Copywriting

Ako písať lepšie texty na web (2. časť)

Ako písať texty na web

Toto je šesť tipov, ktoré vám pomôžu písať zrozumiteľnejšie texty na web.

Tento článok je pokračovaním prvej časti a vyskladaný z tipov, ktoré som posielala mojim odberateľom v CopyLettri.

1. Buďte úprimní. Nepreháňajte a už vôbec neklamte.

Prišiel mi newsletter od eshopu s detskými vecami:

„Po nociach sme pre vás Gabriela usilovne skladali ponuku, o ktorej nikto nevedel. Dnes sa vám s ňou môžeme konečne pochváliť. Tu je!

Neviem, či takýmto vetám dnes ešte niekto uverí.

Produkty, ktoré mi v e-maile odporúčali, boli pre najmenšie bábätko. Ja mám dvojročného syna. Ak by tá ponuka bola naozaj pre mňa, ukázali by mi produkty pre staršie deti. Segmentáciu a personalizáciu neriešim, to nie je moja parketa.

Ide mi o to, že sa nejaký marketér snažil byť zbytočne kreatívny. Klamal rovno v troch veciach:

  • Ponuka nie je pre mňa.
  • Po nociach ju nikto neskladal, vybrali náhodne pár produktov.
  • O ponuke vie každý ďalší odberateľ ich newsletteru.

Ak nemáte segmentované publikum a ani e-mailom neposielate nič extra unikátne, ostaňte pri klasických slovách, ktorým aspoň nie je problém uveriť. V tomto prípade by stačilo jednoduché: 

„Toto je desať produktov, ktoré u nás za posledný týždeň kupovali rodičia najčastejšie. Dnes ich máte so zľavou 15%”.

2. Buďte konkrétni

Často chodíme s manželom okolo jedného billboardu. Je na ňom obrázok domov, názov lokality a text:

“Dobrá štvrť. Lepší život”.

Stále sa rozohním, keď ten billoard vidím. Manžel nechápe prečo.

„Čo by si tam napísala ty? Mne to príde ok.”

Áno, väčšine ľudí to príde ok. Ale to nestačí.

Predstavte si, že hľadáte nový dom. Otvoríte webový prehliadač, prejdete si 10 stránok. Na každej z nich bude napísané: „Dobrá štvrť. Lepší život.” Podľa čoho sa máte rozhodnúť, či budete čítať ďalej?

Slová ako „Dobrý, lepší, výhodný, výnimočný, skvelý, kvalitný…” znamenajú pre každého niečo úplne iné.

Ja si pod pojmom „dobrá štvrť a lepší život” napríklad ani neviem nič predstaviť.

Ako by som to napísala ja?

Konkrétne.

Keďže ide o širšie centrum mesta, snažila by som sa vyzdvihnúť presne to.

Napríklad takto:

„Bývajte s výhľadom do lesa, len tri minúty od mesta.”

Podobných výhod by sa našlo určite viac.

3. Nesnažte sa povedať všetko

Ak sa snažíte na jednom mieste povedať zákazníkovi desať vecí naraz, väčšinou mu nepoviete vlastne nič.

Kníhkupectvo Martinus je jedna z mojich obľúbených značiek a ich marketingové aktivity sú dôkazom toho, že komunikovať so zákaznikom sa dá veľmi ľahko a prirodzene. 

Čo im podľa mňa však veľmi nejde, sú e-maily.

Napríklad e-mail o tom, že moju objednávku vybavili a knihu poslali do kníhkupectva, vyzerá takto:

Je tam toho priveľa, takže ani screenshot nevyzerá pekne. 

Zákazník v tomto e-maile nájde tieto všetky informácie:

  • Objednávka je kompletná a kniha odoslaná.
  • Kniha je pripravená na predajni: Adresa, číslo, otváracie hodiny. 
  • Knihu si mám prevziať do 5 dní. 
  • Názov knihy. 
  • Čo sa stane, ak si ju do 5 dní neprevezmem?
  • Odkaz na predĺženie času vyzdvihnutia. 
  • Covid info: mám chrániť personál tak, že si dám rúško. 
  • Novinka: Kniha ešte nie je zaplatená, môžem ju zaplatiť teraz. Plus odkaz.
  • Prosia ma, aby som mala pripravené číslo objednávky. 
  • TIP: Sme eko, knihy balíme do tenkej fólie, fóliu vyhoďte do plastu. 
  • Poďakovanie. 
  • Informácia o tom, kto sa staral o moju objednávku.

V e-maile nič z toho nikdy nečítam. Nepreskočili ste aj vy úplne náhodou celý odrážkový zoznam? 🙂

Väčšinou sa pozriem na smsku, kde je napísané: 

Dobrý deň, Vaša obj. č. 130 je pripravená v našej predajni (Prešov) do 21.7. Po-Ne 9-21. Prajeme pekný deň. 

Táto informácia by úplne stačila aj do e-mailu. 

Čo potom so všetkými ostatnými informáciami, ktoré by som náhodou mohla potrebovať? 

Odporučila by som vytvoriť špeciálnu vstupnú stránku na spôsob FAQ a odkaz na túto stránku priložiť do e-mailu. 

Jediné CTA, ktoré by som v e-maile nechala, je odkaz na zaplatenie objednávky pre tých, ktorí ju ešte nezaplatili a môžu tak spraviť teraz. 

4. Nesnažte sa byť kreatívni

Kreatívne agentúry a kreatívci. To sú ľudia, ktorí si môžu dovoliť byť kreatívní. Ak vymyslia nejakú vtipnú hlášku alebo slogan, ten je zväčša sprevádzaný ďalšou marketingovou kampaňou okolo. Bez kampane by sa ale text nemusel stretnúť s pochopením.

Napríklad:

„Kristínka by mala dnes“ je pesnička od Petra Nagyho. Tu je jej refrén:

Kristínka by mala dnes 
už o dva roky dlhšie vlasy
a plač mi skáče do slov vieš
keď zas a znova premietam si

Ako vysí prichytená
v trhlinách vysokých brál
nikto nezachytí tvoje laná
keď sa rútiš s kolmých skál

Mám rada tú pesničku. Ale je o Kristínke, ktorá pred dvoma rokmi spadla zo skaly a zabila sa.

Vy rozumiete, čo tým chcela povedať firma, ktorá predáva outdoor oblečenie a výbavu? Ja som na to doteraz neprišla. Jediné, čo mi napadá, že chceli zaujať. Hocičím. Prikláňam sa ale skôr k nevedomosti marketéra alebo copywritera. Za mňa však ide o obrovskú chybu v komunikácii a krásny príklad toho, čo sa stane, ak niekto chce byť kreatívny, ale nevie ako na to.

Ak veľmi chcete kreatívnu reklamu a môžete si to dovoliť, bežte do agentúry. Ak si texty píšete samy a máte viac utiahnutý rozpočet, stavte na istotu. Priamy, úprimný a konkrétny text bez zbytočných omáčok. To je istota. Takýto text bude pre vašich zákazníkov zrozumiteľný a bude predávať. A o to ide. 

5. Používať slang je v poriadku. Ak ho používate správne.

Hovoriť jazykom cieľovej skupiny sa pri písaní textov odporúča.

Napríklad, ak stávková kancelária napíše „U nás to máte bez manipuláku”, hovorí jazykom cieľovej skupiny, pričom používa slang. Ja osobne nestávkujem, ale na základe textu si dokážem predstaviť komunikáciu ľudí, ktorí áno. Slangový manipulák nahradí manipulačný poplatok a vďaka tomu je text krátky, jednoduchý, zrozumiteľný a prihovára sa k cieľovke.

Mimochodom, slovo cieľovka je tiež slang, ktorý sa v marketingovej komunite používa. Aj keď by mi to každá korektorka vždy najradšej opravila na cieľovú skupinu, nedám sa.

Na túto tému ma zaujala aj prednáška od Báry z Komunike.cz. S klientom, ktorého cieľovka sú šoféri kamiónov, vytvorili tonalitu textu „Obecná čeština s prvky profesního slangu řidičů kamionu” a vznikol tak nadpis „Když jezdím s lehkou nohou, mám na konci měsíce slušný peníze”. Viete, čo znamená jezdiť s lehkou nohou? Jazdiť tak, že máte nízku spotrebu.

Pravidlo „hovoriť jazykom cieľovky” však má svoje výnimky.

Bára vo svojej prednáške upozorňuje na to, že to, že cieľová skupina hovorí nejakým jazykom, neznamená, že chce, aby ste týmto jazykom hovorili aj vy. Súhlasím.

Tu uvediem jeden osobný príklad. Aj keď sa doma so synom rozprávam štýlom „Umyjeme rúčky a pôjdeme haji do postieľky”, obchody a e-shopy s touto tonalitou ma úplne rozčuľujú. Mamičky sú typická cieľová skupina, ktorá je často podceňovaná a ku ktorej sa niektoré obchody snažia prihovárať tak, akoby sa rozprávali s bábätkom. Napríklad tu:

6. Proste. Jednoducho. Teda. Vytvorte si zoznam vatových slov.

Už roky viem, že by som nemala používať vatové slovíčka ako „proste, jednoducho, teda, ten, tá, v podstate, takže, fakt, totiž”. Ale stále ich používam. Snažím sa im vyhýbať, ale v texte ich nevidím. Mám vatovú slepotu (negooglite, to som si tak sama nazvala).

Raz mi napadlo (mimochodom hrozne inteligentný nápad), že si vytvorím zoznam týchto vatových slovíčok, ktoré často používam, ale bez ktorých sa môj text zaobíde. 

Pointou bolo, aby som sa počas písania nerozptyľovala štylistikou a mazaním slovíčok, ktoré často aj tak nevidím. Jednoducho píšem. Keď som s textom na 95% spokojná, vytiahnem zoznam a prechádzam text pomocou ctrl + f. Hľadám všetky vatové slovíčka a neúprosne ich mažem. 

Vždy sa na chvíľku zastavím, chcem tam slovíčko nechať, príde mi, že to môj text potrebuje. Ale nepotrebuje. Keď to vymažem, nič sa nestane, práve naopak. Celý text sa číta lepšie, stále je trošku familiárny, ale nie veľmi. A takto som s tým spokojná. 

Tieto tipy sú súčasťou môjho pravidelného CopyLettru, ktorý posielam raz za mesiac. Prihlás sa, ak ich chceš dostávať aj ty.

.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *