Copywriting

Ako napísať nadpis na web za viac než 5 minút

Ako napísať nadpis webu

Niečo vám v mojom nadpise nesedí? Chceli by ste to za menej ako 5 minút, že?

Bohužiaľ, rýchle riešenie pre vás nemám. Neexistuje. Ak chcete vymyslieť funkčný nadpis, bude to bolieť a zaberie vám to viac než jednu vypitú kávu. 

Na web alebo na blog?

Článkov „Ako napísať nadpis na blog” je na internete požehnane. Ja sa teda budem sústrediť na nadpis na web, teda na prvú vetu, ktorú si prečítate, keď sa prekliknete na akúkoľvek webovú stránku. 

Najčastejšie ide o weby, ktoré ponúkajú službu či unikátny produkt. 

Spotify: Listening is everything
Agentúra Hype: Unikátni klienti, unikátne riešenia

Eshopy takéto nadpisy nezvyknú na webe mať. 

Úvodná stránka Amazonu
Úvodná stránka Bonami

Postup v tomto článku môžete aplikovať na akýkoľvek nadpis. Aj na blog. Aj na newsletter. Aj na reklamný banner. A v podstate aj na uvítaciu tabuľu pred kamenným obchodom či kaviarňou. 

Kdekoľvek, kde potrebujete napísať vetu, ktorá má vo vašom zákazníkovi vyvolať ďalšiu reakciu, napríklad kliknúť na článok alebo banner, čítať web ďalej alebo vstúpiť do obchodu. 

Nadpis alebo titulok?

Nie som si istá. Každý to volá inak. Presná terminológia asi neexistuje. Slovo “titulok” je často skloňované pri “SEO titulku”. Na druhej strane je “titulok” presný preklad z anglického slova “The title”. Nadpis sa zase spája predovšetkým s nadpisom článku. 

Zopakujem. V prípade webu ide o prvý text na ktorý čitateľ upriami pozornosť, keďže miesto, kde nájde nadpis, je váš najdôležitejší priestor. Čitateľ musí hneď na základe prvého textu pochopiť, kde sa nachádza a čo ma na webe robiť ďalej.

Tým pádom môže ísť o nadpis, aj o titulok. V tomto článku to bude nadpis. 

Prečo to je také ťažké?

Od kedy robím copy a textujem weby, je pre mňa vymyslieť nadpis (čohokoľvek) tá najťažšia úloha. A tak je to správne.

Je úplne v poriadku, ak na výslednom nadpise trávite aj hodiny. Trháte si vlasy, chce sa vám plakať. Napokon niečo vymyslíte, lebo nič lepšie vám už nenapadlo. No aj tak nie ste spokojní. To je tiež v poriadku. Po hodinách práce často spokojní ani byť neviete, lebo sa už na to nedokážete pozrieť triezvo a očami, ktoré nie sú červené od únavy. 

Dôležité je, aby ste našli spôsob, ktorým si neskôr otestujete, či sú s nadpisom spokojní vaši zákaznici. 

Celá téma nadpisov bola pre mňa vždy veľmi ťažko uchopiteľná. Myslím si, že v tom nie som sama. Premýšľala som, prečo je tak zložité vymyslieť nadpis. Potom mi zodpovedala Míša Weikertová vo svojom kurze. My totiž o nadpisoch vieme príliš veľa. A je ľahké sa v celej tej zmesi informácií stratiť. 

Ja už som o nadpisoch toho prečítala dosť. Knihy, články. Videla som kurzy, bola som na školeniach. Z tohto mixu som si vytvorila vlastný postup, ktorým sa pri tvorbe nadpisov riadim. Vyskladala som si ho z tipov a odporúčaní na základe týchto piatich hlavných zdrojov:

Pri tvorbe nadpisov sa riadim pomocou troch bodov. A áno, presne v rovnakom poradí, ako ich napíšem. 

1. Riešim obavu alebo naplním túžbu zákazníka

Keď som bola na školení od Otta Bohuša, v závere školenia ma prekvapili odpovede na otázku, čo sme si zo školenia najviac odniesli. Väčšina ľudí, ktorá bola so mnou na školení povedala, že si uvedomila, že sa v textoch nemá zameriavať na seba, ale na zákazníka. 

Pre mňa samozrejmosť, pre väčšinu ľudí nie. 

Ak si aj vy máte odniesť z toho článku len jedinú vec, odneste si to, že každý nadpis na webe by mal v prvom rade zodpovedať otázku zákazníka: “Čo z toho mám ja?”

Ako na to?

Úplne prvé, čo musíte urobiť, je to, že si definujete, čo vlastne rieši váš zákazník. Stačí si uvedomiť, že takmer všetko, čo v živote riešime, sa dá premeniť buď na to, že sa niečoho veľmi bojíme alebo po niečom veľmi túžime. 

  • Čoho sa bojí váš zákazník? 
  • Po čom túži váš zákazník?

Nie sú to ľahké otázky. Chce to čas, aby ste na to prišli. A nie je to dobré unáhliť. Ak to už viete, paráda. Tretinu práce máte za sebou.

Dajme si príklad.

Asi každý z nás niekedy riešil svoju váhu. Nepoznám nikoho, kto by sa niekedy nesnažil schudnúť či pribrať alebo si svoju váhu aspoň udržať. Lenže bez ohľadu na to, ktorý z týchto cieľov riešite, vždy sa musíte pozerať na to, čo dávate na tanier, v akom množstve a zložení. Jedlo je pre väčšinu z nás veľka veda. Často to dopadne tak, že sa nám nad tým nechce premýšľať, tak sa na to vykašleme. S každou ďalšou diétou, ktorá sa nám pripletie do cesty, prichádza obava z toho, koľko času musíme tráviť nielen nad samotným varením, ale aj nad vymýšľaním receptov, kombinovaním jedla a podobne. 

A potom príde aplikácia, ktorá vám povie: „Take the thinking out of dieting”„Nepremýšľaj o diéte”. 

Idete do toho? Minimálne vás to zaujme, aby ste čítali ďalej. A to je cieľ. 

Ale pozor.

Túžbu či obavu by ste mali mať definovanú správne. Raz som sa stretla s reklamou na práčku, kde bol nadpis „Viac času na rodinu”. Tomuto nadpisu nerozumiem. V porovnaní s čím mám viac času na rodinu? V porovnaní s ručným praním? Pretože bez ohľadu na výkon práčky, vždy musím tu práčku naložiť, počkať a vyložiť. Takže čas tu nehrá zásadnú rolu. Neriešim to. Riešim, aby som prala ekologicky, aby som sa nestrácala v tlačítkach a aby mohol práčku používať aj môj manžel bez toho, aby sa ma pýtal, ako presne to funguje. 

2. Vytvorím si oneliner

Vyriešili ste zákazníka, teraz riešte seba. 

Čo je vaša silná stránka? Čo nemá nikto iný? Ako môžete konkrétne pomôcť vášmu zákazníkovi s tým, aby ste ho zbavili jeho obáv a naplnili jeho túžby? 

Oneliner je definícia, s ktorou som sa stretla na školení Otta. Ide o jednu vetu, ktorá definuje vás a vaše podnikanie.

Vyzerá takto nejako:

……… je jediný ……., ktorý ……..

Ako príklad uvediem svoj vlastný web, nad ktorým som začala rozmýšľať už na školení. 

K skúšobnému príkladu som si napísala : 

Gabka Koščová je jediná copywriterka, ktorá napíše texty tak, aby ich pochopila aj vaša babička. 

A toho sa stále držím. Okrem toho, že riešim obavy a túžby mojich klientov, mám nadefinované aj to, čo je moja silná stránka. 

Toto je pre mňa kľúčové. Ja píšem zrozumiteľne. Prie niekoho málo kreatívne, pre niekoho zdĺhavo. Ale zrozumiteľne. To som chcela, aby bolo na mojom webe cítiť a aby to bolo aj v hlavnom nadpise. 

Môj výsledný nadpis momentálne vyzerá takto:

Zrozumiteľné texty, ktoré predávajú

V nadpise zároveň rovno riešim túžby mojich klientov. Oni sa totiž boja písať na web, pretože sa boja, že ich textom nebude nikto rozumieť. Zároveň by si priali mať web (a teda aj texty), ktorý si zákazník nie len prekliká, ale kde si má hneď chuť kúpiť produkt či vyskúšať službu. 

3. Začínam písať

Ako teda nadpis napísať?

Článkov s copy tipmi, ako napísať nadpis, nájdete už pri prvom googlení niekoľko desiatok.  

Väčšinou sa ale tieto články týkajú nadpisov na blog a dávajú tipy prevažne na štylistiku, čím nekladú veľký dôraz na prvé dva body z tohto článku. 

Keďže vy už o týchto prvých dvoch bodoch viete, teraz sa môžete sústrediť na štylistiku. 

V tomto článku nechcem opakovať základné copy triky. Jednak som ich už z časti písala v článku „Ako napísať článok” a dajú sa použiť aj na nadpisy a jednak ich za mňa dali dokopy ďalší copywriteri. Aby ste nemuseli prechádzať všetky články, spravila som to za vás. Z prvých troch strán výsledkov na Googli na kľúčové slovo „Ako napísať nadpis” som vybrala finálnu trojku, ktorá podľa mňa reálne stojí za prečítanie:

Okrem vyššie uvedených tipov na nadpisy a štylistických tipov mám pre vás niekoľko ďalších rád, ktoré mne osobne pri tvorbe nadpisov pomáhajú. 

Spomeňte si na stopára do Brna

Tento príklad mám od Michelle Losekoot z jej online kurzu. Predstavte si, že idete autom po diaľnici a po ceste vidíte dvoch stopárov. Jeden má na tabuli napísané „Brno” a ten druhý „Za mamou na Vianoce”. Ktorému skôr zastavíte? 

Toto je pre mňa príklad dobrého copy, ktorý si pripomínam vždy, keď sa snažím tvoriť akýkoľvek nadpis. 

Buďte konkrétni, buďte emotívni a bude dobre.  

Porovnávajte sa

Od kedy som mama, učím sa jedno. S nikým sa neporovnávať. Ale v copy sa tohto pravidla, našťastie, držať nemusím. Ani vy nemusíte. 

Míša Weikertová vo svojom kurze prezradila 5 tipov, ako na dobrý nadpis. Dva z nich sa týkajú porovnávania a ja ich odvtedy rada používam vždy, keď to je možné. 

Porovnávať sa môžete pozitívne. Stačí, že do titulku dostanete slovo “Ako”. 

„Hovorte anglicky ako Barack Obama.” 

Alebo môžete byť kritickí ku konkurencii. A to tak, že do titulku dostanete spojenie “Takto nie”. 

„Nepredávame to, čo sme rozmrazili, ale to, čo sme si samy upiekli.”

Keď fakt neviete ako, stavte na tzv. “priamy nadpis”

Priamy nadpis používam aj ja. A často. Dokonca ho mnohí klienti aj uprednostňujú. 

Napríklad v prípade pretextovania jogového štúdia v Prešove som išla na istotu a zvolila nadpis: „Ashtanga joga v Prešove”. Pristúpila som na to aj preto, že ide o jediné jogove štúdio v Prešove, kde sa dá cvičiť Ashtanga joga.

Vždy je totiž lepšie byť nudný ako nepochopený.

Chcete odo mňa viac takýchto tipov? Prihláste sa do CopyLettru.

.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *