresov.sk.

SEE: Zákazník sa obzerá

V prípade depilácie, to je niekto, kto ešte vlastne ani nevie, že by depiláciu mohol potrebovať. Dajme tomu, že naša persona bude Katka, ktorá má 35 rokov a 2 deti. Keď scrollovala na Instagrame, zaujala ju fotka depilovaných nôh a tak sa išla pozrieť na web. 

V tejto chvíli Katka potrebuje vedieť:

  • Čo z toho bude mať? Ide o stručné intro, ktoré bude dosť dobré na to, aby Katka čítala ďalej. Môže to byť jeden odstavec textu. Môžu to byť výhody vašej služby (napríklad, ak sa rozhodnete pre depiláciu, už sa nikdy nebudete musieť holiť), môžu to byť opísané konkrétne ponúkané služby a dopad na zákazníka (napríklad, napíšem vám webové texty a vy tak budete mať priestor pracovať na vašom podnikaní) alebo čokoľvek ďalšie, čo zákazníka uvedie do obrazu a bližšie mu priblíži, čo robíte a čo z toho bude mať on. 

THINK: Zákazník si zisťuje viac

Katka už tuší, čo robíte a čo jej približne môžete ponúknuť. Keďže ju to zaujíma, ide si zisťovať detailnejšie info. 

V tejto časti sa potrebujete predať, ale ešte nepredávate. 

Potrebujete ukázať čo robíte, ako to robíte, prípadne ako k vašim službám pristupujete. Musíte ukázať, že to, čo robíte, robíte dobre a že vám aj Katka môže dôverovať. 

Táto časť je najobsiahlejšia a budete tu mať potrebu napísať príliš veľa informácií. Držte sa na uzde a dajte sem skutočne len to, čo zákazník potrebuje vedieť.

Napríklad:

Čo chce vedieť zákazník?Čo mu poviete?
Čo mi viete ponúknuť a koľko ma to bude stáť?Konkrétne služby a orientačné ceny. 
Kedy to bude hotové?Spôsoby dodania, objednania, proces objednávky, proces servisu, atď. 
Dá sa na vás spoľahnúť?Referencie od spokojných zákazníkov.
Ste dôveryhodní? Používate značky, ktoré poznám?Logá partnerov a značiek. 
Bude sa mi s vami dobre komunikovať?Stránka alebo sekcia o nás (prečítajte si, ako napísať stránku „o nás“).
Prečo si mám vybrať práve vás?Výhody, ktoré u vás vyzdvihujú vaši zákazníci.
Inééé …Doplňte si 🙂

DO: Zákazník ide do toho

Katka sa rozhodla, že si ide depiláciu vyskúšať. Takže tu už bez okolkov a rovno k veci:

  • Tlačidla na objednávku, rezerváciu alebo kontakt.
  • Kontaktný formulár alebo spôsob kontaktovania (e-mail, telefón, sociálne siete).
  • Adresa, kde vás alebo vašu pobočku má hľadať.

Táto časť je veľmi dôležitá nielen pre Katku, ale napríklad aj pre Moniku, ktorá vás už pozná a vie, čo má od vás očakávať. 

Keď príde na web Monika, musí sekciu kontaktov rýchlo nájsť. Ostatné ju už nezaujíma, ide vám rovno volať. 

Kontakt sa nachádza väčšinou na konci stránky (ale nemusí to byť pravidlo, môže byť aj na začiatku, ak to zapadá do štruktúry) alebo na samostatnej podstránke “Kontakt”. 

CARE: Zákazník potrebuje vedieť viac

Táto časť je pre vašich zákazníkov a zákazníčky, ktorí vás už navštívili. Na vašu stránku sa tak môžu vracať kvôli hodnotnému obsahu (blog, prihlásenie do newslettra a podobne). 

Budú sem chodiť aj keď majú dodatočné otázky k vernostným kartičkám, darčekovým poukážkam, reklamáciám a podobne.

Jeden z najčastejších textov pre týchto zákazníkov je samostatná sekcia alebo podstránka FAQ, kde sa v mene zákazníka pýtate a zároveň mu odpovedáte na najčastejšie sa pýtané otázky, ktoré vám určite dennodenne chodia do e-mailu alebo na sociálne siete. 

Ako texty sfinalizovať?

Štruktúru si môžete vyskladať z týchto celkov:

SEETHINKDOCARE
NadpisKonkrétne služby a orientačné ceny.Tlačidla na objednávky, rezervácie, kontakty.Sekcia alebo podstránka FAQ.
PodnadpisSpôsoby dodania, objednania, proces objednávky, proces servisu, atď. E-mail, telefón a odkazy na sociálne siete.Vernostný program.
Stručné introReferencie od spokojných zákazníkov.Mapa a adresa pobočky. Články na blogu.
Logá partnerov a značiek.Prihlásenie k newslettru. 
Stránka alebo sekcia „o nás“.Sledujte nás na Instagrame alebo Facebooku.
Výhody, ktoré u vás vyzdvihujú vaši zákazníci.

Inšpirovať sa môžete napríklad aj základným náčrtom (uložte si obrázok, ak ho chcete vidieť vo väčšom rozlíšení):

Na záver ešte pár tipov, ako pracovať s vyššie uvedenými návrhmi:

  • Ak toho potrebujete povedať viac, rozdeľte si web na viac podstránok. 
  • Ak vám stačí napísať niekoľko stručných informácií k veci, pripravte si jednostránkový web. 
  • Na webe by mala byť textovo pokrytá ideálne každá jedna fáza See Think Do Care.  Vaše textové minimum by mohlo vyzerať napríklad takto: 
    • nadpis, 
    • základný popis služieb, 
    • kontakt,
    • odkazy na sociálne siete.
  • Do tejto štruktúry si môžete pridať čokoľvek ďalšie, čo uznáte za vhodné.
  • Keď máte štruktúru, napíšte si texty. Ak neviete, ako na písanie konkrétnych a zrozumiteľných textov, ktoré predávajú, sledujte napríklad môj CopyLetter.
  • Nie všetko, čo som napísala, musí byť tak, ako som to napísala. 
  • Berte to ako návrh alebo odrazový mostík, ktorý vás môže inšpirovať, ale zároveň vám môže prísť ako nezrozumiteľná blbosť. Ak by to tak bolo, dajte mi prosím vedieť do komentára.
  • Ak nemáte na tvorbu menšieho webu čas, rada vám s tým pomôžem. Napíšte mi.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *