9 tipov ako napísať článok, ktorý bude chcieť každý čítať

uvod

V dnešnej dobe je hrozne ťažké vytvoriť článok, ktorý zaujme, bude mať návštevnosť a čitateľa bude natoľko baviť, že ho bude zdieľat kade tade. Medzi hromadou obsahu vyprodukovaného na internete, je samozrejmosťou, že každý chce dostať do popredia práve ten svoj článok.

A aj keď všetci tak nejak tušíme, ako by mal dobrý článok vyzerať, stále čítam články, ktoré by sa jednoducho úpravou stali hneď niekoľkonásobne atraktívnejšie.

Preto vám dnes poradím (pripomeniem) 9 základných trikov, ako si môžete pomôcť a vytvoriť tip top článok, ktorí ľudí zaujme a bude baviť čítať.

1. Nadpis – váš úspech číslo jedna

nadpis

Viete, ktoré články majú najväčšiu návštevnosť? Také, ktorých nadpis:

Čím viac šokujete, prekvapíte, alebo chytíte ľudí za srdiečko, tým lepšie. A ak k tomu všetkému pridáte do nadpisu číslo, máte vyhraté. Zoznamy totiž miluje každý.

Určite nič nepokazíte, ak do nadpisu zahrniete niektorú z týchto obľúbených copywritingových frázi:

  • Ako na…
  • Vedeli ste že..
  • Tipy na …
  • Triky na…
  • Návod na..
  • Ako byť …
  • Ako nebyť …
  • … čo ste ešte nikdy nepočuli
  • … to ste ešte nikdy nevideli

TIP: Stále neviete ako vytvoriť ten najlepší nadpis? Rozhliadnite sa okolo seba. Zapíšte si každý deň názvy troch článkov, na ktoré ste klikli len preto, že vás ten názov zaujal. Ak si ich budete zapisovať niekoľko dní, otvoria sa vám oči a natrénujete sa dostatočne na to, aby ste aj vy vytvárali titulky, ktoré vás zaujmú! Ja to tak robím už niekoľko týždňov a skutočne mi to pomáha!

2. Keď váš článok nemá štruktúru, ani ho nepíšte

Som ochotná sa staviť, že minimálne polovica z vás, ktorá číta tento odstavec si najprv očami preskenovala celý článok. Prešli ste si jednotlivé tipy, o ktorých píšem, zaujali vás a preto ste sa rozhodli čítať detailnejšie. Ak to je tak, určite mi napíšte do komentárov, chcela by som si potvrdiť svoju hypotézu :-)

Ale teraz k veci. Je logické, že väčšina ľudí články skenuje, pretože nikto nemá čas čítať úplne všetko, na čo klikne. Ak vás aspoň niečo v článku zaujme, prečítate si ho bližšie. Je napríklad normálne, že vás nebude zaujímať všetkých 8 tipov o ktorých tu píšem, ale prečítate si napríklad len 3 – 4.

Preto doporučujem používať:

  • podnadpisy,
  • odrážky,
  • odstavce,
  • zoznamy
  • a čokoľvek ďalšie, čo text opticky rozdelí!

Návštevník už na začiatku článku bude vedieť, či má vôbec zmysel sa článku venovať. Ak budete článok štrukturovať, nemusíte sa bať obsiahlých a dlhých textov. Aj v týchto článkoch si každý nájde to, čo potrebuje.

3. Píšte v prvej osobe

1osoba

Keď píšete v prvej osobe, čitateľ vám to viac verí a viac sa s vami stotožní!

Samozrejme nie vždy to ide. Hlavne, keď píšete pre komerčné projekty a snažíte sa predať bazén, zoštihľujúce nohavičky alebo granule pre psov. Nebojte sa. Existuje aj prvá osoba množného čísla! Čitatelia sa s vami nie len viac stotožnia, ale text sa im bude ľahšie a pohodlnejšie čítať! A to neplatí len pre články, ale pre akékoľvek texty na vašej stránke.

Schválne… čo vám znie lepšie? A alebo B?

A: V prípade potreby sú naši odborníci pripravený vám pomôcť na emaile, telefonicky alebo priamo v predajni.

B: Pokiaľ to budete potrebovať, rádi vám pomôžeme na emaile, telefonicky alebo vás privítame priamo v našej predajni!

4. Zdôraznite, čo je dôležité.

Vypíchnite najdôležitejšie body z článku. Zvýraznené časti textu sú takisto veľmi dôležité vo chvíli, keď návštevník skenuje článok očami. Ak zachytí informáciu, ktorá ho zaujala, bude si o nej chcieť prečítať viac. Dajte mu tú informáciu.

Ako na to :

  • Použite tučné písmo alebo kurzívu. Ale nepreháňajte to! Ak zvýraznite každú druhú vetu tučným písmom, ako potom zistím, čo je fakt dôležité, keď je vlastne dôležitý celý článok?
  • Vytvorte si grafický prvok v štýle rámčeka alebo citácie, ktorý viac udrie do oka a informáciu zvýrazní. Pokiaľ používate napríklad WordPress šablónu, tak ten už má v sebe navrhnuté rôzne prvky tohto typu. Využite to!

5. Naučte sa základné grafické triky

grafika

Neľakajte sa. Nemusíte hneď rozumieť výrazom ako kerning, trapping a ďalším, ktoré ani ja sama nepoznám. Čo sa však musíte naučiť je:

  • Opticky rozdeliť text. O tomto som sa už zmienila v štruktúre článku. Chcela by som tu zmieniť ešte jednu vec a tou je biela farba. Naučte sa pracovať s bielym priestorom. Nebojte sa ho. Biely priestor text rozdeľuje a dáva mu miesto na dýchanie. Aj čitateľovi sa bude lepšie čítať a nezabudne pri tom dýchať. Na rozdiel od textov ktoré sú v jednom zhluku.
  • Správne používať obrázky. To je často kameň úrazu. Uvedomte si, že obrázky sú pre vás veľmi dôležité. Super text musia sprevádzať super obrázky. Aj obrázky opticky rozbíjajú text. A to je dobre! Niektoré články sú dokonca tvorené len obrázkami a užívateľom to úplne stačí. Stačí sa pozrieť na Boredpanda.com alebo Doba.sk a pochopíte.
  • V jednoduchosti je krása. Nepreháňajte to s tipmi, ktoré som spomenula vyššie. Ak budete príliš zvýrazňovať, príliš tlačiť obrázky a nad každú vetu dáte nadpis, stane sa z toho jeden veľký miš maš. Triky používajte s rozumom. Výsledkom musí byť pekný a esteticky vyzerajúci text!

6. Nezabudnite na vyhľadávače

google

Už keď ste napísali ten skvelý článok, ktorý mal 5 678 zdieľaní na Facebooku (wow), nechcete predsa aby neskôr zapadol prachom, nie? Práve preto ho nesmiete zabudnúť zoptimalizovať pre vyhľadávače! Pretože aj v čase zašlej slávy, môže niekto tento článok navštíviť práve zadaním kľúčového slova do Googlu.

Ako na to (základy malého SEO):

  • Postarajte sa o to, aby boli vaše hlavné kľúčové slová v nadpise, v titulku a v URL adrese. A samozrejme v texte.
  • Článok “Slovenská aplikácia má milióny stiahnutí” Googlu veľa nepovie. Málokto bude totiž hľadať “ktorá slovenská aplikácia má milióny stiahnutí”. Niekto však môže hľadať názov konkrétnej aplikácie (nazvime ju TopApp). Ak do názvu doplníte ešte aj kľúčové slovo TopApp, ktoré bude niekto vyhľadávať s väčšou pravdepodobnosťou, budete mať väčšiu šancu, že získate návštevnosť z prirodzeného vyhľadávania.

Ako zistiť kľúčové slová :

  • Niekedy jednoducho logicky – Hľadali by ste na Googli TopApp alebo “aplikácia, ktorá má milióny stiahnutí”. Aj v prípade, že by ste hľadali druhé kľúčové slovo, poistite sa a vložte tam obe kľúčové slová.
  • Začnite písať do Googlu rôzne fráze a on vám našeptá, ktorú frázu už niekto niekedy vložil do vyhľadávača.
  • Urobte si analýzu kľúčových slov (to vám nebudem detailne popisovať, pretože to je na celý článok. Ale odpichnúť sa môžete napríklad na blogu českého SEO konzultanta Lukáša).

7. Odkazujte! Nebojte sa pochvaliť seba a ostatných

odkaz

Počuli ste už niekedy o tom, že odkazy sú základným kameňom celého internetu? Ja s tým úplne súhlasím a veľmi ma mrzí, keď sa ktokoľvek bojí odkazovať na relevantné zdroje a stránky. Odkazy rozdeľujeme na interné a externé a obe tipy sú pre vás svojím spôsobom prínosné!

Interné odkazy sú také, ktorými odkazujete na ďalšie články alebo stránky na vašom webe. Vďaka nim odkazujete napríklad na tématiku, ktorej sa z časti vo vašom článku venujete, ale bola už hlbšie rozobraná v inom článku.

Prečo odkazovať interne:

  • Jednak zo SEO hľadiska – vyhľadávač lepšie prechádza a číta vašu stránku, lepšie chápe súvislosti
  • Jednak z ľudského hľadiska – váš užívateľ lepšie chápe súvislosti. Zároveň si ho udržíte dlhšie na stránke, pretože sa dostáva na ďalší obsah, ktorý ho evidentne zaujíma.

Externé odkazy sú také, ktorými odkazujete na stránky a články iných portálov. Ak predávate bazény, tak asi nebudete odkazovať na ďalšieho predajca bazénu, ale prečo by ste sa mali báť odkázať na magazín o bazénoch?

Prečo odkazovať externe:

  • Jednak zo SEO hľadiska – Google oceňuje stránky, ktoré odkazujú externe. Vie, že ste si urobili svoju úlohu a research a váš obsah je vďaka tomu relevantnejší a dôveryhodnejší.
  • Jednak z ľudského hľadiska – užívateľ to ocení tiež!

8. Dostaňte sa čo najskôr k veci

Najhoršie sú články, ktoré nikam nevedú. Najhoršie je vytvoriť článok 9 tipov ako napísať tip top článok a nič sa nedozvedieť. Dúfam, že to nie je tento prípad :-)

Fakt nemám rada články, u ktorých sa autor nevie dostať k pointe. Respektíve, neviem, či nie je dokonca horšie to, keď sa k nej nakoniec dostane, ale pomocou ďalších XY zbytočností a omáčiek.

V dnešnej dobe každý uprednostňuje jednoduché vety. Krátké vety. Stručné vety. Nikoho nebaví čítať omáčky.

Vyhnite sa tomu a choďte rovno k pointe.

9. Nepoužívajte slová, ktorým bežný smrteľník nerozumie

Môže sa stať, že budete chcieť vyznieť múdro a odborne, pretože chcete svojmu čitateľovi vysvetliť, že sa v danej oblasti vyznáte.

Myslíte však na to, že nikto (fakt nikto!) se nerád dostáva do situácie, kedy niečomu nerozumie. Nechcete predsa robiť zo svojich čitateľov hlupákov.

Je jasné, že pokiaľ sú vašou cieľovkou marketingoví špecialisti a vy práve píšete o tom, ako veľmi je CTR dôležité pri vyhodnocovaní kampane, tak už počítate s tým, že ten marketingový špecialista vie, čo je to CTR. Hoci to pravdepodobne vedieť bude, aj tak doporučujem do zátvorky napísať, že sa jedná o mieru prekliku, alebo aspoň odkázať na článok o CTR.

Vo všeobecnosti ale nezaťažujte čitateľov takými pojmami, ktoré používate vo vašej brandži. Ale použite pojem, ktorý pochopí aj vaše dieťa alebo vaša babička.

Dočítali ste to až sem? Super to mám radosť :-) Neváhajte mi napísať do komentárov, čo vám v článku ešte chýba!

11 thoughts on “9 tipov ako napísať článok, ktorý bude chcieť každý čítať

  1. Jolka says:

    Ahoj Gabi,
    ďakujem za skvelý článok, ktorý mi pomohol viac pochopiť ako napísať článok aby bol viac zaujímavý ako tie čo píšem teraz. Ja som ešte v písaní začiatočník a tak by som sa chcela zlepšovať. Tvoj článok je mi naozaj nápomocný. Ďakujem :)
    S pozdravom,
    Jolka

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *