Copywriting

Ako písať lepšie texty na web (1. časť)

Ako písať texty na web

Ak ste majiteľom menšieho webu alebo ste jeden z členov tímu, ktorý má takýto web na starosti, je tento článok hlavne pre vás. Ak máte na starosti menší web, pravdepodobne máte okrem marketingu na starosti ďalších niekoľko činností. Takže, keď počujete niečo ako copywriting, možno niečo tušíte, ale najskôr veľmi nechápete a nemáte ani čas, aby ste to mohli riešiť. 

A aby ste to ani nemuseli nejak detailne riešiť, mám pre vás krátke a jednoduché tipy pre vaše texty (to sú všetky slová, vety a odstavce), tak aby na vašom webe dávali zmysel. Nemusia to byť super kreatívne texty. Ale mali by byť pochopiteľné a zákazníka by mali naviesť k tomu, aby na webe urobil to, čo potrebuje. Bez ohľadu na to, či len hľadá vašu adresu alebo si objednáva nejakú službu. 

Moje tipy sú „super easy”. Píšem ich tak, aby ste ich mohli po prečítaní ideálne ihneď zapracovať. Niektoré sú banálne a niektoré už možno aj poznáte. Ale každý z nás občas potrebuje ten „aha moment”, ktorý nám povie, že toto vlastne celý čas vieme, ale nerobíme. 

Tieto tipy sú zároveň písané tak, aby ste ich mohli využívať pri webových textoch. To sú texty, ktoré máte napríklad na hlavnej stránke alebo na podstránkach „Ako to funguje” či „O nás”.

Ak hľadáte tipy, ako písať článok, tak šup na článok „Ako napísať článok”

Dajte text prečítať niekomu ďalšiemu

Každý text. Dokonca aj tie tri slová, ktoré idú na tlačítko. Je dôležité, aby váš text bol zrozumiteľný. Vy mu určite rozumieť budete, ale vy si žijete v bubline svojho biznisu. Váš zákazník v nej nežije. 

V ideálnom prípade by vám mal text skontrolovať profesionál. Ten vám môže napríklad vyhodiť z textu zbytočné slovíčka, prehodiť slovosled alebo prepísať slová, ktoré nedávajú zmysel. Prípadne vám povie, čo je na texte nezrozumiteľné a poradí vám ako ho prepísať inak. 

Ak si profesionála nemôžete dovoliť, dajte text prečítať niekomu z okolia rodiny a kamarátov. Niekomu, kto sa nevyzná vo vašom biznise, ale mohol by byť váš potencionálny zákazník. Cieľom je zistiť, či vašim slovám rozumie a či na neho napríklad nepôsobia negatívne.

Na kolegu či kolegyňu, ktorí s vami fungujú v rovnakej biznis bubline, sa obráťte až ako na úplne poslednú možnosť. Z osobnej skúsenosti totiž viem, že u kolegov to väčšinou dopadne tak, že vám to buď odkývnu alebo si budú chcieť presadiť svoj vlastný pohľad na text, ktorý nie je nijak konštruktívny. Len bude ich. 

Získajte referencie od zákazníkov a dajte ich na web

Fotka a pár viet od vášho reálneho zákazníka zvyšujú dôveryhodnosť vášho biznisu. Ukazujú, že už to máte vo svojom odbore odmakané a že sa na vás dá spoľahnúť. 

K tomuto bodu ma inšpirovalo video od lektorky copywritingu Lucie Koubek o tom, ako napísať dobrú referenciu. Kým som video nevidela, neprišlo mi, že referencie sú niečo, čomu by som sa mala nejak detailnejšie venovať. Vďaka Lucii som zistila, že aj pri písaní referencie existujú hlavné body, o ktoré sa môžem oprieť. Určite si článok prečítajte, alebo si pozrite video.

Aby som to však zhrnula:

Dobrá referencia nie je o tom, že o vašej obľúbenej kaviarni poviete, že je super. Dobrá referencia je o tom, že o nej poviete, prečo je super. Napríklad preto, že to je jediná kaviareň v meste, kde si okrem mega dobrej kávy, dáte ešte aj vegánsky koláč, čašník vám automaticky donesie vodu z kohútika zadarmo a nikomu nevadí, ak pri prázdnej šálke presedíte aj dve hodiny s knižkou v ruke.

Kľúčové je, aby ste si takúto referenciu dokázali vypýtať aj od vašich zákazníkov. Pretože tí ju nikdy nenapíšu len tak samy od seba. 

Nikdy nepíšte o sebe. Vždy píšte o zákazníkovi. 

Zákazníka nezaujíma, že ste prví, jediný, najlepší, že máte 10 ročnú tradíciu. Jeho nezaujíma dokonca ani to, že predávate topánky. Jeho zaujíma, že on si môže topánky kúpiť u vás. Ja viem, je to slovíčkarenie. Ale keď si dáte vedľa seba texty „predávame topánky” a „kúpte si topánky u nás”, ktorý na vás lepšie pôsobí? Možno vám to v tejto chvíli príde šumafuk, ale ak je celý web postavený tak, že píšete len o sebe, návštevník tam pravdepodobne bude mať problém nájsť to, čo hľadá. 

Na stránke kaderníctva si nechcete prečítať o tom, že v ňom pracujú štyri kaderníčky, ktoré majú tie najlepšie certifikáty. Chcete si prečítať, že vás tam ostrihajú, zafarbia vám vlasy a dokonca vám v sobotu pripravia účes na svadbu. 

Keď hľadáte stolára, ktorý by vám pripravil kuchyňu na mieru, nezaujíma vás, že používa moderné technológie a že je samozrejmosť ohranovanie ABS hranou. Zaujíma vás, že pre vás pripraví kuchyňu ako z obrázku bez toho, aby vám musel vysvetľovať, ako funguje jeho remeslo. 

Používajte jasné slová. Ceny. Kontakt. Doprava. 

Používajte slová, na ktoré sú zákazníci na internete zvyknutí. Tu fakt nemusíte vymýšľať koleso a ani používať slová, ktoré by som dala do úst právnikovi. Alebo robotovi. 

Uveďme si niekoľko príkladov: 

  • Platobné metódy = Platba
  • Expedičné podmienky = Doprava
  • Cenové podmienky = Ceny
  • Spôsob dopravy = Doprava
  • Reklamačný poriadok = Reklamácie alebo vrátenie 
  • Nákupný košík = Košík (aký iný košík sa ešte na webe nachádza, ak nie nákupný?)

Ak sa na webe nachádza viac textu a informácií, zvyknem hľadať cez ctrl + f. Ak hľadám Doprava a nemôžem nič nájsť, ide podľa mňa o fatálnu copy chybu. V bežnej reči totiž nikdy nepoviem, že eshop mal také super expedičné podmienky, že mi poslal balík zadarmo, ak som nakúpila nad 90 €. Poviem, že doprava bola zdarma nad 90 €.

Druhou chybou je, ak sa dôležitosti ako doprava a ceny, skrývajú len v nešťastnom dokumente Všeobecné obchodné podmienky a ja to neviem nikde inde nájsť. Tieto informácie si dajte na ľahko dohľadateľné miesto, nielen do tohto dokumentu. Takým miestom je buď hlavná stránka alebo samostatná stránka, ktorá sa bude volať Doprava alebo Ceny.

Ak máte na webe uvedený telefón a e-mail, len si pomôžete, ak im dáte podnadpis Kontakt alebo Kontaktujte nás. Práve preto, ak by niekto tieto informácie hľadal cez ctrl + f alebo cez Google. 

Dajte si záležať na prvej vete, ktorá sa zobrazí na webe

O tom, ako napísať nadpis na web, som už písala celkom rozsiahly článok. Pointa v skratke – hlavný nadpis, teda prvá veta, ktorá sa návštevníkovi webu zobrazí, je dôležitá. Čokoľvek je lepšie ako žiaden hlavný nadpis. A čokoľvek je lepšie ako „Vítame vás na našom webe”. 

Hlavný nadpis vymyslíte tak, že si zodpoviete na otázky, ktoré riešia vaši zákazníci.

  • Čoho sa váš zákazník bojí
  • Po čom váš zákazník túži?

Ak nič nevymyslíte, najmenšie zlo spáchate vtedy, ak použijete priamy nadpis. Zákazníkovi bude minimálne hneď jasné, na akom webe sa nachádza. Napríklad: „Hodiny jogy v Prešove”. 

Na internete môžete písať tak, akoby ste sa bavili so zákazníkom naživo

Viete, kedy sa na internete skutočne zľaknem? Keď mi príde do e-mailu nejaká výzva! Výzva na vyzdvihnutie objednávky. A tieto výzvy mi neposielajú malé weby, ale veľké eshopy, ktoré už o profesii copywritera určite počuli.

Predstavte si situáciu. Prídete do obchodu, nakúpite a pri pokladni vám povedia: „Dobrý deň. Váš nákup sme dali do tašky. Vyzývame vás, aby ste si ju vzali a odniesli domov”. Mne sa to nikdy nestalo. Našťastie. Väčšinou to vyzerá nejako takto: „Nech sa páči, tu je váš nákup”. 

Takže, ak by mi prišlo do e-mailu to, čo by mi povedali aj v obchode, napríklad: „Nech sa páči, príďte si pre váš nákup. Je pripravený”, tak sa vôbec nezľaknem. Obúvam sa a bežím na výdajné miesto. 

Aj pri nudných textoch viete vymyslieť príbeh

V tomto ma inšpiruje moje dvojročné dieťa. Keď mu chcem umyť zuby, nedostanem mu kefku do úst bez toho, aby som mu neporozprávala najprv celú krtkovu rutinu vstávania, umývania a raňajkovania. Rodičia pochopia a ostatným sa ospravedlňujem za mamičkovskú paralelu. Ale vďaka deťom sa učíme rozprávať príbehy a vieme ich dostať aj na internet. 

Opäť veľmi jednoduchý príklad. Text na ďakovnej stránke „Vaša objednávka je dokončená” je fajn. Ale je nudný, používa ho v podstate každý a nič viac mi nepovie. Ak by som synovi povedala: „Objednala som ti nové farbičky“, ani o mňa nezakopne pohľadom. 

Takže mu musím vysvetliť, že som objednala nové farbičky a teraz už v obchode vedia, že ich potrebuje. O chvíľu ich teta predavačka pripraví, zabalí ich do tašky. Potom nám zavolá na telefón, že sú už farbičky pripravené. My sa potom oblečieme, sadneme do auta a ideme po nich. Polovicu z toho možno nebude rozumieť, ale mám jeho pozornosť a tuší, čo sa práve stalo a čo sa bude diať ďalej. Potom o tom bude rozprávať: „Mama, farbičky, teta, auto, brm, jeeej.”

Takto to samozrejme na internet nedáte. Ale môžete takto: “Hotovo! Práve sme sa dozvedeli o vašej objednávke a naša kolegyňa Katka na nej začne čo najskôr pracovať! Teraz už len stačí počkať na e-mail, v ktorom vám dáme vedieť ďalšie kroky”. 

Veľmi nad textom nešpekulujte. Napíšte to. 

Kedykoľvek si čítam nejaký článok o copywritingu alebo o contente, je to samé „potrebujete hento a tamto” a „musí to byť takto a takto”. Ako áno, aj tento článok je zo samej podstaty presne takýto. Ale v konečnom dôsledku je dôležité nad tým veľmi nešpekulovať. Inak to prešpekulujete a nenapíšete. 

To znamená, že keď budete napríklad zajtra písať krátky text do newsletteru, nie je úplne dôležité, aby ste si prešli desať bodov podľa nejakého checklistu, či to tam máte všetko.

Keď som začínala textovať vlastný web, napísala som si asi 15 bodov, ktoré musím v rámci úvodnej rešerše spraviť predtým ako začnem. Tri mesiace som nič nenapísala, lebo som tých 15 bodov nemala vyriešených. Potom som si proste sadla, napísala to za dva dni a bolo to „good enough”. 

Aj keď som zástancom toho, že je dôležité vzdelávať sa, je takisto dôležité veľmi nad tým nešpekulovať. Ale jednoducho písať. 

Veci, o ktorých čítate, môžete skúšať zapracovať postupne. Alebo si na nich v samotnom procese spomeniete ani nebudete vedieť ako. To je tá hlavná pointa toho, prečo vlastne čítate tieto články. Nie preto, aby ste po dočítaní zrazu písali top texty, ale aby ste sa postupne a na rôznych miestach inšpirovali a zlepšovali.  

Stiahnite si copy triky od Míšy Weikertovej

Viac tipov a hlavne omnoho viac konkrétnych príkladov si môžete prečítať v ebooku od Míšy Weikertovej. Tých tipov je veľa. Je ich 365. Ale sú krátke, stručné a konkrétne. A ak si ich rozdelíte na dlhšie obdobie, vytvoríte si priestor na to, aby ste ich v hlave spracovali postupne a aby ste si rady na písanie aj osvojili. Ja sama som sa od Míšy veľa naučila, k ebooku sa často vraciam a zatiaľ som lepší návod na copywriting na českom a slovenskom trhu nenašla. 

Začnite odoberať CopyLetter

Ak vás bavil tento článok, bude vás baviť aj môj CopyLetter. Posielam ho každú poslednú sobotu v mesiaci a vždy v ňom nájdete veľa praktickej inšpirácie.

.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *